• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5199 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۱ ارديبهشت

دو رمان با نشر افق منتشر شد

رمان نوجوان از نويسنده برنده گاردين
رمان «ميليون‌ها» اثر فرانك كاترل بويس به تازگي به كتابفروشي‌ها آمد. نشر افق اين كتاب را با ترجمه شهلا انتظاريان منتشر كرده است.  كاترل بويس، نويسنده و نمايشنامه‌نويس 63 ساله بريتانيايي است كه «ميليون‌ها» نخستين كتاب كودك و نوجوان اوست كه سال ۲۰۰۴ منتشر شد و دريافت مدال كارنگي را برايش به همراه داشت. كاترل بويس سال ۲۰۱۲ هم جايزه گاردين را دريافت كرد. نشر افق پيش از اين ترجمه كتاب‌هايي از اين نويسنده از جمله «پسر بروكلي شگفت‌انگيز»، «راهنماي اسپوتنيك براي نجات كره زمين» و «روبات خرابكار» را منتشر كرده است.  «ميليون‌ها» روايتگر قصه دو پسربچه است به نام‌ هاتي دميان و برادر بزرگ‌ترش آنتوني كه يك چمدان پر از پول‌هايي به ‌صورت پوند استرلينگ توي بغل‌شان مي‌افتد. دميان هشت‌ساله است و آنتوني ده‌ساله. آنتوني مي‌گويد بزرگ‌ترها لذت كشف اين ‌چمدان را از بين مي‌برند، چون ماليات مي‌خواهند يا مي‌پرسند اين‌ پول از كجا آمده است؛ اما دميان تصميم مي‌گيرد ماجرا را به پدرشان بگويد؛ ولي پدر آنقدر درگير دنيا و كارهاي آدم‌بزرگ‌هاست كه محال است بتواند به داميان كمك كند تا دنيا را تبديل به جاي بهتري كند.
دني بويل، فيلمساز انگليسي براي اين‌ كتاب مقدمه كوتاهي نوشته و اشاره كرده با فرانك كاترل بويس در ساخت داستان «ميليون‌ها» همكاري داشته است. او هم مي‌گويد پرسشي كه پيش روي قهرمان‌هاي داستان «ميليون‌ها» قرار دارد، اين است كه چگونه دنيا را به جاي بهتري براي زندگي تبديل كنند؟ داستانش هم در زماني رخ مي‌دهد كه ايرلند در حال تغيير پول رايجش به يورو بود. در بخشي از كتاب مي‌خوانيد: 
«بعد داستان غذا دادن به آن پنج نفر را برايم تعريف كرد. دلم نيامد بهش بگويم اين داستان را همه مي‌دانند و خيلي خوب هم مستندسازي شده است. از تمام پيروان عيسي مسيح گفت كه چگونه به حرف‌هايش گوش مي‌كرده‌اند و اينكه عيسي براي هيچ چيز خاصي تدارك نمي‌ديده و هنگام رويارويي با گرسنگي، طوري برخورد مي‌كرده انگار اتفاقي كاملا غيرمنتظره است. گفت: «اگر مي‌خواست از اورست برود بالا، يك شال هم توي جيبش نمي‌گذاشت و اصلا قصدش اين نبود كه براي آن پنج‌هزار نفر پيك‌نيك راه بيندازد. مي‌گويند پنج‌هزار نفر بوده‌اند، اما به گمان من بدون شك دوبرابر اين تعداد بودند و همه هم گرسنه. مي‌داني او چه كرد؟»
«ميليون‌ها» در ۲۰ فصل نوشته شده و در ۲۴۸ صفحه به قيمت ۷۸ هزار تومان منتشر شده است.
كتاب آخر از چهارگانه بانديني
رمان «روياهاي بانكرهيل» اثر جان فانته، كتاب ديگري است كه از سوي نشر افق به تازگي منتشر شده است. اين رمان را كه محمدرضا شكاري ترجمه كرده، چهارمين ‌عنوان از «مجموعه فانته» نشر افق است كه آخرين بخش از چهارگانه شخصيت «آرتور بانديني» محسوب مي‌شود. فانته، نويسنده امريكايي كه در سال ۱۹۸۳ در 74 سالگي از دنيا رفت، رمان «روياهاي بانكرهيل» را در سال ۱۹۳۶ نوشته بود. اين كتاب يكي از چهار اثري است كه جان فانته با محوريت شخصيت آرتور بانديني كه يك شخصيت يك نويسنده ايتاليايي-امريكايي است، نوشته است. پيش از اين از مجموعه بانديني نشر افق كتاب‌هاي «از غبار بپرس»، «جاده لس‌آنجلس» و «تا بهار صبر كن بانديني» با همين مترجم ترجمه محمدرضا شكاري منتشر شده‌اند.
«روياهاي بانكرهيل» داستان رابطه‌هاي عاشقانه و كاري شخصيت آرتور بانديني را دربرمي‌گيرد. نويسنده‌اي كه در چنگال هاليوود گرفتار شده و مي‌خواهد خلاقيت ادبي و هنري خود را به هر قيمتي كه شده، حفظ كند اما اين تلاش و اتفاقاتي كه رخ مي‌دهند، تبديل به هجويه‌اي مي‌شود كه پاياني جالب براي چهارگانه آرتور بانديني مي‌سازد. نسخه اصلي «روياهاي بانكرهيل» سال ۱۹۸۲ منتشر و ترجمه فارسي‌اش از روي نسخه‌اي انجام شده كه سال ۲۰۰۲ به چاپ رسيده است.
رمان ۲۶ فصل دارد و در قسمتي از آن مي‌خوانيد: 
«بايد مدير برنامه مي‌داشتي. بدون مدير برنامه، مطرود و ناشناخته بودي. مدير برنامه به آدم كلاس مي‌داد، حتي اگر كارش خوب نبود. وقتي نويسنده‌اي به نويسنده ديگري مي‌گفت: «مدير برنامت كيه؟» و تو جواب مي‌دادي: «مدير برنامه ندارم.» او درجا خيال مي‌كرد بي‌استعدادي. مدير برنامه‌هاي اجينگتون، سيريل كورن بود.
اجينگتون هشدار داد: «ازش خوشت نمي‌آد، اما كارش رو بلده.»
سه تا از داستان‌هاي مجلاتم را به دفتر كورن در بِوِرلي هيلز فرستادم و صبر كردم بهم تلفن بزند.
تماسي در كار نبود. آخرسر، اجينگتون به او زنگ زد و برايم قراري گذاشت. دفتر او در ساختمان تازه‌اي در بورلي درايو بود. منشي‌اش رسيدنم را اعلام كرد و نشستم و منتظر ماندم. بعد از دو ساعت، به دفتر آن مرد بزرگ پذيرفته شدم.» اين‌ كتاب در ۱۷۶ صفحه و به قيمت ۵۸ هزار تومان منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون