• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5199 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۱ ارديبهشت

سالي كه نكوست، مي‌تواند از بهارش پيدا باشد

چشيدن طعم لذتبخش انتخابي

يونس هميالي

 

يك: براي تغيير يك مسير غلط كه سال‌ها از آن مي‌گذشت اتخاذ تصميمي راهبردي براي ايجاد اصلاح كافي‌ بود تا به اين صورت به شكل چرخه انتخابي در كشتي آزاد مهر تاييد زده شود. كشتي ايران بيش از آنكه به مدال‌هاي رنگارنگ در رقابت‌هاي بين‌المللي نياز داشته باشد قانونمندي عدالت‌محور احتياج داشت. اگر به اين قانون خدشه‌اي وارد نشود و كشتي مقابل امواج سهم‌خواهي يا برنامه‌هاي پُشت پرده استقامت داشته باشد و همچنين فدراسيون و سرمربيان تيم‌هاي ملي به اين سياست‌گذاري تداوم بخشند، بي‌گمان افق‌هاي روشني در مسير موفقيت و پيشرفت قافله كشتي اين سرزمين در سال‌هاي آينده نمايان خواهد شد.
دو: شش مدال طلا، يك نقره و يك برنز حاصل عملكرد تيم ملي كشتي آزاد اعزامي به سي‌و‌پنجمين دوره رقابت‌هاي قهرماني آسيا در اولان باتور مغولستان بود. هيچ كسي نمي‌تواند دستاورد درخشان اين تيم را نفي كند يا كمرنگ جلوه دهد. حتي اگر بگويند مدال‌آوران جهاني و المپيك كشورهاي ديگر غايب بودند يا كشتي‌گيران كشورمان با قرعه‌هاي مطلوبي مواجه شدند. كارنامه به دست آمده در جاي خود مايه افتخار و مثل شكوفه‌هاي بهاري عطرآگين است. با اين حال اگر با تامل نتايج كشتي‌گيران بررسي شود بايد اذعان داشت اين كاميابي همراه با ضعف‌هاي فني بود كه مي‌تواند نگراني‌هايي براي رقابت‌هاي جهاني بلگراد و بازي‌هاي آسيايي هانگژو نشان دهد.
سه: رحمان عموزاد در وزن ۶۵ كيلوگرم كشتي‌گيري نترس، خستگي‌ناپذير داراي اراده‌ پولادين است كه در تمام رويدادها در جست‌وجوي هدف مي‌گردد. با اين حال وي در اكثر نبردها به‌صورت يك شكل ثابت و قابل پيش‌بيني با رقبا صف‌آرايي مي‌كند. چنانچه نسخه تجهيز او از سوي رقباي تا بن دندان مسلح آناليز و راه نفوذ‌پذيري او مسدود شود به بُن‌بست خواهد خورد. رحمان بايد ﺍﺻﻞ ﻏﺎفلگيري ﻭ تغيير تاكتيك ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ در لحظه‌هاي حساس و پيچيده را در اولويت قرار دهد. به صورت همان شيوه‌اي كه مقابل باجرانگ هندي در فينال با عبور از دست‌هاي حريف و خراب كردن ﺳﺘﻮﻥ ﺩﻓﺎﻋﯽ منجر به گرفتن زير يك خم شد. يونس امامي در وزن ۷۴ كيلوگرم با تسلطي غيرقابل وصف در اجراي فن زيباي سرزير بغل شايستگي‌هاي خود را به منصه ظهور رساند. در فينال مقابل نوركوژا كايپان اُف از قزاقستان، كسي كه در قهرماني آسيا و جهاني ۲۰۱۹ به او باخته بود، نيروي برانگيزاننده‌ انتقام‌جويي‌اش آنچنان قدرتمند شد كه حريف را در گردابي هولناك غوطه‌ور كرد. اما ستاره‌اي كه ماه مجلس اين رقابت‌ها شد كسي نبود جز اميرحسين فيروزپور در ۹۲ كيلوگرم. بدون از دست دادن يك امتياز و برتري مقابل داولومبايف قزاق، تاكوما اوتسو ژاپني و اورگيلوخ داگوادورج از مغولستان با امتياز عالي نمايشي چشم‌نواز به اجرا گذاشت. محمدحسين محمديان كه در اوج پختگي قرار دارد بدون دردسر و دغدغه تمامي رقبايش را شكست داد تا فاتح وزن ۹۷ كيلوگرم شود. حضور در اين مسابقات براي او تنها يك پله صعودي بود تا يك گام به هدف اصلي نزديك‌تر شود. يداله محبي در فوق سنگين به سومين مدال طلاي خود در اين آوردگاه رسيد اما همچنان در كشتي گرفتن او هيچ تفاوتي با گذشته ديده نشده كه بتوان به آينده اميدوار بود. او اگر خواهان رسيدن به هدف‌ها و آرزوهاي بالاتر است بايد ﺳﺮﻣايهﮔﺬﺍﺭﯼ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪي در زيرگيري كه ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﺻﻠﯽترين ﻣﺸﺨﺼﻪ كشتي ايراني ‏ ياد ﻣﯽﺷﻮﺩ، انجام دهد. علي سوادكوهي با توجه به قهرماني در وزن ۷۹ كيلوگرم اگر به جزييات فني كه از اين سه نبرد به دست آورده بي‌توجهي كند روزهاي سخت در ميدان‌هاي مهم‌تري در انتظارش خواهد بود.
چهار: داريوش حضرتقلي‌زاده از ديار شيروان كه براي نخستين‌بار دوبنده تيم ملي بر تن داشت توانايي‌هاي خود را در وزن ۶۱ كيلوگرم فراموش نكرد و پُشت ديوار بلند و توجيه‌كننده‌اي به نام نداشتن تجربه كافي پنهان نشد. ايراد بزرگ او تا قبل از رسيدن به فينال برابر ري هيگوچي، پاي سمت راست به‌شدت آسيب‌پذيرش بود. او شبيه يك كشتي‌گير مبتدي به رقبا اين فرصت را مي‌داد تا امتيازهاي زيادي به دست آورند. محسن مصطفوي در وزن ۸۶ كيلوگرم با دو بُرد مقابل اورازگيليوف از تركمنستان و گوان اوك كيم از كره جنوبي در پيكار رده‌بندي و يك شكست شش بر صفر برابر ديپاك بونيا هندي (دارنده مدال نقره جهاني ۲۰۱۹) به مدال برنز دست يافت. او حالا اندازه‌هاي توان خود را پيدا نموده و اگر قدر اين نكته را بداند در سال‌هاي آتي مي‌تواند موقعيت تازه‌اي در اين وزن تصاحب كند. رضا مومني در وزن ۵۷ كيلوگرم در گام نخست مقابل زانابازار زاندانبود مغولي در حالي كه در سه دقيقه نخست چند امتياز از حريف پيش بود شكست خورد. قطره‌هاي باقيمانده استقامت بدني او جوابگوي شش دقيقه جنگيدن نداشت و نتوانست جدالي برابر به معرض نمايش بگذارد. محمد مهدي يگانه جعفري در وزن ۷۰ كيلوگرم كه پس از سال‌ها به آرزوي ديرينه خود رسيد با دو باخت از ناريكاني ژاپني و تالگات قزاق بسيار متزلزل نشان داد تا اين سوال مطرح شود كه چرا او اينگونه كشتي گرفت؟ سوالي كه در ذهن علاقه‌مندان براي هميشه باقي خواهد ماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون