• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5200 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۷ ارديبهشت

آيت‌الله جوادي آملي:

ثروت بايد در بخش عمومي باشد

آيين اختتاميه كنگره بين‌المللي اقتصاد، اشتغال و توليد در آيينه قرآن و عترت (ع) روز ۱۵ ارديبهشت‌ماه با پيام تصويري آيت‌الله جوادي آملي در دانشگاه بين‌المللي امام رضا (ع) در مشهد مقدس برگزار شد. آيت‌الله جوادي آملي در اين پيام با بيان اينكه مال در نظام اسلامي به منزله ستون فقرات يك ملت است، اظهار داشت: عناصر محوري اقتصاد را قرآن كريم در چند آيه بيان كرده است: عنصر اول اين است كه مال را به منزله ستون فقرات يك ملت و جامعه معرفي كرد كه اين ثروت مملكت را نبايد به دست سفيهان سپرد، زيرا ثروت مملكت عامل قيام و استقامت و پايداري يك ملت است. اگر سفيه ستون فقرات يك ملت را به دست بگيرد اين ستون را مي‌شكند و اين ملت را زمين‌گير مي‌كند.
وي اظهار داشت: عنصر دوم آن است كه اگر ملتي نتواند ستون فقراتش را حفظ كند فقير است؛ يعني ستون فقرات او شكسته است. اگر اين ستون محفوظ نماند و در اثر ربا و مانند آن آسيب ببيند، اين ملت فقير مي‌شود. فقير به آن ملتي مي‌گويند كه ستون فقراتش شكسته است، زيرا عامل قيام كه ثروت است آن را از دست داد و از آن بهره صحيح نبرد.
مرجع تقليد شيعيان با بيان اينكه ملتي كه ستون فقراتش شكسته است، قدرت قيام ندارد، اظهار داشت: عنصر سوم آن است ملتي كه ستون فقراتش شكسته است اين قدرت قيام را ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به اقتصاد مقاومتي. آيه سوره «نساء» اين است كه مال عامل قيام است، ملتي كه عامل قيام ندارد، يك ملت ويلچري است.
وي با بيان اينكه ثروت، بايد در بخش عمومي باشد، بيان داشت: عنصر چهارم آن است كه ثروت نه بايد در دست دولت باشد نه بخش خصوصي، نه بخش خصولتي، بلكه بايد در بخش عمومي باشد؛ يعني براي توده مردم ميسور باشد كه از مال مملكت براي تامين معاش خودشان زندگي آبرومندانه داشته باشند. البته هر كسي به اندازه استعداد اقتصادي خود، قدرت و ادراك و فهم اقتصادي خود، تلاش و كوشش اقتصادي خود سهم بيشتري مي‌برد و اين به منزله خوني است كه بايد در رگ‌هاي اين ۳۶۰ درجه دايره‌اي جريان داشته باشد و اگر اين مال به بخشي نرسد، آن بخش فلج مي‌شود، مثل آنكه اگر خوني به عضوي نرسد آن عضو فلج است.
آيت‌الله جوادي آملي با بيان اينكه توليد و اشتغال با ربا ممكن نيست و جنگ با خداست، اظهار داشتند: نظام مردمي، بدون بانك‌هاي منزه از ربا و مطهر از نزول، محقق نخواهد شد. توليد و اشتغال با ربا ممكن نيست و جنگ با خداست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون