• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3275 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير

ناصري زنجاني، معاون پارلماني وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «اعتماد»:

اميدواري‌مان براي راي اعتماد مجدد مجلس رو‌به افزايش است

گروه سياسي| زهر استيضاح وزير آموزش و پرورش گرفته شد؛ حالا فقط زحمت آن براي وزير مانده است. زحمت رفتن و‌ آمدن‌هاي مكرر به بهارستان. علي اصغر فاني روز چهارشنبه را در حالي در جلسه استيضاح خواهد گذراند كه اميدها براي بي‌نتيجه ماندن اين طرح زياد و زيادتر شده است. در اين شرايط حجت‌الاسلامي مصطفي ناصري زنجاني، معاون پارلماني وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «اعتماد» توضيحات اين وزارتخانه درباره دايره مشكلات فرهنگيان و توان اين مجموعه براي حل اين مشكلات را از دلايل اصلي تغيير فضاي مجلس عنوان كرده است. مشكلاتي كه به گفته او بايد با نگاهي بلندمدت‌تر در جريان تصويب قانون برنامه ششم و قانون بودجه سال 85 رفع و رجوع شوند. او البته هشدار مي‌دهد كه نخستين تاثير منفي بركناري وزير مي‌تواند اخلال در اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان باشد. طرحي كه قرار است پاسخ قسمتي از مشكلات اقتصادي اين قشر را بدهد.
  رايزني‌هاي شما در مجلس تا اينجاي كار كه 24ساعت تا استيضاح آقاي فاني زمان باقي مانده، چه طور پيش رفته است؟
وزارتخانه معتقد است در هر صورت دغدغه نمايندگان براي رفع مسائل و مشكلات فرهنگيان دغدغه محترمي است و ما هم خوشحاليم كه مجلس روي اين موضوع حساس است. اما از آن طرف هم مسائل و مشكلات مالي وزارتخانه و دولت مطرح است كه در مواردي دست مسوولان اجرايي و از جمله شخص وزير را مي‌بندد. خوشبختانه در روزهاي اخير توضيحاتي كه هم از طرف وزارتخانه و آقاي وزير و بقيه افراد به نمايندگان محترم ارايه شد و هم رايزني‌هايي كه مسوولاني مثل آقاي نوبخت داشتند براي خيلي‌ها مشخص كرد كه اگر مشكلي در كار است اين ربطي به موضوع سوءمديريت ندارد كه با كنار رفتن آقاي فاني و آمدن وزيري ديگر حل شود. اينها هم يك‌سري مشكلات ساختاري است و هم مشكلات اقتصادي. تا الان هم خوشبختانه توضيحاتي كه ارايه شده تاثير داشته و بيشتر از نصف استيضاح‌كنندگان امضاهاي خود را پس گرفته‌اند. با اين شرايط اميدواري ما براي اينكه آقاي فاني بتوانند دوباره راي اعتماد مجلس را بگيرند رو به افزايش است.
  قبلا اعلام شده بود كه فقط 15 نفر پس گرفته‌اند. استيضاح هم 60 امضا داشت. آيا نمايندگان بيشتري هم از جمع استيضاح‌كنندگان قانع شده‌اند؟
آن 15 نفر مربوط به جلسه هفته پيش كميسيون‌ آموزش و تحقيقات مي‌شد. بعد از آن و تا الان، تا جايي كه من مي‌دانم 30 تا 35 نفر مجموعا امضاي خود را پس گرفته‌اند. تا اينجاي كار بسيار اميدوار هستيم كه روز چهارشنبه و در جريان استيضاح اتفاق خاصي نيفتد و آقاي فاني كماكان به كار خود ادامه دهند. اين روند مثبتي است كه از هفته قبل و از جلسه‌اي كه با كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس داشتيم آغاز شد و نمايندگان متوجه شدند كه نوع مشكلات جوري نيست كه با تغيير وزير حل و فصل شود و نياز به تدبير ويژه‌اي دارد كه فقط دست دولت هم نيست.  
    اين به دليل همين جلساتي بود كه برگزار شد؟
بله غالبا تحت تاثير همين توضيحات بود. به هر حال ببينيد بحث خريد خدمت از مدارس غيرانتفاعي كه انجام شد كاري بود كه با هزينه‌هاي كمتر باعث شد تا قسمت زيادي از كودكاني كه نياز به تحصيل داشتند بتوانند سر كلاس حاضر شوند. يا اينكه در همين مدت با وجود اينكه ما استخدامي در آموزش و پرورش نداشتيم و از طرفي هم بسياري از نيروها به دليل بازنشسته شدن از خدمت خارج شده بودند، توانستيم بدون اينكه اين كمبود نيرو به چشم بيايد مدارس و آموزشگاه‌ها را مديريت كنيم. خب به هر حال اينها مواردي است كه وقتي توضيح داده شدند، باعث شد تا نظر برخي نمايندگان نسبت به وضعيت مديريتي وزارتخانه تغيير كند. يا اينكه ما از مهر امسال طرح رتبه‌بندي معلمان را در دستور كار داريم و قطعا بركناري وزير تاثير مثبتي در اين طرح ندارد.
    به هر حال همين طرح رتبه‌بندي معلمان مي‌تواند قسمت عمده‌اي از مطالبات اقتصادي اين قشر را كه محور طرح استيضاح آقاي فاني است جواب دهد. اگر احتمالا وزير بركنار شود چه اتفاقي براي اين طرح مي‌افتد؟
به‌طور طبيعي تاثير منفي خواهد گذاشت. البته دولت و وزارتخانه در هر شرايطي سعي مي‌كنند تا اين طرح را به اجرا بگذارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون