• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5201 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۸ ارديبهشت

پيشخوان

معاون رييس‌جمهوري
تورم را از 50درصد به 35درصد رسانديم

معاون اول رييس‌جمهوري گفت: «‌يارانه نان و دارو به هيچ‌وجه و براي هيچ‌كدام از اقشار مردم قطع نمي‌شود و يارانه‌شان سرجاي خودشان باقي مي‌ماند.» محمد مخبر با حضور در شبكه خبر در گفت‌وگويي با اشاره به شرايط جنگ اوكراين و روسيه و كمبود مواد غذايي كه به دنبال اين جنگ پديد آمده است، گفت: اينكه شرايط منطقه چگونه خواهد شد و چند سال با اين وضعيت در منطقه روبه‌رو خواهيم بود كه عرضه مواد غذايي را دچار مشكل كرده است، هنوز اطلاع دقيقي نداريم. معاون اول رييس‌جمهوري يادآور شد: تا الان هم هر موفقيتي كه داشته‌ايم مديون توجه به سخنان رهبري بوده است. رهبري انقلاب بر خنثي‌سازي تحريم‌ها و مقاوم‌سازي اقتصاد تاكيد داشته‌اند. ما البته به آنچه از اقتصاد مقاومتي در نظر داشته‌ايم هنوز نرسيده‌ايم اما تا همين حدي كه عمل شده است، منجر به كاهش تاثير اقدامات امريكا عليه ما بوده است. مخبر با يادآوري شرايط اقتصادي نامطلوبي كه دولت سيزدهم با آنها آغاز به كار كرد، افزود: ما در دولت سيزدهم موفق شديم كالاهاي اساسي را به نقطه مناسبي برسانيم و از پول نفت خودمان كشور را اداره كنيم نه با استقراض. در مذاكرات هم اينها (طرف مقابل) فهميدند كه ما محتاج مذاكرات يا نتيجه آن نيستيم و البته هم رهبري و هم دولت به دنبال به نتيجه رسيدن مذاكرات ولي با حفظ عزت و اقتدار ملي است. وي يادآور شد: دولت وقتي آغاز به كار كرد تورم در ۵۰ درصد بود اما الان به ۳۵ درصد رسيده است. معاون اول رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه يارانه نان و دارو به هيچ‌وجه حذف نمي‌شود، اظهار كرد: براي نان سنتي يارانه‌اي در نظر ‌گرفته شده كه طبق مصوبه مجلس بايد به صورت كالابرگ‌ الكترونيكي پرداخت شود ‌و براي كالاهاي اساسي ديگر نيز مبلغي ماهانه در نظر گرفته شده تا افزايش قيمت‌ها جبران شود. وي افزود: اقشار با درآمد بالاتر بخشي از هزينه تامين اين كالاها را پرداخت مي‌كنند اما اقشار نيازمند و كم‌درآمد جامعه به‌طور كامل از اين كمك‌هزينه‌ها بهره مي‌برند و پولي كه به آنها تعلق مي‌گيرد، آرامش آنها را تامين مي‌كند. مخبر با بيان اينكه اين كمك‌هزينه‌ها قبل از آزادسازي قيمت‌ها به حساب سرپرستان خانوار واريز خواهد شد، اظهار كرد: در كنار اين تمهيدات براي دهك‌هاي پايين جامعه سبد سهام نيز درنظر گرفته شده است. مخبر با تاكيد بر افزايش قيمت برخي اقلام در هفته اخير، اظهار كرد: منشا گراني برخي كالاها الزامات قانوني بودجه و طرح موضوع حذف ارز ترجيحي كالاهاي اساسي است. دولت براساس الزام قانوني بايد از اول فروردين ۱۴۰۱ اقدام به حذف ارز ترجيحي مي‌كرد ولي براي آنكه در ايام نوروز و ماه رمضان مردم متحمل سختي نشوند، اين كار در آن مقطع صورت نگرفت. معاون اول رييس‌جمهوري افزود: از سويي ديگر با اجراي قانون به دليل گراني آب، برق و گاز و افزايش ارزش افزوده كالاها و نيمايي شدن عوارض گمركي، به ‌طور طبيعي تورم و گراني به بازار تحميل مي‌شد.


اصلاح‌طلبان بايد به وحدت سياسي با خود، مردم و حاكميت برسند
ايلنا| يك فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: ما اگر مي‌خواهيم، با حاكميت صحبت كنيم، بايد گفتماني را ارايه دهيم كه در آن حاكميت يك طرف ميز گفت‌وگو باشد. يعني با آنها صحبت كنيم كه شما چند قدم عقب برويد، ما چند قدم جلو برويم يا برعكس تا بتوانيم به تفاهم برسيم. محمدصادق جوادي‌حصار، سخنگوي حزب اعتماد ملي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به زمان باقيمانده تا انتخابات مجلس دوازدهم، مهم‌ترين برنامه اصلاح‌طلبان براي آنكه بتوانند بار ديگر در انتخابات پيروز شوند چيست، گفت: اصلاح‌طلبان ممكن است از دو طريق اين كار را انجام دهند؛ اول بازسازي تشكيلات خودشان تا بتوانند پيوند بدنه حزبي و تشكيلات سياسي خود را استحكام ببخشند و دوم بهبود روابط اجتماعي تا كنشگري‌هاي اجتماعي جبهه را عمق بدهند. بدنه‌اي كه دچار ترديد و انفعال شده است، بايد نسبت به كارآمدي حضور اصلاح‌طلبان در قدرت كنش منتقدانه‌اي داشته باشد، سران جبهه نيز بايد معايب رفتار جبهه را شناسايي كرده و كاري انجام دهند تا جامعه سياسي ايران به مفيد بودن حضور مجدد اصلاحات و توده مردم به بازگشت‌شان اقبال و اميد نشان دهند. وي در پاسخ به اين سوال كه اين راهكارها به چه شكلي قابليت اجرايي شدن دارند، گفت: درباره بازسازي تشكيلات، بهبود روابط تشكيلات با تقويت احزاب و ايجاد وحدت و انسجام درون جبهه‌اي مي‌تواند شكل بگيرد. متاسفانه در دوره گذشته از انسجام رفتاري در حوزه اصلاح‌طلبان برخوردار نبوديم. يعني حداقل سه يا دو دسته در جريان اصلاح‌طلبي حضور داشتند كه ديدگاه‌هاي متضادي در عمل سياسي بروز مي‌دادند. آنهايي كه عدم مشاركت در انتخابات را تبليغ مي‌كردند، آنهايي كه انتخابات را راهكار مي‌دانستند كه بخشي از انرژي‌شان در انتخابات گذشته صرف اين جدال بي‌سرانجام شد.


احمد توكلي در نامه‌اي به قاليباف: 

شفاف‌سازي كنيد

ايسنا| احمد توكلي در نامه‌اي خطاب به رييس مجلس و نمايندگان با اشاره به حواشي پيش آمده براي سفر خانواده قاليباف به تركيه نوشت: اگر قبول كنيم اين مساله به اعتبار رييس مجلس آسيب زده است (كه زده است) تنها راه، شفافيت تمام ماجراست. اين وظيفه دكتر قاليباف است كه با شفاف‌سازي ابهامات را از رييس مجلس بزدايد. توكلي در بخشي از نامه خود نوشت: «وقتي فرزند صاحب ماجرا در بيانيه‌اش وضع اقتصادي مردم را چنان تصوير مي‌كند كه حتي اگر خريد چند تكه لباس بوده باشد الياس قاليباف آن را به خاطر همزماني با تنگناهاي شديد معيشتي مردم ايران نابخشودني مي‌شمارد. چرا برخي جانبداران سعي كردند كه موضوع را بي‌ارزش جلوه دهند؟ در بيانيه الياس قاليباف و برخي جانبداران مكررا گفته شده كه مساله روشن نيست يا گفته شده است خريد فلان و بهمان چيز نبوده است. اگر قبول كنيم اين مساله به اعتبار رييس مجلس آسيب زده است (كه زده است) تنها راه، شفافيت تمام ماجراست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون