• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5205 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۲ ارديبهشت

نگاهي به مجموعه «رفتستون» اثر كسري بختياريان

دلم سلول زندوني سياسي‌هاست

علي ولي‌اللهي

اگر فن «رستاك حلاج»، «سيامك عباسي»، «سينا حجازي» و خواننده‌هاي اين تيپي هستيد حتما موزيك‌هايي نظير قهوه، كوه يا سوگوار را شنيده‌ايد. اگر مخاطب جدي موزيك باشيد احتمالا مي‌دانيد كه ترانه‌سراي اين سه اثر يك نفر است. كسي كه خواننده‌هاي مولف ترانه‌هايش را اجرا مي‌كنند. بچه‌هاي ماركت موزيك مي‌دانند اين چقدر كار سختي است. درست مثل فيلمنامه فروختن به كارگرداني است كه خودش مي‌نويسد يا به بيان ساده‌تر كوزه فروختن به كوزه‌گرهاست!
كسري بختياريان امسال سومين مجموعه ترانه‌اش با نام جالب و عجيب «رفتستون» را با همكاري انتشارات نگاه روانه نمايشگاه كرده است. دو مجموعه قبلي بختياريان با نام‌هاي «انفرادي دو نفره» در سال 93 و «تن به تن» در سال 95 وارد بازار شده بودند. 
اينكه بختياريان 6 سال براي چاپ سومين مجموعه آثارش دست نگه داشته، نشان مي‌دهد بايد اين‌بار با مجموعه‌اي متفاوت از آثار قبلي او كه بيشتر در فضايي عاشقانه جريان داشت، مواجه باشيم. رفتستون هم از لحاظ فرمي و زباني و هم مضموني اثري پيشروتر نسبت به كارهاي قبلي شاعرش است. در اين مجموعه آثار سياسي و اجتماعي كه تاثير گرفته از فضاي واقعي جامعه در چند سال گذشته بوده بيشتر به چشم مي‌خورد. همگامي شاعر با مردم حتما اتفاق خوبي است. 
البته نبايد تصور شود كه كتاب كسري بختياريان گزارشي صرف از وقايع روزمره و بحران‌هاي اجتماعي است. هنر شاعر همين‌جا معلوم مي‌شود. جايي كه بختياريان با حل كردن همه آنچه ما هر روز به چشم مي‌بينيم در ذهن خود و آميختن آن با روايت‌هاي شاعرانه ارزش افزوده به وجود آورده است. 
مثلا به اين دو بند توجه كنيد: 
دو تا دست شكستم سوگوار ناسپاسي‌هاست
سر سنگين من ميعادگاه شوم عاصي‌هاست
يه گردان گريه رو توو ناخودآگاهم به خط كردم
دلم تنگه دلم سلول زندوني سياسي‌هاست 
رفتستون كتابي 150 صفحه‌اي است كه خواندنش براي مخاطب علاقه‌مند به شعر مي‌تواند يك يا دو ساعت زمان ببرد. اما مخاطب جدي ادبيات احتمالا ساعات بيشتري درگير اين كتاب خواهد شد و بيت‌هايي از آن را تا مدت‌ها زير لب زمزمه خواهد كرد. شاعر در جايي درباره كتاب سومش گفته است اين كتاب را برخلاف دو كتاب قبلي‌اش كه به اشخاص تقديم كرده بود، به مردم ايران تقديم مي‌كند.
مخاطبان در رفتستون علاوه بر آثار محاوره چند اثر با فرم كلاسيك هم خواهند ديد. اينها به قول خود شاعر اداي ديني است به ادبيات كلاسيك.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون