• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5200 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۷ ارديبهشت

پيشخوان

برنامه‌هاي سفر گزارشگر ويژه سازمان ملل به ايران 

ايسنا| كاظم غريب‌آبادي، معاون امور بين‌الملل قوه قضاييه و دبير ستاد حقوق بشر، در خصوص سفر «آلنا دوهان»، گزارشگر ويژه سازمان ملل در امر بررسي آثار منفي اقدامات قهري يك‌جانبه به جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: «پيرو درخواست گزارشگر ويژه براي سفر به ايران و پذيرش اين درخواست از سوي ما، خانم دوهان از تاريخ ۱۸ ارديبهشت، سفري ۱۱ روزه به جمهوري اسلامي ايران خواهد داشت.»وي گفت: ماموريت اصلي خانم دوهان، بررسي آثار منفي اقدامات قهري يك‌جانبه بر بهره‌مندي مردم از حقوق بشر است و در اين راستا، ديدارهاي مختلفي را با نمايندگان دستگاه‌هاي دولتي، بخش خصوصي و سازمان‌هاي غيردولتي انجام خواهد داد. گزارشگر ويژه همچنين از برخي مراكز نيز بازديد به عمل خواهد آورد.لازم به توضيح است شوراي حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ سازوكار گزارشگر ويژه بررسي آثار منفي اقدامات قهري يك‌جانبه بر بهره‌مندي افراد از حقوق بشر را طي قطعنامه به تصويب رساند. كشورهاي غربي هر سال به اين قطعنامه راي مخالف  مي‌دهند.


ارايه لايحه صيانت از سوي شوراي عالي فضاي مجازي به مجلس

حجت‌الاسلام جواد نيك‌بين نماينده مردم كاشمر درخصوص آخرين وضعيت كميسيون مشترك طرح صيانت اظهار كرد: كميسيون مشترك طرح صيانت با رايي كه از نمايندگان گرفته شد به صحن علني مجلس برگشت و براي اينكه طرح به صورت لايحه در بيايد مقرر شد زماني كه وارد صحن شد پس از گرفتن راي به شوراي عالي فضاي مجازي كشور ارجاع داده شود تا آنها به صورت لايحه به مجلس ارايه دهند. رييس مجمع نمايندگان خراسان رضوي با اشاره به اينكه اكنون در ايران حاكميت براي فضاي مجازي تصميم‌گيري مي‌كند، گفت: اما مي‌خواهيم اين مساله فقط در دست حاكميت نباشد و به صورت مشترك مردم در نوع استفاده از فضاي مجازي تصميم‌گيري كنند. وي با بيان اينكه عملا براي طرحي كه در اين خصوص مطرح بوده هيچ اتفاقي نخواهد افتاد و فعلا موضوع كميسيون مشترك صيانت از دستور كار مجلس خارج شده است، افزود: اگر طرح به تصويب هم برسد كسب ‌و كارها رونق مي‌گيرد و هيچ‌گونه محدوديتي در كسب و كارهاي مردم ايجاد نخواهد شد. نماينده مردم كاشمر در مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: اين طرح در واقع براي ساماندهي و ايمن‌سازي فضاي مجازي است نه اينكه بخواهيم محدوديت ايجاد شود. وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به شعار امسال برخي معتقدند تصويب طرح‌هاي اينچنيني باعث افزايش مهاجرت نخبگان از كشور مي‌شود، ابراز عقيده كرد: به هيچ عنوان اين‌گونه نخواهد بود، بسياري از آنچه درخصوص صيانت از فضاي مجازي مطرح مي‌شود، صحت ندارد. نخبگان قطعا خواهند ديد كه اين طرح مدافع حقوق مردم است. عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: اگر طرح شفافيت در مجلس به تصويب نرسد شايد برخي نمايندگان به دنبال اين باشند كه با مصوب شدن طرح حمايت از فضاي مجازي در بخش‌هايي براي مردم محدوديت‌هايي ايجاد كنند، هر چند طرح دو فوريتي شفافيت جامع رد شد ولي فكر مي‌كنم اين هفته طرح شفافيت نمايندگان به تصويب برسد. وي تصريح كرد: برخي در مجلس حضور دارند كه مي‌خواهند اين طرح‌ها را به سمت خاصي ببرند، اما به نتيجه نخواهند رسيد.


احتمالا استيضاح‌ها از هفته‌ آينده اعلام وصول شود

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در پاسخ به اين سوال كه آيا جلوگيري از طرح استيضاح‌ها به منظور تعامل با دولت انجام مي‌شود، عنوان كرد: به نظر من دولت خيلي اين رفتار را مثبت ارزيابي نمي‌كند، بعضي از دوستان فكر مي‌كنند كه اگر استيضاح‌ها را اعلام وصول نكنند كمك به دولت است، اما دولت اعتقادي به اين ندارد، اگر داشت كه از مجلس دفاع مي‌كرد. لطف‌الله سياهكلي، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در رابطه با مساله استيضاح‌ها كه امضا جمع‌آوري شده اما اعلام وصول نشده است، گفت: پيش‌بيني من به شخصه اين است كه در هفته آينده مجلس استيضاح‌ها را اعلام وصول كرده و در دستور كار قرار دهد، اگر اين كار را نكند به عملكرد هيات رييسه ايراد وارد است و حتما ما تذكرات جدي را به هيات رييسه خواهيم داشت. وي در پاسخ به اين سوال كه جلوگيري از طرح استيضاح‌ها به منظور تعامل با دولت انجام مي‌شود، عنوان كرد: به نظر من دولت خيلي اين رفتار را مثبت ارزيابي نمي‌كند، بعضي از دوستان فكر مي‌كنند كه اگر استيضاح‌ها را اعلام وصول نكنند كمك به دولت است، اما دولت اعتقادي به اين ندارد، اگر داشت كه از مجلس دفاع مي‌كرد. نماينده مردم قزوين در ادامه ابراز داشت: من فكر مي‌كنم كه مجلس قوي، دولت قوي را مي‌سازد، مجلس قوي بايد به وظايف خود عمل كند. يكي از عرصه‌هاي بروز قوي بودن مجلس ورود ديوان محاسبات به اين حوزه‌هاست، بعد ديگر سوال و تذكر و استيضاح است. اينها ظرفيت‌هايي است كه مجلس دارد و بايد از اين ظرفيت‌ها استفاده كند تا وزرا و كابينه و دولت قدرتمندتر عمل كنند. وي همچنين تصريح كرد: انجام وظايف مجلس، تضعيف دولت نيست. من معتقدم كه برعكس است و به دولت قوت و قدرت مي‌دهد، به مردم هم اميد مي‌دهد اگر وظيفه‌مان را عمل نكنيم مردم مي‌گويند كه «اينها با هم ساخت و پاخت كرده‌اند» ما بايد اثبات كنيم كه اين‌گونه نيست؛ هم مجلس و هم دولت قواي مستقل از هم هستند و بايد وظايف خودشان را انجام دهند. سياهكلي در پاسخ به اين سوال كه «اكنون شاهد گراني در حوزه‌هاي مختلف مانند خودرو، آرد، سبزيجات، شوينده‌ها و... هستيم، به نظر شما اين نياز وجود دارد كه غير از وزير صمت وزير ديگري در معرض سوال يا استيضاح قرار بگيرد؟»، گفت: بله، وزرايي كه مرتبط با گراني هستند و كارشان به معيشت مردم برمي‌گردد بايد بيايند به مجلس توضيح دهند كه چرا اين اتفاق افتاده است و چرا اين حجم گراني دارد به مردم تحميل مي‌شود، مجلس اينها را در دستوركار دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون