• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5201 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۸ ارديبهشت

سوال از جواد نكونام

كدام بازيكن فولاد در ايران بهترين است؟

بهرام سرگوسرايي

 

با نزديك شدن به ايام جام جهاني و بسته شدن ليست نهايي تيم ملي، مربيان باشگاهي فشار خود را براي وارد كردن چند بازيكن به ليست مسافران قطر افزايش داده‌اند. آخرين نمونه اين فشارها از سوي جواد نكونام سرمربي فولاد خوزستان انجام گرفته است. او بعد از كسب نتايج خوب در آسيا و صدرنشيني در گروهي كه الاهلي امارات و الغرافه قطر در آن حضور داشتند، در كنفرانس خبري پس از بازي با گل‌گهر گفت بازيكناني در تيم ملي هستند كه نبايد باشند و جاي بعضي بازيكنان خالي است. او با طرح اين پرسش كه چه بازيكناني بهتر از بازيكنان فولاد هستند تاكيد كرد حداقل سه بازيكن از فولاد بايد ملي‌پوش شوند.
پيش از جواد نكونام، فرهاد مجيدي سرمربي استقلال چنين مساله‌اي را مطرح كرده بود. مجيدي اعتقاد داشت مدافعان تيم ملي انگشت كوچك مدافعان استقلال هم نمي‌شوند. او بعد از بازي تيمش مقابل سپاهان در هفته گذشته هم گفت گلرهاي استقلال بايد ملي‌پوش شوند. قبل‌تر از او مديران و سرمربي نساجي و برخي اعضاي كادرفني گل‌گهر از اسكوچيچ خواسته بودند نگاه ويژه‌اي به بازيكنان اين دو تيم داشته باشد. 
درخواست سرمربيان باشگاهي از كادرفني تيم ملي براي درنظر گرفتن چند بازيكن خاص امري مرسوم است. آنچه توي ذوق مي‌زند استفاده از كلمه «بايد» و زير سوال بردن ساير بازيكنان است. مربيان مي‌توانند به صورت ايجابي پيشنهادات‌شان را مطرح كنند اما طرح مسائل اينچنيني به صورت سلبي يعني با زير سوال بردن بقيه بازيكنان هم دور از ادب است هم دور از ديدگاه‌هاي فني. جواد نكونام مطرح مي‌كند «چه كسي در اين فوتبال بهتر از بازيكنان من است؟» پاسخش واضح است؛ خيلي‌ها. اينكه سرمربي تيم چهارم جدول جوري حرف مي‌زند كه انگار با درخشش بازيكنانش صدرنشين بلامنازع ليگ است و همه تيم‌هاي ديگر را كرده توي قوطي آن‌هم صرفا به خاطر صعود از گروه در ليگ قهرمانان آسيا، بسيار تعجب‌برانگيز است. از آن تعجب‌برانگيزتر كساني هستند كه به واسطه همين موفقيت نسبي و البته قابل تقدير مي‌گويند نكونام بايد سرمربي تيم ملي هم بشود. كاش اين كارشناسان قبل از مطرح كردن چنين چيزي بگويند اگر صعود از گروه در اي‌سي‌ال و آوردن جام در ايران ملاك انتخاب سرمربي تيم ملي است چرا يحيي گل‌محمدي كه هم فينال آسيا را تجربه كرده هم قهرماني به دست آورده نه؟ چرا مجيدي كه فصل گذشته ليك قهرمانان آسيا تيمش را از گروه مرگ بالا برد و امسال هم دارد بدون باخت قهرمان ايران مي‌شود نه؟ 
دعوت شدن بازيكني به تيم ملي از باشگاهي خاص براي آن باشگاه منافع زيادي دارد. هم نام سرمربي‌اش مطرح‌تر مي‌شود، هم اعتبار باشگاه بالا مي‌رود و هم سود مادي خوبي به خزانه تيم واريز مي‌كند. خود بازيكنان هم از خداشان است كه پيراهن تيم ملي كشورشان را در جام جهاني بپوشند. اين يك رقابت فوق‌العاده جذاب است براي باشگاه‌ها و مربيان و بازيكنان. كاش برخي افراد با نظراتي راديكال كه از آن بوي توهم توطئه و ملاك قرار دادن فن‌پيج‌هاي مجازي به عنوان منبع به مشام مي‌رسد اين رقابت را خراب نكنند. بازيكنان فولاد يا هر باشگاه ديگري شانس اين را دارند كه به تيم ملي برسند. از آن طرف اسكوچيچ هم مثل هر مربي ديگري سلايق خاص خودش را دارد و نمي‌تواند الگوي ذهني‌اش را جوري تطبيق بدهد كه با ذهنيت نكونام يا مجيدي يا گل‌محمدي يا هر كس ديگري تطابق پيدا كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون