• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5204 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت

خبر جهان

تعهد اروپا به ارايه دو بسته ۱،۵ ميليارد يورويي به آوارگان سوري
مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز سه‌شنبه گفت، اين اتحاديه متعهد شده كمك‌هاي بشردوستانه به سوري‌ها را در سال ۲۰۲۲ تا ميزان ۱،۵ ميليارد يورو (۱،۵۸ ميليارد دلار) افزايش دهد و براي سال بعد از آن هم به همين ميزان كمك را براي آنها درنظر بگيرد. به گزارش اسپوتنيك، روز دوشنبه، ششمين كنفرانس اتحاديه اروپا در مورد حمايت از آينده سوريه و منطقه در بروكسل آغاز شد و هدف آن جلب حمايت بين‌المللي براي سوري‌هايي است كه همچنان با بحران انساني وخيم هم در سوريه و هم خارج از آن مواجه هستند. بخش اصلي تعهدات در قبال كمك‌ها در روز پاياني كنفرانس طي روز سه‌شنبه در جريان نشست وزيران اتحاديه اروپا برگزار شده است. بورل در سخنراني خطاب به نشست وزيران اظهار كرد: خوشحالم كه اعلام كنم كه يك ميليارد يورو كمك ديگر براي سال ۲۰۲۲ مورد تعهد قرار گرفت و اين باعث مي‌شود سهم ما به بيش از ۱،۵ ميليارد يورو برسد. براي سال ۲۰۲۳، اتحاديه اروپا همان ميزان حمايت مالي معادل ۱،۵۶ ميليارد يورو را ارايه خواهد كرد. بورل در ادامه سخنراني خود در اين نشست وزيران تاكيد كرد: اين اعتبارات به نفع سوري‌ها در سوريه و به نفع آوارگان در جوامع ميزبان آنها در منطقه خواهد بود. طبق يك گزارش ارايه شده پيش از اين كنفرانس اتحاديه اروپا، سال گذشته ميلادي اين بلوك مبلغ ۳،۹ ميليارد دلار كمك انسان‌دوستانه و منعطف را به سوريه اختصاص داد. به عبارت ديگر اتحاديه اروپا از سال ۲۰۱۱ زماني كه جنگ سوريه بالا گرفت، به عنوان بزرگ‌ترين كمك‌كننده جهان حدود ۲۹ ميليارد دلار را به سوري‌هاي آسيب‌پذير در اين كشور و آوارگان سوري در سراسر منطقه اختصاص داده است.


چين به تغيير موضع امريكا در رابطه با تايوان اعتراض كرد
وزارت خارجه چين روز سه‌شنبه از ايالات متحده به دليل تغيير بيانيه‌اي در وب‌سايت وزارت خارجه امريكا درخصوص وضعيت تايوان انتقاد كرد و گفت كه «تحريف سياسي» درخصوص وضعيت كنوني تنگه تايوان موفقيت‌آميز نخواهد بود. به گزارش رويترز، وب‌سايت وزارت امور خارجه امريكا بيانيه‌اي را درخصوص وضعيت تايوان تغيير داده است؛ تغييري كه نشان از عدم پذيرش موضع پكن درخصوص اين جزيره است. در بيانيه قبلي آمده بود: «ايالات متحده و تايوان از روابط غيررسمي و محكم خود استقبال مي‌كنند. ايالات متحده موضع چين را در‌خصوص «چين واحد» مي‌پذيرد و از استقلال تايوان حمايت نمي‌كند.» اما در نسخه‌اي كه به‌روزرساني شده، پذيرش موضع چين و عدم حمايت از استقلال تايوان توسط امريكا حذف شده است و اين نسخه با چنين جمله‌اي آغاز مي‌شود: «به عنوان يك دموكراسي پيشرو، تايوان شريك كليدي امريكا در منطقه هند- آرام محسوب مي‌شود.» اما با اين حال همچنان در نسخه جديد، روابط تايوان-امريكا «غيررسمي» توصيف شده است. به ‌طور كلي در بيانيه جديد، امريكا، تايپه و پكن را به سمت يك قطعنامه مسالمت‌آميز ترغيب مي‌كند؛ قطعنامه‌اي كه با منافع مردم تايوان سازگار است. هنگامي كه از «اد دان»، سخنگوي AIT يك موسسه امريكايي در تايوان درخصوص اين تغيير سوال پرسيده شد، وي از پاسخ دادن به اين سوال طفره رفت. وي صرفا با بيان موضع امريكا نسبت به تايوان، گفت: سياست «چين واحد» واشنگتن بيش از چهار دهه است كه توسط «قانون روابط تايوان، سه ابلاغيه رسمي و شش تضمين» هدايت شده است. اين سخنگو افزود: تعهد ما نسبت به تايوان سخت و محكم است و كمك مي‌كنيم تا صلح و ثبات در سراسر تنگه تايوان برقرار شود.


سفر غيرمنتظره  وزير امور خارجه آلمان به بوچا
براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، وزير امور خارجه آلمان در سفري از پيش اعلام نشده روز سه‌شنبه به شهر بوچا واقع در حومه كي‌يف پايتخت اوكراين سفر كرد. براساس اين گزارش آنالنا بربوك، وزير امور خارجه آلمان در جريان يك سفر ناگهاني به اوكراين به شهر بوچا، در حومه كي‌يف، جايي كه چندي پيش ادعا شد در آنجا سربازان روسيه غيرنظاميان را كشته‌اند، رفته و با گروهي از ساكنان محلي ديدار داشته، بربوك در طول سفر خود به اوكراين همچنين قصد دارد سفارت آلمان در كي‌يف را كه از اواسط فوريه بسته شده است، بازگشايي كند. همچنين قرار است با همتاي اوكرايني خود، دميترو كولبا، گفت‌وگو كند.


سفر لاوروف به الجزاير در شصتمين سالگرد روابط ديپلماتيك
وزير خارجه روسيه روز سه‌شنبه وارد الجزاير شد و در اين سفر با همتاي الجزايري خود و رييس‌جمهور اين كشور ديدار كرد. به گزارش ايسنا، شبكه الجزاير گزارش داد كه سفر سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه به الجزاير به مناسبت شصتمين سالگرد آغاز روابط ديپلماتيك ميان الجزاير و روسيه صورت مي‌گيرد. پيش‌تر منابع ديپلماتيك الجزاير گفته بودند كه لاوروف در سفرش به الجزاير درخصوص دو بحران اوكراين و ليبي و اوضاع در خاورميانه و تحولات بازار انرژي گفت‌وگو خواهد كرد. آخرين سفر وزير خارجه روسيه به الجزاير به ژانويه ۲۰۱۹ يعني حدود دو ماه قبل از استعفاي عبدالعزيز بوتفليقه، رييس‌جمهور سابق الجزاير برمي‌گردد. ماه ميلادي گذشته عبدالمجيد التبون، رييس‌جمهور الجزاير با ولاديمير پوتين، همتاي روسي خود تماس تلفني داشته و دو مقام بر اهميت سفرهاي متقابل عاليرتبه ميان مسوولان دو كشور و نشست آتي كميته مشترك جهت همكاري اقتصادي تاكيد كردند. الجزاير و مسكو روابط تاريخي و اقتصادي با يكديگر دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون