• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5197 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۸ ارديبهشت

رهبر معظم انقلاب خطاب به تشكل‌هاي دانشجويي عنوان كردند

نه تند باشيد نه سازشگر

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب سه‌شنبه شب گذشته با نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي ديدار كردند. ايشان در اين ديدار پس از شنيدن نقطه‌نظرات نمايندگان دانشجويان به دانشجويان توصيه كردند ضمن پرهيز از برخورد تند و تيز، منش سازشگري نيز نداشته  باشند. 
ايشان پس از شنيدن سخنان دانشجويان گفتند: «مجموع اين مطالبي كه گفتيد، حرف‌هاي دلي است؛ حرف‌هاي دل است و انسان دوست مي‌دارد بشنود اين حرف‌ها را، منتها خيلي از اين سوالات پاسخ‌هاي قانع‌كننده دارد؛ خيلي از اين انتقادها پاسخ‌هاي حل‌كننده مشكل دارد؛ اين جور هم نيست كه واقعا اين اشكالي كه حالا به ذهن خودتان يا مجموعه‌تان رسيده و اينجا بيان كرديد، اين واقعا يك بن‌بست باشد؛ نه، خيلي از اينها پاسخ دارد. البته در صحبت‌هاي شما پيشنهادهايي هم بود كه ممكن است بعضي از آن پيشنهادها واقعا عملي و امكان‌پذير باشد لكن عمده اشكال و انتقاد بود. در خيلي از اشكال‌ها و انتقادها - نمي‌گويم همه‌ - مشكل ما اين است كه شماها با مسوولان مربوطه گفت ‌و ‌شنود نداريد؛ اين بايد حل بشود.»
ايشان در ادامه با اشاره به صحبت‌هاي يكي از نمايندگان دانشجويي درباره مجلس گفتند: «حالا صحبت مجلس شد و اعتراض به مجلس و درخواست از من كه عنوان انقلابيگري را از اين مجلس پس بگيرم. نمايندگان اين مجلس، خيلي‌هايشان همين جوان‌هاي ديروز در جايگاه شما  هستند. يعني خيلي‌شان جوان‌هايي هستند كه چند سال قبل از اين مثل شما مي‌آمدند مي‌ايستادند، انتقاد مي‌كردند، حرف مي‌زدند، اشكال مي‌كردند؛ انقلابي‌اند، اين جور نيست كه انقلابي نباشند. من البته يكايك را كه نمي‌شناسم، بلكه روي مجموعه قضاوت مي‌كنم؛ مجموعه بد نيست، خوب است؛ هم در دولت، هم در مجلس و در بعضي از بخش‌هاي ديگر، مجموعه خوب است. حالا ممكن است بر بعضي‌ها يك اشكالاتي وارد باشد.»
رهبر انقلاب همچنين با اشاره به در پيش بودن روز جهاني قدس تاكيد كردند: با توجه به فداكاري‌هاي بزرگ مردم فلسطين و اوج‌گيري رذالت و جنايت صهيونيست‌ها، روز قدس امسال با سال‌هاي قبل متفاوت است و بايد با ابراز همدلي و همبستگي با مردم مظلوم و در عين حال مقتدر فلسطين، قدرت و روحيه آنها را افزايش داد. ايشان در آغاز سخنان‌شان با ابراز خرسندي از سخنان صادقانه و صريح نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي افزودند: اين گونه سخنان، مفيد و لذت‌بخش است البته بسياري از اين مسائل پاسخ دارد اما مشكل اين است كه گفت‌و شنودي ميان دانشجويان و مسوولان وجود ندارد كه ضروري است مسوولان، وزرا و مسوولان دستگاه‌هاي مختلف با حضور در دانشگاه‌ها به مطالبات و دغدغه‌ها پاسخ بدهند و اگر هم در مساله‌اي پاسخي نداشتند از پيشنهادها و سخنان دانشجويان براي حل آن مسائل بهره بگيرند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به سخني از اميرمومنان در نهج‌البلاغه، موعظه را احياگر دل خواندند و در مقام بيان يك موعظه، با استناد به آيه‌اي از سوره مريم گفتند: روز قيامت، روز حسرت است؛ به‌گونه‌اي زندگي كنيم كه در آن روز سخت، از انجام دادن يا انجام ندادن يك كار و گفتن يا نگفتن حرفي، حسرت نخوريم چرا كه جبرانش ممكن نيست.
 رهبر انقلاب در بحث اصلي خود، مساله دانشگاه را مساله‌اي اساسي و چالشي دانستند و گفتند: از همان اول، دو نگاه كاملا متضاد يعني «نگاه انقلاب به رهبري امام خميني» و «نگاه جريان واپس‌گرا و ضدانقلابي» در مساله دانشگاه به رويارويي پرداختند. ايشان افزودند: نگاه انقلابي، دانشگاه را جايي براي نخبه‌پروري، حل مسائل و پيشرفت كشور مي‌دانست اما نگاه دوم، دانشگاه را مكاني براي پرورش مهره‌هاي مورد نظر غرب مي‌ديد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين ابعاد ديگر چالش انقلاب و ضدانقلاب درباره دانشگاه افزودند: انقلاب به دانشگاه به عنوان مركز توليد علم و رشد علمي و در نتيجه تامين‌كننده اقتدار ملي نگاه مي‌كرد اما جريان واپس‌گراي ضدانقلابي، دانشگاه‌ها را مركز آموختن پس‌مانده‌هاي كم‌ارزش دانش غربي مي‌خواست تا با تربيت استاد و دانشمندِ مصرف‌كننده و مديريت جامعه به دست اين افراد، جامعه‌اي مصرفي براي غرب ايجاد كند.
ايشان تدين و در مقابل آن دين‌زدايي از دانشگاه را بُعد سوم چالش جدي نگاه انقلاب و جريان ضدانقلاب به دانشگاه برشمردند و افزودند: البته به دلايل مختلف، آنها قادر به دين‌زدايي كامل از دانشگاه‌ها نشدند و بسياري از سرداران و شهيدان دفاع مقدس و شهيدان هسته‌اي، دانش‌آموختگان قبل از انقلاب بودند.
رهبر انقلاب «هويت بخشي به دانشگاه» را كار بزرگ انقلاب خواندند و افزودند: انقلاب به ملت «هويت، آرمان، شخصيت، استقلال و افق ديد» بخشيد و به تبع آن، دانشگاه نيز از اين خصوصيات برخوردار شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهايي از احساس حقارت و ضعف، و ايستادگي در مقابل مستكبران غربي و شرقي را از نتايج احساس هويت و شخصيت‌يابي دانشگاه دانستند و افزودند: جوانان دانشجو، آن روزها شيريني احساس استقلال و ايستادگي در مقابل زورگويان را با همه وجود درك مي‌كردند.
ايشان حركت انقلاب در قبال دانشگاه را صحيح، مستحكم و تحسين‌برانگيز خواندند و با اشاره به موفقيت‌هاي بزرگ اين حركت افزودند: بعدها نيز انجمن‌هاي اسلامي دانشگاه‌ها و سپس بسيج دانشجويي و بسيج اساتيد به عنوان پرچم‌هاي انقلاب در دانشگاه‌ها برافراشته شدند و مباحث عميق فكري و نظري در دانشگاه‌ها شكل گرفت.
رهبر انقلاب در جمع‌بندي بخش اول سخنان‌شان گفتند: جمهوري اسلامي مي‌تواند به دانشگاه خود افتخار كند اما در عين حال مي‌تواند دغدغه دانشگاه را نيز داشته باشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: وضعيت امروز دانشگاه‌ها، از لحاظ كميت و تعداد دانشجو، تعداد اساتيد، حركت و پيشرفت چشمگير علمي، تربيت نخبگان برجسته، حضور دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در عرصه‌هاي مختلف مديريتي و از لحاظ حضور دين در دانشگاه‌ها با اول انقلاب غيرقابل مقايسه است و جمهوري اسلامي مي‌تواند حقا به دانشگاه خود افتخار كند.
ايشان با طرح اين سوال كه چرا بايد در شرايط كنوني نسبت به دانشگاه دغدغه داشت، افزودند: آن جريان وابسته و واپس‌گراي ضدانقلاب كه به ريشه‌هاي خارجي مرتبط بود، هنوز فعال است و با حمايت و هدايت سياست‌هاي نو استعماري براي دانشگاه‌ها برنامه‌ريزي مي‌كند، بنابراين بايد دغدغه داشت. رهبر انقلاب يكي ديگر از نكات غيرقابل مقايسه دانشگاه‌هاي امروز با اول انقلاب را ميزان تاثيرگذاري بر مسائل كشور دانستند و افزودند: عرصه وسيعي كه امروزه دانشگاه‌ها دارند، تاثيرگذاري آنها بر مسائل كشور را به مراتب گسترده‌تر كرده و همين موضوع يكي ديگر از دلايل لزوم دغدغه‌مندي در مورد دانشگاه‌ها است بنابراين بايد در خصوص دانشگاه‌ها، در دو حوزه دغدغه جدي داشت: ۱- هويت‌زدايي ۲- آرمان‌زدايي.
ايشان افزودند: هويت‌زدايي همان ايدئولوژي‌زدايي است كه ايدئولوژي نيز تفكر و ارزش‌ها و هويت يك ملت است.
رهبر انقلاب گفتند: امريكايي‌ها دائما بر ارزش‌هاي امريكايي يعني همان ايدئولوژي خودشان تاكيد دارند؛ چگونه كساني كه از ايدئولوژي‌زدايي سخن مي‌گويند، حاضر نيستند اين موضوع يعني پايبندي به ايدئولوژي را از امريكايي‌ها ياد بگيرند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: هويت‌زدايي يعني تحقير مباني انديشه‌اي و رويكردهاي تاريخي و ملي كشور، تحقير گذشته كشور و انقلاب، كوچك‌نمايي كارهاي بزرگ و بزرگ‌نمايي برخي عيوب. ايشان هدف از هويت‌زدايي را جايگزيني منظومه فكري غرب به جاي هويت ملي و ديني برشمردند و با اشاره به سند ۲۰۳۰ به عنوان يكي از مظاهر سلطه نو استعمار غرب افزودند: بر اساس منظومه فكري غرب، بايد ميراث عظيم انديشه و فرهنگ در كشور كمرنگ يا محو شود، خيل عظيم جوانان آماده صعود به قله‌هاي شرف و عزت ملي مايوس و نااميد شوند و احساس بن‌بست به نسل جوان تزريق شود بنابراين بايد دغدغه داشت و شجاعانه و با بيان خوب و منطق قوي در مقابل اين جريان ايستاد.
رهبر انقلاب، دومين دغدغه مهم را آرمان‌زدايي دانستند و گفتند: يكي از مصاديق آرمان‌زدايي، بي‌تفاوت كردن نسل جوان و دانشگاهي به «فقر و فساد و تبعيض» به عنوان سه شيطان بزرگ و سه عنصر پليد است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: از جمله مصاديق آرمان‌زدايي، بي‌تفاوت كردن جوانان به سلطه فرهنگي غرب و كم‌انگيزه كردن آنان به شاخص‌هاي انقلاب اسلامي است.
ايشان ايستادگي در برابر ظلم و زير بار زور نرفتن را از شاخص‌هاي انقلاب اسلامي برشمردند و خاطرنشان كردند: اين شاخص‌ها، دنيا را به لرزه درآورد و ملت‌ها را متوجه ايران اسلامي كرد و به دليل همين شاخص‌ها، در سال‌هاي گذشته هر رييس‌جمهوري و با هر گرايش سياسي كه بر سر كار بوده هنگامي كه در سفرهاي خارجي در ميان ملت‌ها حضور پيدا كرده، مردم براي آنها ابراز احساسات كردند و برخلاف پرچم امريكا كه آن را مي‌سوزانند، پرچم جمهوري اسلامي را مي‌گشايند و باز مي‌كنند.
رهبر انقلاب اسلامي، «بازگشت به اسلام ناب و ردّ تحجر» و «موضوع فلسطين» را از ديگر شاخص‌هاي انقلاب اسلامي دانستند و گفتند: هويت‌زدايي و آرمان‌زدايي دو دغدغه اصلي است كه بايد در قبال آنها هوشيار بود اما اينكه چه كساني به دنبال هويت‌زدايي، آرمان‌زدايي و استقلال‌زدايي هستند و تا چه حد موفق بوده يا نبوده‌اند، وظيفه دانشگاهيان و صاحبنظران است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان اهميت بسيار بيشتر اين دغدغه‌ها نسبت به گذشته افزودند: امروز جهان در آستانه يك نظم جديد بين‌المللي است كه اين نظم، بعد از دوران نظم دو قطبي جهان و نظريه نظم جهانِ تك قطبي در حال شكل‌گيري است كه البته در اين دوره امريكا روز به روز ضعيف‌تر شده است. ايشان افزودند: قضاياي جنگ اخير اوكراين را بايد عميق‌تر و در چارچوب شكل‌گيري نظم جديد جهاني ديد كه احتمالا فرآيندهاي پيچيده و دشواري، در پي آن شكل خواهد گرفت كه در چنين شرايط جديد و پيچيده‌اي وظيفه همه كشورها از جمله جمهوري اسلامي حضور سخت‌افزاري و نرم‌افزاري در اين نظم جديد به‌ منظور تامين منافع و امنيت كشور و به حاشيه نرفتن است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: براي انجام چنين وظيفه بزرگي بيشترين مسووليت برعهده دانشجويان و دانشگاهيان است و بر همين اساس اكنون دغدغه نسبت به دانشگاه‌ها از اهميت مضاعفي برخوردار مي‌شود. رهبر انقلاب اسلامي در پايان اين بخش از سخنان خود، انديشه پردازان، صاحب‌نظران و نظريه پردازان را به برگزاري جلسات و بحث و بررسي درباره اين موضوعات فراخواندند. رهبر انقلاب در بخش ديگري از سخنان‌شان چند توصيه كاربردي خطاب به دانشجويان و تشكل‌هاي دانشجويي بيان كردند. توصيه اول ايشان «پرهيز كامل از انفعال و نااميدي» بود كه در اين زمينه گفتند: شما بايد كانون تزريق اميد به بخش‌هاي ديگر باشيد زيرا همچنان كه كشور در بخش‌هاي مختلف همچون علم و فناوري و سلامت در اين سال‌ها پيشرفت‌هاي خيره‌كننده‌اي داشته است در ساير بخش‌ها نيز همه نابساماني‌ها قابل رفع است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نا اميدي جوانان و دانشجويان را موجب تاثير منفي بر ساير موتورهاي پيشرفت كشور دانستند و خاطرنشان كردند: در دوران دفاع مقدس و در حالي كه عده‌اي اصرار داشتند كه نمي‌شود در مقابل تجاوز دشمن ايستادگي كرد، جوانان هم‌سن و سال شما با همت خود كشور را نجات دادند و با آزاد كردن خرمشهر دنيا را متحير كردند. ايشان افزودند: البته بعضي از افراد نسل‌هاي گذشته، با دچار شدن به خطا و نااميدي، از ميدان خارج يا با ديگران همصدا شدند، بنابراين مراقب باشيد كه هيچگاه به قله و آرمان‌ها پشت نكنيد. توصيه بعدي رهبر انقلاب «پرداختن به انديشه‌ورزي و تقويت تفكر» بود. ايشان محصول «علمِ بدون تفكر» را پديده‌هاي خسارت‌بار بشري همچون سلاح‌هاي كشتار جمعي خواندند و گفتند: تفكر صحيح به استاد و راهنما نياز دارد كه به عنوان نمونه مرحوم آيت‌الله مصباح در مسائل فكري، يك استاد و راهنماي مرجع بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در توصيه بعدي، دانشجويان را به «عميق شدن در مسائل اصلي كشور و مماس شدن با آنها» فراخواندند و افزودند: وقتي با تمركز بر يكي، دو مساله، درباره آنها فكر و تحقيق كنيد، نتايج اين تحقيقات عميق براي دستگاه‌هاي مربوط قابل استفاده خواهد بود. ايشان شعار امسال يعني دانش‌بنياني توليد را از جمله مسائل قابل تمركز براي تشكل‌هاي دانشجويي برشمردند و گفتند: با تمركز روي اين مساله درباره آن گفتمان‌سازي و عليه مولفه‌هاي مخل دانش‌بنياني مانند خام‌فروشي اسف‌بار و رايج در كشور يا واردات مصرفي و غيرلازم يا قاچاق جريان‌سازي كنيد.
رهبر انقلاب در ادامه طبيعت دانشجو را مطالبه‌گري دانستند و تاكيد كردند: از مسوولان، كار جدي و واقعي مطالبه كنيد و آنها را از كار نمايشي برحذر بداريد.
ايشان با تاكيد بر اينكه مطالبه‌گري بايد با ادبيات منطقي، هوشمندانه و جدا به دور از دعوا و تند و تيزي باشد، گفتند: مطالبه‌گري مستدل مانع از اين مي‌شود كه بعضي‌ها در شرايطي كه تشكيلات مديريتي كشور انقلابي است درباره اهميت نقش دانشجويان تشكيك كنند؛ چرا كه نقش شما در اين دوره بيشتر است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين زمينه افزودند: پرهيز از برخورد تند و تيز به معناي سازشگري و مجيزگويي نيست و من هرگز از اين گونه توصيه‌ها به جوانان و دانشجويان نكرده و نخواهم كرد بلكه مقصود از اين توصيه، پرهيز از ادبيات مضر و طعنه‌آميزي است كه متأسفانه امروز در فضاي مجازي نيز بسيار رايج شده است. ايشان، عرصه مطالبه‌گري دانشجويان را عرصه متنوعي از مسائل عدالت اقتصادي، فرهنگ و سبك زندگي خواندند و در بيان يكي ديگر از الزامات مطالبه‌گري صحيح گفتند: مباني اعتقادي و ايماني خود را با مطالعه و حضور در مجالس عالمان دين و اخلاق، مستحكم كنيد. رهبر انقلاب، نتيجه مطالبه‌گري صحيح را تفكيك ضروري آرمان‌ها از عملكردهاي ضعيف برخي مديران دانستند و در بيان توصيه‌اي ديگر گفتند: مطالبه‌گري شما به‌گونه‌اي باشد كه هم در بيان صورتِ مسائل و هم در مقام ارايه راه‌حل‌ها، با دشمن مغرض، مخرج مشترك پيدا نكنيد.
«توسعه فعاليت‌هاي بين‌المللي دانشجويي» نكته ديگري بود كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر آن افزودند: گروه‌هاي جوان و دانشجويي زيادي در اروپا و امريكا و همچنين در كشورهاي اسلامي عليه سياست‌هاي استكباري فعال هستند كه ارتباط سالم با آنها هم به اين فعاليت‌هاي ضد استكباري توان بيشتري مي‌دهد هم با معرفي جمهوري اسلامي به آنها، يك سپر دفاعي براي كشور در مقابل امپراتوري خبري مستكبران ايجاد مي‌كند. البته تقويت ارتباط با دانشجويان كشورهاي همسايه يعني افغانستان، پاكستان و عراق مورد تاكيد بيشتري است.
توصيه آخر رهبر انقلاب خطاب به جواناني بود كه در دوره جديد در رده‌هاي مديريتي قواي سه‌گانه مشغول به كار شده‌اند. ايشان با تأكيد بر اينكه كار جمهوري اسلامي بدون نيروي جوان مومن و پر انگيزه پيش نخواهد رفت، افزودند: توصيه من به جوانان عزيز اين است كه اولا مسووليت كنوني را پله‌اي براي مسووليت بالاتر قرار ندهند و در هر جا كه هستند با تمركز بر مسائل آن حوزه براي خدا كار كنند، ثانيا هدف خود را حل مسائل كشور در بخشي كه به آنها واگذار شده، قرار بدهند. رهبر انقلاب اسلامي در بخش پاياني سخنان‌شان، با اشاره به در پيش بودن روز جهاني قدس، روز قدس امسال را متفاوت از سال‌هاي قبل دانستند و گفتند: مردم و جوانان فلسطيني فداكاري‌هاي بزرگي از خود نشان مي‌دهند و رژيم صهيونيستي نهايت رذالت و جنايت را به‌كار بسته است و هر غلطي كه مي‌تواند انجام مي‌دهد و امريكا و اروپا نيز از او حمايت مي‌كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ملت فلسطين را در عين مظلوميت، مقتدر خواندند و با اشاره به مجاهدت و ايستادگي جوانان فلسطيني كه نمي‌گذارند قضيه فلسطين به فراموشي سپرده شود، افزودند: روز قدس فرصت مناسبي براي اعلام همدلي و همبستگي با مردم مظلوم فلسطين و روحيه دادن به آنها است. ايشان با انتقاد شديد از عملكرد دولت‌هاي اسلامي در قبال موضوع فلسطين خاطرنشان كردند: متاسفانه دولت‌هاي اسلامي بسيار بد عمل مي‌كنند و حتي حاضر به سخن گفتن در موضوع فلسطين نيستند و برخي از آنها تصور مي‌كنند، راه كمك به فلسطين، برقراري ارتباط با صهيونيست‌ها است، در حالي كه اين اشتباهي بزرگ است.
رهبر انقلاب با اشاره به ارتكاب اين اشتباه بزرگ از جانب حكومت مصر در 40 سال قبل و برقراري ارتباط با صهيونيست‌ها افزودند: مگر برقراري ارتباط مصر با رژيم صهيونيستي باعث كاهش جنايات صهيونيست‌ها بر ضد ملت فلسطين و كاهش هتك حرمت مسجدالاقصي شد كه اكنون برخي دولت‌هاي اسلامي مي‌خواهند همان اشتباه انور سادات را تكرار كنند؟ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه برقراري ارتباط براي رژيم صهيونيستي نيز فايده‌اي نخواهد داشت، گفتند: اميدواريم با لطف خداوند عاقبت كار در فلسطين به نيكي و خوشي به سرانجام برسد و تسلط فلسطيني‌ها بر سرزمين خود و مسجدالاقصي به زودي محقق شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون