• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5198 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۰ ارديبهشت

خبر

باز هم انفجار در مسجد شيعيان كابل

عصر روز گذشته منابع محلي در كابل از وقوع انفجار در مسجد «خليفه صاحب» واقع در سه راه «علاءالدين» در جاده «دارالامان» شهر كابل خبر دادند. به گزارش خبرنگار سايت افغانستان خبرگزاري فارس، منابع محلي مي‌گويند اين انفجار در حالي رخ داد كه مردم داخل مسجد مشغول اقامه نماز جمعه بودند. خبرگزاري الجزيره به نقل از مقامات بهداشتي كابل در خبري اوليه اعلام كرد: اين انفجار ۱۰ شهيد و ۱۵ زخمي برجاي گذاشته است، اما «عبدالنافع تكور»، سخنگوي وزارت كشور طالبان ضمن تاييد خبر انفجار اعلام كرد كه بر اثر آمار اوليه 5 نفر شهيد و 20 نفر در اين حادثه مجروح شدند. اين آمار در حالي مطرح شد كه خبرنگاران افغان در فضاي مجازي آمار كشته و زخمي‌ها را قريب به 300 نفر اعلام كردند. مقامات بيمارستان ايمرجنسي و استقلال كابل نيز اعلام كردند كه تا ساعت 6 عصر روز جمعه حداقل 100 مجروح اين حادثه به بيمارستان منتقل شده و اين بيماران تحت درمان قرار گرفتند. منابع مي‌گويند انفجار به حدي قوي بوده كه سقف اين مسجد به صورت كامل فرو ريخته است. روز پنجشنبه نيز 2 انفجار پياپي در مزارشريف، مركز ولايت بلخ ۹ تن شهيد و ۱۳ تن زخمي برجاي گذاشته بود. پنجشنبه هفته گذشته نيز در يك حمله خونين بر مسجد سه‌دكان در شهر مزارشريف، بيش از ۱۵۰ تن شهيد و زخمي شدند.


وزير خارجه امريكا: بودن برجام بهتر از نبودن آن است 

«آنتوني بلينكن»، وزير خارجه امريكا روز پنجشنبه در مقابل كميته فرعي تخصيص بودجه مجلس نمايندگان امريكا درباره آخرين وضعيت مذاكرات احياي برجام توضيحاتي داد. بلينكن گفت: در بحث توافق هسته‌اي ايران، اين چيزي است كه هنوز مشغول آن هستم تا ببينيم آيا مي‌توانيم بازگشت متقابل به تعهدات داشته باشيم. به شما مي‌گويم كه اين ديگر يك تمرين فرضي نيست. براي اينكه ديده‌ايم كه وضعيت با توافق وقتي اجرا شد و بدون آن به چه شكل است.
او در ادامه با طرح اتهامات تكراري عليه ايران گفت: به شما مي‌گويم كه از ‌نظر منافع و امنيت امريكا، بودن آن (توافق) براي ما بهتر از نبودش بوده است. نه تنها از نظر برنامه هسته‌اي ايران، بلكه در واقع در ارتباط با اقدامات بي‌ثبات‌كننده و خطرناك آن. سوال اين است كه موثرترين راه براي ما در كنار هم براي رسيدگي به برنامه هسته‌اي ايران و همچنين اقدامات بي‌ثبات‌كننده آن و تهديداتي كه عليه ما و متحدان‌مان ايجاد مي‌كند، چيست. 
بلينكن سپس در دفاع از مذاكرات و احياي توافق مدعي شد: به هر حال ما بايد اين كار را بكنيم اگر توافقي باشد آن توافق هيچ يك از توانايي‌هاي ما براي رسيدگي به ساير اقدامات خطرناك ايران، موشك‌هاي بالستيك و حمايت از تروريسم و غيره را نخواهد گرفت. اگر توافقي نباشد هم به همان شكل بايد اطمينان حاصل كنيم كه هر كاري را مي‌توانيم با متحدان و شركا براي رسيدگي به اين چالش‌ها انجام خواهيم داد. 
وزير خارجه امريكا در بخش بعدي اظهاراتش در خصوص ايران، به ادعاها درباره مانع بودن روسيه بر سر راه به سرانجام رسيدن مذاكرات وين گفت: در خصوص روسيه همان‌طور كه مي‌دانيد عضو گروهي است كه در كنار اتحاديه اروپا (شامل) فرانسه، آلمان و انگليس و همچنين چين كمك كرد توافق اوليه (برجام) مذاكره شود و همچنان بخشي از آن گروه است. از ابتداي تهاجم (درگيري‌ها در اوكراين) گام‌هايي در مذاكرات براي پيچيده‌تر كردن اوضاع انجام داد اما ساير طرف‌هاي گروه با آن مخالفت كردند و دست‌كم همين حالا كه حرف مي‌زنيم آنها (روس‌ها) مانعي بر سر راه اين مساله كه ببينيم آيا مي‌توانيم با ايران بازگشت متقابل داشته باشيم، نيستند. 
بلينكن در جلسه استماع روز سه‌شنبه هم تاكيد كرده بود كه واشنگتن بازگشت به برجام را بهترين مسير در خصوص برنامه هسته‌اي ايران مي‌داند. وزير خارجه امريكا در اين نشست كه در كميته روابط خارجي مجلس سنا براي بررسي بودجه وزارت خارجه امريكا در سال مالي ۲۰۲۳ برگزار شد، تصريح كرد: بدون اينكه بخواهم نيش و كنايه بزنم بايد بگويم ما موقعيت بسيار چالش‌انگيزي را به ارث برديم؛ برنامه هسته‌اي ايران كه در حال تاخت و تاز بود و فعاليت‌هاي مخربي كه در سراسر منطقه تشديد شده بود. تصميم براي خروج از برجام و تلاش براي اعمال فشار حداكثري عليه ايران، هر هدفي كه داشت به نتايج مدنظر ختم نشده بود و بر عكس، باعث ايجاد يك برنامه هسته‌اي خطرناك‌تر شده بود. زمان گريز هسته‌اي ايران از يك‌سال به حدود چند هفته رسيد. اينها مسائلي هستند كه بايد به آنها رسيدگي كنيم. ما همچنان معتقديم كه بازگشت به پايبندي به برجام بهترين روش براي رسيدگي به چالش‌هاي هسته‌اي ايجاد شده از سوي ايران خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون