معاون اسبق وزير ارتباطات:
كشتي اپراتورهاي تلفن همراه با ادامه ثبات قيمتها به گل خواهد نشست
با توجه به گمانهزنيها در مورد افزايش تعرفههاي موبايل و نظرات مختلف كارشناسان و تصميمگيران در اين خصوص، در گفتوگويي با محمود خسروي، معاون اسبق وزارت ارتباطات، ابعاد مختلف اين موضوع را مورد بررسي قرار داديم. آنچه در ادامه ميخوانيد ماحصل اين گفتوگوست.
تاثير تورم بر صنعت ارتباطي
معاون اسبق وزارت ارتباطات در مورد تاثير واضح تورم بر عملكرد اپراتورها ميگويد: تورم عمومي در كشور چيزي نيست كه صنعت ارتباطي نسبت به آن بيتفاوت بماند. بنابراين مسلم است كه وقتي افزايش نرخي اتفاق ميافتد، اين افزايش نرخ به بدنه ارتباطي كشور نيز سرايت پيدا كند. افزايش ريالي ۲۰ تا ۳۰ درصدي هزينههاي داخلي اپراتورهاي همراه با افزايش ارزي هزينههاي خارجي آنها، در صورتي كه درآمدهاي اين اپراتورها ثابت بماند، فشار دور از تحملي را براي آنها ايجاد ميكند كه ميتواند در طولانيمدت صنعت ارتباطي كشور را زمينگير كند. وي ميافزايد: ميانگين درآمد ماهانه هر مشتري (آرپو) در صنعت تلفن همراه ۳۰ هزار تومان (معادل حدود يك دلار) است كه اين رقم از يكسو در مقايسه با هزينههاي بالاي دلاري كه صرف پشتيباني، نگهداري و توسعه شبكه ارتباطي اپراتور ميشود، اندك است و از سوي ديگر نيز با توجه به افزايش همهجانبه قيمتها اين رقم در سبد خانوار بسيار ناچيز است.
تحريمها و تحميل هزينههاي اضافي
خسروي مساله هميشگي تورم را از يكسو پديدهاي آشنا ميانگارد كه ديگر دور زدن آن براي كساني كه سالها با آن دست و پنجه نرم كردهاند، پيچيدگي خاصي ندارد و از سوي ديگر آن را مسالهاي درنظر ميگيرد كه بايد فعالان اقتصادي هزينههاي گزافي را كه بابت دور زدن تحريمها ميپردازند در هزينههاي خود لحاظ كنند. وي ميگويد: مساله تحريمها هم هرچند همواره وجود داشته و موضوع تازهاي نيست و صنعت ارتباطي شيوههاي مقابله با آن را طي اين سالها آموخته است، اما نبايد فراموش كرد كه اين عامل به تنهايي هزينههاي اضافي را به بدنه صنعت وارد ميكند و بايد در تمامي تصميمگيريها از جمله تعيين قيمت طرحهاي تشويقي و تعرفهها درنظر گرفته شود.
پيامدهاي ثبات تعرفهها براي اپراتورها و مردم
معاون اسبق وزارت ارتباطات در مورد ادامه روند ثبات تعرفهها و تاثير آن ميگويد: اتفاقي كه بهطور كلي بايد به مرور زمان با ثابت ماندن تعرفهها در صنعت ارتباطي كشور انتظار آن را داشته باشيم، افت كيفيت است. اين افت كيفيت ميتواند خود را در جنبههاي مختلف نشان دهد. اما مهمترين نكته كيفي كند شدن يا توقف توسعه فناوريها خواهد بود. امروزه پايه بسياري از نوآوريها در حوزههاي مختلف از جمله سلامت، آموزش و سرگرمي ارتباطات و اينترنت است، بنابراين وقتي شبكه توان مالي لازم براي تغيير سيستمها و تجهيزات موجود را نداشته باشد، فراهم شدن چنين امكانهايي دور از ذهن و ناممكن خواهد بود.
مانع اصلي افزايش قيمتها واكنش مصرفكنندگان است
خسروي در مورد اينكه مسوولان و قانونگذاران اصلي در حوزه تعيين تعرفهها با افزايش تعرفهها مشكلي ندارند، ميگويد: با توجه به اينكه تصميمگيرندگان اصلي در حوزه تعرفههاي ارتباطي مجموعهاي از كارشناسان و خبرگان آشنا به صنعت ارتباطات در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي هستند و فهم صحيح و دقيق از فرآيندها را دارند، اهميت و لزوم تغيير تعرفهها را درك ميكنند. بنابراين مساله اصلي كه از سال ۹۵ تاكنون مانع از تغيير تعرفهها بوده است، احساس نگراني از واكنش مشتريان به اين نوع تغييرات است. وي درباره راهحل اين موضوع ميگويد: بايد در مورد هزينههاي واقعي و پيامدهاي ثبات قيمت در آينده از سوي مسوولان آگاهي رساني عمومي انجام شود. اگر مشتركان فعلي بدانند كه در صورت مقاومت در برابر تغيير تعرفهها بهطور ناخودآگاه و در نهان چه فرصتهاي طلايي براي رشد و پيشرفت را از دست ميدهند و اينكه اين مقاومت در آيندهاي نه چندان دور ميتواند چه فاصله عظيمي را بين وضعيت كشور در مقايسه با ساير كشورها ايجاد كند، مسلما راهي براي مديريت افزايش تعرفهها در سبد خانوار خود مييابند. حقيقت اين است كه هزينه ماهانهاي كه هر مشترك براي استفاده از خدمات ارتباطي ميپردازد در مقايسه با هزينه خريد كوچكترين اقلام خوراكي روزمره نيز پايينتر است.وي ميافزايد: انتقال پيام صادقانه و در عين حال صريح مسوولان به مردم و بيان پيامدهاي ثبات قيمتها باعث همراهي مشتركان با اپراتورها و توافق عمومي ميشود.
لزوم بازنگري در نرخ اينترنت با هدف افزايش كيفيت
پس از ورود تلفن همراه و تعريف اينترنت سيار، اين فناوري و گوشيهاي هوشمند، به سرعت در ميان مردم رايج شد، همزمان دانش و تجربه استفاده به تبادل اطلاعات در ارتباطات افراد وابسته شد بهطوري كه ديري نپاييد اينترنت پرسرعت همهگير شد در مقابل كاربران در استفاده فزاينده از آن و شبكههاي ارتباطي و اجتماعي، ظرفيتهاي محدود گوشيها و حجمهاي اينترنتي را كمتر از كاربريهايشان مدنظر قرار دادند، از اين رو كاربران ضمن گلايه از اتمام بستههاي اينترنتي مبتني بر قيمتها فارغ از اينكه آيا در استفاده از اين فناوريها هوشيارانه عمل ميكنند يا شير مصرف اينترنت را هم مشابه شير آب شهري باز گذاشته و سرگرم كاري ديگر ميشوند، تقاضايشان براي دريافت اينترنت بيشتر، بازهم فراتر رفت. اين موضوع موجب شد تا اپراتورها و سرويسدهندههاي اينترنت نيز به موازات خلق ارزشهاي جديد، همه تلاش و سرمايهگذاري را براي افزايش ظرفيت و خدمات متنوع به كار ببندند. اما هر قدر جلوتر آمديم فضاي كسبوكار براي سرويسدهندگان نيز همانند معيشت مردم با چالشهاي اقتصادي بيشتري روبهرو شد. اكنون سطح كاربريها و توقع مصرفكنندگان بالاتر رفته و فناوري نيز پيشرفتهاي بيشتري كرده است بنابراين نياز به توسعه شبكه همپاي جهان بيشتر از قبل و در ظرف زماني كوتاهتر بهشدت احساس ميشود، از سوي ديگر تحريم و تورم و بسياري مشكلات ديگر دست به گريبان اپراتورها و سرويسدهندگان اينترنت شده است.