• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5198 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۰ ارديبهشت

مطالبات معلمان

غزل لطفي

مباحث مربوط به مطالبات معلمين به يكي از مهم‌ترين اخبار منتشر شده بدل شده است. مطالباتي كه سال‌ها مغفول مانده و فرهنگيان اين‌ روزها با اعتراض و تجمع آنها را درخواست مي‌كنند. بايد درنظر داشت كه جامعه معلمين، سازنده حال و آينده كشور هستند و سرمايه‌گذاري براي اين قشر فهيم، اعم از سرمايه‌هاي فكر، كاربردي و اقتصادي، تضمين‌كننده توسعه، از اكنون تا آينده خواهد بود. به همين جهت شنيدن صداي معلم را بايد به معناي شنيدن صداي قدم‌هاي توسعه‌محوري قلمداد كرد و از آن غافل نشد و بر اين عقيده هستم كه «گفت‌وگو» هميشه بهترين و موثرترين راه خواهد بود و به همين جهت و حالا كه در آستانه روز معلم و هفته گراميداشت مقام معلم هستيم بهترين زمان است كه مهم‌ترين مطالبات معلمان را كه البته در نشست با رييس‌جمهور نيز مطرح شده است مرور كنيم. 
۱- آزادي معلمان زنداني و دربندي كه بنا به فعاليت‌هاي صنفي دستگير شده‌اند. 
۲- تعيين كارگروهي تخصصي با اختيارات ويژه، توسط رييس‌جمهور با حضور نمايندگان سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامي، مسوولان وزارت آموزش و پرورش و نمايندگاني از تشكل‌هاي مختلف صنفي و سياسي فرهنگيان به‌ جهت بررسي مطالبات و اتخاذ راهكارهاي مناسب.
 ۳- به رسميت شناختن تشكل‌هاي صنفي و سياسي فرهنگيان و دعوت از آنان در سطوح كشوري و استاني.
۴- آيين‌نامه نظام رتبه‌بندي معلمان بسيار سخت‌گيرانه تدوين شده است تا آنجايي كه اخذ رتبه ۴ و ۵ براي معلمان باسابقه با مدرك دكترا هم قابل حصول نيست، جهت دريافت اين رتبه‌ها، فرهنگيان راه بسيار دشوار و پيچيده‌اي پيش رو دارند و اين آيين‌نامه نيازمند بازنگري كارشناسانه است. 
۵- اجراي دقيق كليه آيتم‌هاي قانون خدمات كشوري براي معلمان و بازنشستگان همانند ساير كاركنان در حال حاضر، اين قانون به صورت ناقص براي معلمان اجرا شده به ‌طوري‌كه ۳۰ آيتم در اين قانون وجود دارد كه براي فرهنگيان يا اجرا نمي‌شود يا ناقص اجرا مي‌شود.
۶- مالكيت صندوق ذخيره فرهنگيان از بدو تاسيس خصوصي بوده ولي متاسفانه توسط دولت، مديريت شده و فرهنگيان پيگير هستند كه ضمن حفظ مالكيت خصوصي صندوق در مديريت آن مشاركت داشته باشند اما متاسفانه در دولت سيزدهم تلاش بر اين است كه اين شركت خصوصي را به صورت نهاد عمومي غيردولتي اعلام كنند و اين امر موجب اعتراض شديد فرهنگيان شده است. 
۷- اساسنامه مصوب سال ۱۴۰۰ صندوق ذخيره فرهنگيان كه در روزنامه ‌رسمي نيز چاپ شده، توسط وزير فعلي آموزش و پرورش برخلاف انتظار كنار گذاشته شده و فرهنگيان در سراسر كشور خواهان اجراي بي‌كم و كاست اين اساسنامه مصوب سال ۱۴۰۰ هستند.
۸- انتصابات غيرقانوني در هيات امنا و هيات‌مديره صندوق ذخيره فرهنگيان كه برخلاف اساسنامه مصوب سال ۱۴۰۰ شكل گرفته مورد اعتراض جامعه فرهنگيان كشور است.
۹- عدم برگزاري انتخابات در ميان معلمان سطح كشور به‌ جهت انتخاب ۶ نماينده، در صندوق ذخيره فرهنگيان و‌ عدم پيگيري تيم جديد براي بورسي شدن شركت‌هاي زيرمجموعه صندوق از عوامل ديگري است كه موجبات اعتراض شديد معلمان در سراسر كشور را پديد آورده است.
۱۰ - تقاضاي تاسيس سازمان نظام معلمي ايران، همانند سازمان نظام پزشكي و مهندسي براي حرفه‌اي شدن آموزش ‌و ‌پرورش از ديگر مطالبات معلمان كشور است. 
۱۱- تعيين تكليف نيروهاي حق‌التدريس شركتي و نهضتي با اجراي آزمون ورودي و تشكيل كلاس‌هاي آموزش ضمن خدمت. 
۱۲- ضرورت اجراي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان با حقوق شاغلين همتراز. 
۱۳- پرداخت مطالبات باقيمانده بازنشستگان از سال ۱۳۹۹ 
۱۴- پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان سال ۱۴۰۰ 
۱۵- افزايش حقوق نيروهاي خدماتي كه بسيار پايين است و اين عزيزان را متحمل مشكلات فراوان معيشتي كرده است. 
۱۶- بيمه تكميلي اعم از شاغلين و بازنشستگان، در حال حاضر خدمات‌دهي مناسبي ندارد و به جرات مي‌توان گفت حتي ۱۰درصد از هزينه‌هاي درماني فرهنگيان را هم پوشش نمي‌دهد و نيازمند بازنگري است. 
۱۷- توزيع بسته‌هاي حمايتي و معيشتي مانند ساير شاغلين دولت به فرهنگيان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون