• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5189 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۹ فروردين

با راي نمايندگان مجلس

طرح شفافيت قواي سه‌گانه به جاي طرح شفافيت آرا

نمايندگان مجلس روز گذشته با دو فوريت طرح شفافيت قواي سه‌گانه، دستگاه‌ها و نهادها را تصويب كردند. اين طرح با حضور ۲۵۹ نماينده به راي گذاشته شد كه در اين با ۱۹۳ راي موافق، ۵۳ راي مخالف و ۱۰ راي ممتنع از ۲۵۶ راي اخذ شده، دو فوريت آن به تصويب رسيد.
طرح شفافيت قواي سه‌گانه در حالي از سوي نمايندگان مجلس به تصويب رسيده كه طرح شفافيت آراي نمايندگان مدت‌هاست در مجلس خاك مي‌خورد. طرح شفافيت آراي نمايندگان در ابتداي مجلس يازدهم مطرح شده و اعلام وصول شد. اين طرح در نهايت در صحن علني مجلس به راي گذاشته شد و نتوانست راي لازم را به دست آورد. در حقيقت نمايندگان به شفاف‌سازي آراي خود نه گفتند. 
البته اين پايان كار اين طرح نبود چه اينكه با طرح مجدد موضوع تلاش‌هايي براي بازگرداندن به صحن علني صورت گرفت. در نهايت گزارش كميسيون آيين‌نامه داخلي مجلس در مورد طرح شفافيت آراي نمايندگان در اجراي ماده (۱۳۰) آيين‌نامه داخلي مجلس در دستور هفتگي مجلس قرار گرفت منتها هنوز نوبت به رسيدگي آن نرسيده است. پس از آن زمزمه‌هايي در خصوص طرح شفافيت قواي سه‌گانه به گوش رسيد. برخي نمايندگان مجلس معتقد بودند كه شفافيت صرفا نبايد به مجلس محدود شود و اين كار بايد در همه قواي سه‌گانه صورت پذيرد. هر چند اين استدلال از سوي برخي نمايندگان مجلس رد مي‌شود. علي خضريان، نماينده تهران در مطلبي در صفحه توييتر خود نوشت: «درحالي كه طرح ‫شفافيت آراي نمايندگان‬ به دنبال ايجاد ساز و كاري براي پاسخ به يك مطالبه اجتماعي در ‫مجلس‬ است، خروج اين طرح از دستور با شعار شفافيت براي قواي سه‌گانه با عنايت به اصل ۶۹ ‫قانون اساسي‬ كه مجلس مكلف به انتشار علني مذاكرات است را بي‌صداقتي با مردم مي‌دانم و راي ندادم.» وي همچنين گفت كه بيش از يك و نيم سال است طرح ‫شفافيت آراي نمايندگان‬ كه مطالبه‌اي مشخص و واضح است در پيچ و خم در دستور قرار گرفتن ‫مجلس‬ گير كرده و حالا طرحي با بيان يكسري حرف‌هاي كلي و مبهم، در كمتر از يك هفته از ثبت در قالب دو فوريت‬ به صحن مجلس مي‌آيد تا از مطالبه بحق مردم به نوعي فرار شود.
در مقابل عبدالعلي رحيمي‌مظفري، نماينده سروستان در مقام موافقت با كليات طرح بيان كرد: در مجلس بايد شفافيت افزايش يابد و هم اين شفافيت بايد در ساير ارگان‌ها و نهادها نيز دنبال شود. ما بايد در جلسات ادارات و سازمان‌ها ببينيم چه اتفاقي مي‌افتد كه نتيجه مطلوبي به نفع مردم حاصل نمي‌شود. اين طرح نسبت به طرح قبلي كامل‌تر است و اگر مواردي در آن جا افتاده باشد، مي‌توان به آن اضافه كرد.» 
اما محمود احمدي‌بيغش با اشاره به شعار شفافيت از سوي مجلس گفته است: « ما يك طرح شفافيت ديگر داشتيم و حدود دو سال به مردم با آن طرح وعده شفافيت را داديم. چرا يك باره آن طرح شفافيت آراي نمايندگان كنار رفت و دوفوريت طرحي روي ميز آمد؟ ما ۲۵ طرح دوفوريتي ديگر در نوبت داريم چه شد كه به يك باره اين طرح در دستور قرار گرفت. اين طرح بايد پخته‌تر شود اما سوال اصلي اين است كه طرح قبلي چه شد؟ بايد با مردم صداقت داشته باشيم. ما دو سال به آنها شعار شفافيت را داديم. شفافيت فقط اين نيست كه مردم بدانند كه نماينده به يك طرح چه رايي داده است بلكه مردم بايد در جريان مسائل پشت پرده قرار بگيرند.»
حال اين شائبه به وجود آمده نمايندگان مجلس سعي كرده‌اند با تصويب دوفوريت طرح شفافيت قواي سه‌گانه، شفافيت آراي خود را به منوط به شفافيت قواي ديگر كنند. بنابراين اگر اين تحليل را بپذيريم بايد گفت كه طرح شفافيت آراي نمايندگان به حاشيه رفته است. احمدحسين فلاحي، نماينده همدان در گفت‌وگويي با خبرگزاري دانشجو گفته است: «طرح شفافيت آراي نمايندگان از دستور كار مجلس خارج نشده است اما طرح قواي سه‌گانه مي‌تواند طرح شفافيت آرا را تكميل كند.» او مي‌گويد: «شفافيت آراي نمايندگان، حدودا 20 درصد فرآيند شفافيت را تكميل مي‌كند اما در صورت تصويب طرح شفافيت قواي سه‌گانه، مي‌توانيم شاهد اتفاقات بهتري در حوزه شفافيت و همچنين تصويب قانوني جامع‌تر در اين زمينه باشيم.» فلاحي ادامه داد: «پيشنهاد شده است كه طرح شفافيت آراي نمايندگان با طرح شفافيت قواي سه‌گانه تلفيق شود اما به‌طور كلي طرح شفافيت آرا همچنان در دستور كار صحن علني مجلس شوراي اسلامي قرار دارد و بارگذاري شده است. هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با دستور رييس مجلس بايد هرچه سريع‌تر، بررسي طرح شفافيت آرا در دستور كار صحن قرار دهد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون