• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5205 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۲ ارديبهشت

خبر

سفير روسيه در اسراييل، با عصبانيت كنست را ترك كرد
سفير روسيه در اسراييل كه براي مراسم «روز پيروزي» به پارلمان اين رژيم رفته بود، پس از آنكه اعضاي كنست از روسيه بابت حمله به اوكراين انتقاد كردند، با عصبانيت محل را ترك كرد. به گزارش ايسنا و به نوشته روزنامه اورشليم پست، بر اساس گزارش‌ها يكي از اعضاي كنست كه در اين مراسم به روسيه انتقاد كرده بود «ايوگني سووا»، متولد اوكراين بود كه جنگ روسيه در اوكراين را «سيلي به صورت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هايي خواند كه با آلمان نازي مبارزه كردند». پس از آنكه تعداد ديگري از اعضاي كنست درباره جنگ اوكراين صحبت كرده و مدعي شدند كه روسيه دست به ارتكاب جرايم جنگي در خاك اوكراين زده، «آناتولي ويكتوروف»، سفير روسيه در اسراييل به سرعت مراسم را ترك كرد. روابط ديپلماتيك بين اسراييل و روسيه از زمان حمله مسكو به اوكراين در ۲۴ فوريه سال جاري ميلادي به تدريج رو به وخامت گذاشته است. نفتالي بنت، نخست وزير اسراييل به‌رغم كمك‌هاي چشمگير بشردوستانه به اوكراين و محكوميت جنايت‌هاي جنگي نظير آنچه در بوچا رخ داد، اما به صورت مستقيم از مقصر دانستن يا محكوم كردن روسيه امتناع كرده و مسووليت را به گردن وزير خارجه انداخته است.


توسعه كلاس جديدي از زيردريايي‌هاي هسته‌اي از سوي چين
خبرگزاري رويترز گزارش داد: تصاوير ماهواره‌اي گرفته‌شده از يك كارخانه كشتي‌سازي چين نشان مي‌دهد كه اين كشور احتمالا كلاس جديدي از زيردريايي‌هاي تهاجمي اتمي را توسعه داده است. رويترز افزود: اين تصاوير به وضوح يك زيردريايي را در يك اسكله خشك نشان مي‌دهند، اما بر اساس اين گزارش، پوشش‌هايي كه روي نواحي كليدي اين شناور وجود دارد، تعيين اينكه آيا اين يك شناور از كلاس كاملا جديد يا صرفا يك ارتقا روي يك مدل موجود است را دشوار مي‌كند. اين تغييرات در ارتباط با افزودن لوله‌هاي عمودي پرتاب موشك براي موشك‌هاي هدايت شونده و همچنين يك سيستم پيشران ارتقا يافته است. اين تصاوير از بندر هولودائو چين در استان ليائونينگ چين گرفته شده‌اند. بر اساس اين گزارش قسمت‌هايي از شناور كه هم لوله‌هاي پرتاب و هم سيستم پيشران را در خود جاي مي‌دهند با چيزي كه به نظر مي‌رسد يك برزنت سبز رنگ است، پوشيده شده‌اند. به نوشته رويترز، در صورتي كه ارتقاي پيشران صورت گرفته باشد، ملخ‌هاي چرخان سنتي با جت‌هاي پمپي كم سر و صدا‌تر جايگزين خواهند شد. در حالي كه نيروي دريايي امريكا از مدت‌ها پيش از چنين شناورهايي برخوردار بوده چنين تحولي در نيروي دريايي در حال رشد چين جديد خواهد بود. در سال‌هاي اخير ارتش امريكا به رصد ارتش چين از بابت امكان توسعه زيردريايي‌هاي سريع‌تر برخوردار از موتور هسته‌اي پرداخته است. اين تصاوير در زماني كه تنش‌ها بين چين و امريكا از بابت حمله روسيه به اوكراين و همين‌طور بلندپروازي‌هاي چين در قبال تايوان بالا گرفته، منتشر مي‌شوند. چين از پيوستن به تلاش‌هاي غربي‌ها با هدف به انسداد كشاندن اقتصاد روسيه از زمان حمله روسيه به اوكراين در ماه فوريه خودداري كرده است. در حالي كه امريكا به‌طور رسمي سياست موسوم به يك «چين واحد» را به رسميت شناخته و در تايوان سفارتخانه رسمي ندارد، اما به تامين ميلياردها دلار فناوري دفاعي به اين جزيره پرداخته است.


مذاكرات غيرمستقيم طرف‌هاي سوداني تحت نظارت سازمان ملل
تيم بين‌المللي مشترك سازمان ملل- اتحاديه آفريقا- ايگاد از آغاز مذاكرات غيرمستقيم بين طرف‌هاي سوداني براي حل بحران سياسي در اين كشور طي روزهاي آتي خبر داد. به گزارش خبرگزاري آناتولي، مكانيسم سه جانبه متشكل از سازمان ملل، اتحاديه آفريقا و «سازمان بين‌المللي دولتي براي توسعه در شرق آفريقا» (موسوم به «ايگاد») با صدور بيانيه‌اي مطبوعاتي اعلام كرد، طبق آنچه قبلا اعلام شد، اين مكانيسم سه‌جانبه مذاكراتي را بين طرف‌هاي سوداني طي روزهاي آتي آغاز خواهد كرد. در بيانيه مذكور آمده است، با توجه به شرايط اين مذاكرات به صورت غيرمستقيم آغاز خواهد شد. در اين بيانيه همچنين آمده است، اين مكانيسم هر سندي كه ادعا شود بخشي از مكانيسم سه‌جانبه است و در سايت‌هاي غير رسمي اتحاديه آفريقا، ايگاد يا هيات سازمان ملل در سودان (يونيتامس) منتشر شود را تاييد نمي‌كند يا به رسميت نمي‌شناسد. در ۲۷ آوريل گذشته، سازمان ملل، اتحاديه آفريقا و ايگاد از رايزني طرف‌هاي سوداني در هفته دوم ماه مه خبر دادند اما زمان مشخصي براي آغاز آن مشخص نكردند.


جمهوري چك جايگزين روسيه در نهاد حقوق بشري سازمان ملل شد
مجمع عمومي سازمان ملل به اتفاق آرا كرسي روسيه در نهاد حقوق بشري را به جمهوري چك تحويل داد. به گزارش آسوشيتدپرس، اين اقدام از سوي مجمع عمومي سازمان ملل در پي تعليق جايگاه روسيه بابت آنچه «نقض‌هاي گسترده حقوق بشري نيروهاي اين كشور در اوكراين» خوانده شد، صورت گرفته است. جمهوري چك تنها كانديدا براي كرسي شوراي حقوق بشر سازمان ملل محسوب مي‌شد كه توانست جاي روسيه را بگيرد. در راي‌گيري روز سه‌شنبه، ۱۸۰ عضو از ۱۹۳ كشور عضو مجمع عمومي سازمان ملل در اين راي‌گيري براي تعيين تكليف اين جابه‌جايي راي دادند. ۱۵۷ كشور به نفع اين جابه‌جايي راي داده و ۲۳ كشور هم راي ممتنع دادند. مجمع عمومي سازمان ملل قطعنامه مطرح شده از سوي امريكا را در آوريل ۲۰۲۲ براي تعليق روسيه در شوراي حقوق بشر اين نهاد بين‌المللي تاييد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون