• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5201 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۸ ارديبهشت

واكنش دبير كل كميته ملي المپيك به لغو بازي‌هاي آسيايي در گفت‌وگو با «اعتماد»

ممكن است انتخابات كميته ملي المپيك زودتر برگزار شود

ورزشكاران ما آسيب رواني مي‌بينند

علي ولي‌اللهي

دبير كل كميته ملي المپيك مي‌گويد چين آماده برگزاري مسابقات بازي‌هاي آسيايي بوده اما دولت اين كشور اعلام كرده آمادگي پذيرش كاروان‌هاي ورزشي را ندارد و به همين دليل بازي‌ها به تعويق افتاده است. ايشان در مورد تغيير زمان برگزاري انتخابات رياست كميته ملي المپيك كه به خاطر بازي‌هاي آسيايي به تعويق افتاده بود اظهار داشت به زودي در اين زمينه جلسه‌اي برگزار و در مورد اين مساله تصميم‌گيري مي‌شود. 

روز جمعه بود كه رسانه‌هاي چيني از لغو بازي‌هاي آسيايي خبر دادند. اين خبر بلافاصله به تاييد شوراي المپيك آسيا هم رسيد. اين رقابت‌ها قرار بود در شهريورماه امسال در هانگژو برگزار شود. كيكاووس سعيدي دبير كل كميته ملي المپيك ايران در رابطه با لغو بازي‌هاي آسيايي به روزنامه اعتماد گفت: «در چند ماه گذشته يك گمانه‌زني در اين رابطه وجود داشت. يعني دبير كل شوراي المپيك آسيا گفته بود كه امكان تعويق بازي‌ها وجود دارد اما اين در حد گمانه‌زني بود و قطعيتي نداشت. ما طبق برنامه‌اي كه تدوين كرده بوديم جلو رفتيم تا اينكه در اجلاس هيات اجرايي شوراي المپيك آسيا اين موضوع قطعيت پيدا كرد و بازي‌ها به تعويق افتاد اما زمان برگزاري آن مسابقات مشخص نشد. مقرر شد كه يك كميته اضطرار تشكيل شود و ظرف مدت حداكثر يك ماه زمان جديد را به شوراي المپيك آسيا پيشنهاد بدهد. بر اساس تطبيق با تقويم‌هاي ورزشي جهان و بين‌المللي و ساير رويدادها زمان احتمالي را پيشنهاد بدهد به شوراي المپيك آسيا و بعد هم آن زمان به‌طور قطع مشخص خواهد شد. آنچه مسلم است به امسال نخواهد رسيد و در سال 2022 بازي‌هاي آسيايي برگزار نخواهد شد. به احتمال قوي اين رقابت‌ها به 2023 موكول مي‌شود.» ايشان در واكنش به خبري كه برخي رسانه‌ها روز جمعه اعلام كردند مبني بر اينكه مسابقات قطعا سال ديگر در شهريور برگزار مي‌شود، اعلام كرد: «نخير. آن زمانبندي قطعي نيست و در حد گمانه‌زني هست تا آن را كميته اضطرار بررسي كند و زمان را اعلام كند.»
دكتر سعيدي در پاسخ به اين سوال كه آيا كرونا باعث لغو بازي‌ها شده، گفت: «بله. كشور چين همه زيرساخت‌هاي لازم را ايجاد كرده بود براي برگزاري رويداد و مكان‌هاي دهكده بازي‌ها را احداث كرده بودند يعني صد در صد آماده برگزاري مسابقات بودند اما دولت چين اعلام كرد آمادگي پذيرش كاروان‌هاي ورزشي را ندارد. به خاطر شرايط پاندمي كرونا در چين. در واقع به خاطر بحث ايمني و سلامت ورزشكاران اعلام كردند در اين زمان شرايط برگزاري را ندارند.» 
سوال بعدي اين بود كه آيا اظهارات مقامات چيني منطقي است؟ در حالي كه همه مسابقات ورزشي در سراسر دنيا بدون محدوديت برگزار مي‌شود و خود چين چند ماه پيش ميزبان المپيك زمستاني بوده؟ ايشان پاسخ داد: «به هر حال تصميمي هست كه دولت چين گرفته در عين حال كه بچه‌هاي ما يعني ملي‌پوشان ايران در رشته‌هاي مختلف از 6 ماه قبل وارد اردو شده بودند و در حال برگزاري تمرينات بودند. اين تصميم و تعويق مسابقات قطعا انعكاس منفي در بحث رواني براي ورزشكاران ما خواهد داشت. آنها اميد داشتند در اين بازي‌ها حضور پيدا كنند. ما در25 رشته شانس كسب مدال داشتيم كه حالا متاسفانه اين شرايط فراهم نشد براي ورزشكاران ما.» دبير كل كميته ملي المپيك افزود: «هرچند رويداد بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي را در پيش داريم در مرداد ماه، فعلا تمركزمان را روي اين بازي‌ها خواهيم گذاشت تا بتوانيم ان‌شاالله كاروان مقتدري را راهي اين رويداد فرهنگي - ورزشي كنيم. براي ما رويداد همبستگي كشورهاي اسلامي هم از منظر ورزشي هم از منظر فرهنگي مهم است. 56 كشور مسلمان دنيا از 5 قاره حضور دارند. ما هم در 20 رشته شركت مي‌كنيم.» 
برگزاري بازي‌هاي آسيايي علاوه بر اهميت ذاتي براي ورزشكاران از منظر مديريتي هم براي ورزش ايران اهميت داشت. اينكه انتخابات رياست كميته ملي المپيك كه قرار بود ابتدا سال گذشته و سپس در اوايل امسال برگزار شود به دليل نزديكي بازي‌هاي آسيايي به مهر ماه موكول شد. از آقاي سعيدي سوال كرديم با اين شرايط آيا تغييري در زمانبندي انتخابات رخ خواهد داد يا خير. ايشان پاسخ داد: «ما در اولين نشست آتي هيات اجرايي كميته ملي المپيك اين موضوع را بررسي خواهيم كرد.» دبيركل كميته ملي المپيك امكان اينكه انتخابات زودتر برگزار شود را رد نكرد و گفت: «بررسي‌هاي لازم را انجام خواهيم داد.» 
ايشان در رابطه با هماهنگي كميته ملي المپيك ايران با كميته بين‌المللي نيز توضيحاتي ارايه كرد. ايشان گفت: «هنوز پاسخي از كميته بين‌المللي المپيك واصل نشده است. ما در 28 اسفند دستورالعملي در مورد برگزاري انتخابات ارسال كرديم و منتظر پاسخ IOC و اظهارنظر كميته بين‌المللي المپيك هستيم. اما خب قطعا  IOC پاسخ خواهد داد و ما هم در هيات اجرايي در مورد زمان برگزاري انتخابات تصميم مي‌گيريم.» در پايان از كيكاووس سعيدي در مورد حواشي بازنشستگي صالحي اميري رييس كميته ملي المپيك سوال كرديم. ايشان در اين رابطه توضيح داد: «در اين مورد زياد صحبت شده و من هم مكررا در رسانه‌ها پاسخ دادم ولي ببينيد از منظر اساسنامه به موضوع پاسخ مي‌دهم كه ماده 19 اساسنامه صراحت دارد كه خدمت به كميته ملي المپيك افتخاري است. حقوق و مزايايي دريافت نمي‌كند و شغل محسوب نمي‌شود.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون