• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5205 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۲ ارديبهشت

خبر

برجام، سوژه رايزني وزراي خارجه روسيه و عمان
«بدر بن حمد البوسعيدي»، وزير امور خارجه عمان، بعدازظهر ديروز (چهارشنبه) در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با «سرگئي لاوروف» همتاي روسي خود در مسقط حاضر شد. بنابر گزارش خبرگزاري رسمي عمان، وزير امور خارجه عمان در بخشي از اين كنفرانس به مذاكرات هسته‌اي ايران پرداخت و گفت: «سلطنت عمان از تمام تلاش‌هاي بين‌الملل براي به موفقيت رساندن مذاكرات پرونده‌ هسته‌اي ايران حمايت مي‌كند و طرفي را در تعليق مذاكرات مقصر نمي‌داند اما ما از گفت‌وگو و صحبت مستقيم حمايت مي‌كنيم.» البوسعيدي همچنين اظهار داشت كه با همتاي روسي خود درباره بسياري از موضوعات مورد اهتمام مشترك رايزني كرده و به مساله منطقه‌اي و بين‌المللي پرداخته است. وي در اين خصوص گفت: «سلطنت عمان اوضاع اوكراين را با اهتمام فراوان دنبال مي‌كند و از تمامي طرف‌ها مي‌خواهد كه براي جلوگيري از بدتر شدن وضعيت خويشتنداري كنند و به صورت مسالمت‌آميز به حل اختلافات بپردازند. ما از تلاش‌هاي بين‌المللي به‌ويژه تلاش‌هاي سازمان ملل متحد كه هدف آن تقويت امنيت و ثبات منطقه است، حمايت ‌كنيم.» وزير خارجه عمان همچنين بر اهميت گفت‌وگو و مذاكرات پيرامون علل بروز بحران اوكراين به ‌نحوي كه برقراري امنيت و صلح را براي همگان تضمين كند، تاكيد كرد. طبق گزارش خبرگزاري عمان، وزير امور خارجه روسيه نيز در اين كنفرانس مطبوعاتي بيان كرد: «ما در گفت‌وگو با طرف عماني بر اعتقاد عميق خود مبني بر اهميت احياي مذاكرات ميان فلسطينيان و اسراييلي‌ها به منظور دستيابي به راه‌حلي فراگير براي اين مساله تاكيد كرديم.» سرگئي لاوروف همچنين در بخش ديگري از سخنانش موضع‌گيري عمان در قبال جنگ با اوكراين را «متوازن» توصيف كرد و خبر داد كه مسكو، عمان را در جريان آخرين تحولات مروبط به عمليات روسيه در اوكراين بُعد ژئوپليتيك آن قرار داده است. لاوروف در ادامه از نقش عمان در خصوص مساله سوريه تقدير و تشكر كرد و گفت كه بر اين باور است زمان براي بازگشت سوريه به اتحاديه عرب فرا رسيده و روسيه باور دارد كه مسقط قادر است به شكل موثري در اين زمينه سهيم باشد. وزير امور خارجه همچنين اعلام كرد كه مسكو و مسقط درباره توسعه توافقات دوجانبه از جمله معافيت متقابل رواديد براي كارمندان دو كشور و همكاري ميان موزه روسيه و موزه ملي عمان به توافق رسيده‌اند. وي همچنين از تقويت همكاري‌هاي تجاري ميان سلطنت عمان و روسيه براي بالابردن سطح مبادلات تجاري خبر داد. سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه كه ديشب در صدر هياتي بلندپايه وارد مسقط، پايتخت عمان شد و ديروز (چهارشنبه) با «هيثم بن طارق» سلطان عمان ديدار و گفت‌وگو كرد. لاورف پيش از ديدار با سلطان هيثم با بدر بن حمد البوسعيدي وزير خارجه عمان ديدار كرده بود. اين نخستين سفر لاوروف به عمان طي شش سال گذشته است.


ايلهان عمر:
تحريم‌ها عليه ايران لغو شود

نماينده مسلمان دموكرات كنگره امريكا خواستار لغو تحريم‌ها عليه ايران و احياي برجام شد. به نوشته وبگاه «بريت بارت»، «ايلهان عمر» نماينده دموكرات و مسلمان كنگره امريكا در توييتي خواستار توافق فوري و مطمئن با ايران و لغو تحريم‌ها شد. خانم عمر در توييتي نوشت: «ما براي برقراري صلح در خاورميانه و اجتناب از جنگ در حال از دست دادن زمان هستيم. اينك زمان نهايي كردن توافق با ايران است.» تويت ايلهان عمر بازتاب‌هايي بين مقام‌هاي امريكايي داشت به‌طوري‌كه برخي وي را به جانبداري از ايران و مخالف با معاهده ابراهيم متهم كردند.


قدرداني نماينده گوترش از ايران
در ادامه رايزني‌هاي بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران در زمينه حل‌وفصل مسالمت‌آميز بحران يمن، «علي‌اصغر خاجي» مشاور ارشد وزير امور خارجه در امور ويژه سياسي ديروز (چهارشنبه) ۲۱ ارديبهشت‌ماه با «هانس گروندبرگ» نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل در امور يمن بحث و تبادل نظر كرد. در اين گفت‌وگوي ويديويي دو طرف درباره تحولات جديد در سايه توافق دو ماهه آتش‌بس به بحث و گفت‌وگو پرداختند. مشاور ارشد وزير امور خارجه كشورمان ضمن حمايت از تلاش‌هاي نماينده سازمان ملل در امور يمن در برقراري آتش‌بس دوماهه، آن را فرصت بي‌سابقه‌اي براي تثبيت آتش بس و حل‌وفصل سياسي بحران يمن خواند و افزود: عمل به تعهدات به صورت كامل، كليد اصلي موفقيت در اين زمينه است و شكست در اين مرحله باعث تعميق بي‌اعتمادي و پيچيده‌تر شدن بحران يمن در آينده خواهد شد.
وي رفع محاصره مردم يمن را گامي مهم در كاهش بحران انساني برشمرد و تحقق آن را در راستاي تداوم آتش‌بس و حل‌وفصل سياسي بحران اين كشور ارزيابي كرد. «هانس گروندبرگ»، نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل در امور يمن نيز گفت كه در برهه كنوني تمركز وي بر رفع موانع به منظور عمل به تعهدات منطبق بر توافق آتش‌بس دوماهه توسط طرفين است و در ادامه تمديد آتش‌بس به عنوان گام بعدي مطرح خواهد بود. وي از نقش جمهوري اسلامي ايران در كمك به سازمان ملل براي حل پرونده يمن تشكر كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون