• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5199 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۱ ارديبهشت

خبر

رايزني ايران و نروژ در جهت  حل صلح‌آميز بحران يمن

هنريك تونه، معاون وزير خارجه نروژ در جريان سفر خود به تهران امروز با علي‌اصغر خاجي، مشاور ارشد وزير امور خارجه كشورمان در امور ويژه سياسي ملاقات كرد. در اين ديدار آخرين تحولات داخلي و خارجي يمن بررسي و در خصوص زمينه‌هاي مشترك ايران و نروژ در جهت حل صلح‌آميز بحران يمن، رايزني و تبادل نظر شد. در اين ديدار، مشاور ارشد وزير امور خارجه كشورمان ضمن استقبال از اجرايي شدن آتش‌بس موقت در يمن، بر لزوم تداوم همكاري‌ها به منظور رفع كامل محاصره، توقف فراگير و دايم جنگ و همچنين شروع گفت‌وگوهاي سياسي يمني- يمني تاكيد كرد. معاون وزير خارجه نروژ نيز با اشاره به آخرين تلاش‌هاي كشورش با هدف حمايت از حل و فصل سياسي بحران يمن، آن را در جهت تقويت تلاش‌هاي فرستاده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور يمن عنوان كرد.


كاظمي‌قمي خطاب به هيات حاكمه افغانستان: زمان محدود است
نماينده ويژه رييس‌جمهوري در امور افغانستان گفت: اشغالگران در جبران شكست مقابل ملت ‎افغانستان، تلاش دارند به كمك مزدوران تروريست خود ازجمله داعش، فتنه و آشوب قومي-مذهبي ايجاد كنند. حسن كاظمي‌قمي در توييتي با اشاره به تحولات و حوادث اخير افغانستان نوشت: «حوادث اخير افغانستان نشان مي‌دهد، اشغالگران در جبران شكست مقابل ملت ‎افغانستان تلاش دارند به كمك مزدوران تروريست خود از جمله داعش، فتنه و آشوب قومي-مذهبي ايجاد كنند. زمان آن فرا رسيده كه حاكمان با تشويق و بهره‌گيري از همه ظرفيت‌هاي ملي و نخبگاني براي ايجاد كشوري امن سعي كنند. زمان محدود است.»


الكاظمي: تفاهم  ميان تهران و رياض نزديك است
نخست‌وزير عراق با اشاره به اينكه گشايش واقعي در روابط ميان كشورهاي منطقه به وجود آمده است، تاكيد كرد: مطمئن هستيم كه توافق ميان ايران و عربستان نزديك است. به گزارش ايسنا، مصطفي الكاظمي، نخست وزير عراق در گفت‌وگو با نشريه الصباح در پاسخ به سوالي درخصوص تحولات گفت‌وگوهاي تهران و رياض و اينكه آيا اين مذاكرات ادامه خواهد داشت، گفت: عراق در تحقق تفاهمات ميان كشورهاي منطقه و تحقق ثبات منطقه‌اي منافع مستقيم دارد. وي تاكيد كرد: ما به دليل اينكه روابط خوبي با دو كشور و طرف‌هاي مختلف منطقه‌اي و بين‌المللي داريم، توانستيم كه فضاي گفت‌وگوهاي مثبتي در خاك عراق ايجاد كنيم كه بسياري از آنها اعلام نشده است. الكاظمي در ادامه خاطرنشان كرد: برادران‌مان در عربستان و جمهوري اسلامي در پرونده مذاكرات با مسووليت بالا و براساس نيازهاي كنوني منطقه تعامل مي‌كنند و ما مطمئن هستيم كه ان‌شاءالله تفاهم نزديك است و گشايش واقعي و گسترده‌اي در روابط تمام كشورهاي منطقه به وجود خواهد آمد. نخست وزير عراق همچنين گفت: اين باور به وجود آمده است كه نگاه‌ها به منطقه بايد به صورت منافع متقابل باشد و براي ايجاد اقتصاد خوب و رسيدن به پيشرفت‌هاي جهاني ابتدا مشكلات و بحران‌هاي منطقه حل شود. فواد حسين، وزير خارجه عراق اخيرا در گفت‌وگو با شبكه الجزيره گفت كه ديدار اخير ايران و عربستان در بغداد در سطح امنيتي و با حضور مقامات بلندپايه برگزار شد. وي گفت: دو طرف سعودي و ايراني بر سر يك يادداشت تفاهم 10‌بندي به توافق رسيدند. آنها توافق كردند كه دور بعدي مذاكرات در سطح ديپلماتيك برگزار شود. در اين مذاكرات به موضوع تداوم آتش‌بس در يمن پرداخته شد. فواد حسين پيش از اين نيز گفته بود: دور پنجم مذاكرات ميان رياض و تهران در بغداد در فضاي مثبتي برگزار شد. بغداد ميزبان دور ششم م ذاكرات ايراني- سعودي نيز خواهد بود. وي همچنين تاكيد كرده بود كه عراق تمام تلاش‌هاي خود را به كار خواهد گرفت تا فرصت مناسب براي ايجاد تفاهم ميان ايران و عربستان را فراهم كند. پيش‌تر يك منبع عراقي اعلام كرده بود كه در نشست دو هيات امنيتي ايران و عربستان در بغداد مصطفي الكاظمي، نخست وزير عراق و معاون مشاور امنيت ملي ايران و رييس سرويس اطلاعات عربستان حضور داشتند. وي گفت: دو طرف در اين نشست توافق كردند كه به نشست‌هاي امنيتي پايان دهند و به مذاكرات ديپلماتيك منتقل شوند. انتظار مي‌رود كه دور ششم مذاكرات نيز در خاك عراق برگزار شود. فضاي نشست مثبت بود و دو طرف در خصوص برخي نقاط براي ايجاد فضاي آرام ميان تهران و رياض به توافق رسيدند. نشست ايراني -سعودي چند ساعات به طول انجاميد و هيات ايراني زيارت مذهبي نيز داشت اما هيات سعودي ديرتر از آنها بغداد را ترك كرد.

 

در ديدار سفير ايران با رييس مجلس ملي پاكستان مطرح شد

تاكيد بر بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي پارلماني ايران و پاكستان

سفير جمهوري اسلامي ايران در پاكستان با رييس مجلس ملي اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد. سيد محمدعلي حسيني، سفير كشورمان با اشاره به ديدارش با راجا پرويز مشرف، رييس مجلس ملي پاكستان گفت: تاكيد بر بهره‌برداري بيشتر از ظرفيت‌هاي پارلماني دو كشور، ضرورت تقويت تعاملات بازرگاني و اقتصادي فيمابين و گراميداشت روز جهاني قدس و محكوميت جنايات رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين از جمله محورهاي گفت‌وگو در اين ديدار بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون