• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5197 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۸ ارديبهشت

نقدي بر جوابيه وزارت كشور

غزل لطفي

نقدي بر جوابيه مركز اطلاع‌رساني وزارت كشور بر گزارش روزنامه اعتماد با عنوان «كوه زباله پشت وعده‌هاي انجام‌نشده»
روزنامه اعتماد در تاريخ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ گزارشي از كوه ۱۱۰ متري زباله در سراوان رشت منتشر كرد و مركز اطلاع‌رساني وزارت كشور نيز جوابيه‌اي صادر كرد كه مباحث مطرح شده به عقيده بنده لازم است اما كافي نيست و در ادامه اين يادداشت مواردي را ذكر مي‌كنم تا با در نظر گرفتن آنها اقداماتي كه در پيش است به نتايج بهينه‌تري برسد. 
۱- در پاسخ وزارت كشور آمده است؛ «ساماندهي و بهسازي دفن‌گاه زباله سراوان، از روز ورود هيات دولت به استان گيلان (هشتم بهمن ۱۴۰۰) به‌طور جدي در دستور كار وزارت كشور قرار گرفت و وزير كشور با حضور در منطقه و گفت‌وگو با مردم، دستور انجام طراحي مناسب و اقدامات عاجل به منظور تعطيلي كامل اين دفن‌گاه را صادر كرد.» اما طبق اخبار و مشاهدات ميداني تا زماني كه ساكنين منطقه سراوان، در اواخر فروردين ۱۴۰۱، راه را بر خودروهاي حمل زباله بستند، اين مركز تعطيل نشده بود (نزديك به سه ماه بعد) و نكته مهم‌تر اينكه فرماندار شهر رشت با حضور در جمع معترضين از آنها درخواست فرصت دادن به دولت جديد و بازگشايي راه عبور خودروها را داشت. 
۲- در هيچ قسمتي از اين جوابيه به مردمي كه امروز نيازمند كمك‌هاي پزشكي و بهداشتي هستند، پرداخته نشده است. لازم است به‌ جهت درمان افرادي كه سال‌ها در اين منطقه ساكن بوده‌اند و متحمل انواع بيماري‌هاي سخت و صعب‌العلاج شده‌اند، وزارت بهداشت ورود كند و به بيماراني كه اكثرا توان مالي درمان را ندارند كمك شود. 
۳- در بند سوم جوابيه آمده است «اصلاح مديريت كارخانه كود آلي و آغاز افزايش ظرفيت آن از ۱۵۰ تن فعلي به ۱۰۰۰ تن كه باعث كاهش ۷۰ درصدي زباله دفني مي‌شود.» اما زمان دقيقي براي آن مشخص نشده است كه  با توجه به مستهلك بودن دستگاه‌هاي فعلي مركز كود آلي به نظر نمي‌رسد اين مورد بتواند به زودي آغاز شود. 

4- لازم به‌ ذكر است مدت‌هاست كه اورهال كردن خطوط فعال كود آلي، مغفول مانده است و انباشت زباله در روزهاي اخير هم توان فني بازيافت را به‌شدت تحت فشار قرار داده است و چاره‌اي جز دفن نيست. ضروري است آناليز كارشناسي امكان كاهش ۷۰ درصدي زباله دفني ارايه شود.
 ۵-  از هشتم بهمن؛ سفر استاني رييس‌جمهور و هيات دولت به گيلان، تا امروز مركز جديدي براي دفن اصولي و بهداشتي زباله، اعلام نشده است و اينهمه تاخير و تعلل پيامدي ندارد جز بيماري و رنج و درد براي مردمي كه ساكن سراوان هستند و به‌ جهت سوء مديريت‌ها، در ساليان اخير، ارزش املاك‌ اين منطقه نيز به شدت افت كرده و حتي امكان فروختن ملك خود و نقل مكان به جايي ديگر را ندارند. اين موضوع هم بايد مورد توجه باشد كه با در نظر گرفتن حاصلخيزي خاك گيلان و تلاقي كوه و دريا و جنگل، بايد در معرفي مركز جديد دقت زيادي صورت گيرد. سال‌هاي گذشته مركزي در رودبار در نظر گرفته شد كه با مخالفت ساكنين، امكان بهره‌برداري منتفي شد. 
۶- ارايه برنامه‌اي مدون با ذكر زمان‌بندي دقيق كه بر پايه آرامش و كمك به مردم سراوان رشت باشد لازم و ضروري است كه در اين جوابيه ديده نمي‌شود و فقط از كلماتي مانند به زودي استفاده شده است.
۷- مدت‌هاست كه مقادير زيادي از بودجه تخصصي به موضوع مديريت پسماند گيلان صرف مطالعه و تحقيق شده است، امروز زمان اعلام كارهاي عملياتي و محسوس است تا اعتماد از دست‌رفته به مديريت پسماند گيلان، دوباره باز گردد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون