• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5205 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۲ ارديبهشت

در موسسه فرهنگي و هنري فرش فيلم

نمايشگاه پژوهشي «بي‌چهره» برپا مي‌شود

«بي‌چهره» عنوان يك روديدا فرهنگي و نمايشگاه پژوهشي است كه به نمايشگاه‌گرداني امير نصري از23 ارديبهشت ماه تا 13خرداد در موسسه فرهنگي و هنري فرش فيلم در معرض ديد علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.
به گزارش روابط عمومي اين رويداد، «بي‌چهره» عنوان رويداد و نمايشگاه بينارشته‌اي گروهي است كه به نمايشگاه‌گرداني امير نصري برپاشده است. ايده اصلي اين نمايشگاه از كتاب «اتاق زجر» نوشته امير نصري شكل گرفته است. در اين كتاب نصري به تحليل چهار تصوير از زنان قرباني اسيدپاشي مي‌پردازد كه تصوير قبلي خود را از دست داده‌اند. مباحث اصلي اين جستار بر كاركردهاي چهره و نسبت آن با پديدارهاي مرتبط نظير پرتره و ماسك است.  در اين نمايشگاه بينارشته‌اي 11 نويسنده و هنرمند، براساس رويكرد شخصي‌شان موضوع چهره را كه بخشي از هويت فردي است دستمايه كار خود قرار داده‌اند. اين رويداد در كنار نمايش آثار ميان رشته‌اي، شامل مجموعه‌اي از كارگاه‌ها، برنامه نمايش فيلم و گفت‌وگو با هنرمندان است. امير نصري در بخشي از استيمنت اين نمايشگاه نوشته است: چهره هويت مي‌بخشد و بر فرديت و «خود» دلالت مي‌كند. هنگامي كه با فقدان چهره يا «بي‌چهره» مواجهيم، چنين فقداني فقدان‌هاي ديگر را نيز به دنبال دارد: فقدان خود يا تشخص فردي.
هر تصويري كه در اسناد رسمي هويت فرد را عيان مي‌سازد در حكم آينه‌اي است كه در مقابل فرد قرار گرفته است. بي‌چهره ديدن خود در يك آينه‌ شكسته است.
حفظ كردن «چهره» و سپس «از دست دادن چهره». يكي حاكميت بر چهره است و ديگري تهديدي است براي آن. هر فردي در زندگي شخصي و اجتماعي‌اش با اين دو وجه مواجه است. هرگونه تغيير در زندگي يا تجربه‌اي كه در طول حيات فرد حاصل مي‌شود، به نحوي با از دست دادن چهره مرتبط است.
هر يك از افراد علاوه بر نقشي كه به واسطه‌ فرديت‌شان بر چهره دارند، از چهره ‌ديگري برخوردارند كه جامعه به آنها القا كرده است. اين چهره را مي‌توان ماسك يا «بي‌چهره»اي ناميد كه افراد جامعه ناگزير از بهره گرفتن از آن هستند. بي‌چهره صرفا تخريب امري طبيعي و مداخله در ساحت زيست‌شناختي انسان نيست، بلكه بدل ساختن چهره‌ انسان به ماسك است. مرز ميان چهره و ماسك چندان مرز مشخصي نيست. بي‌چهره يك ماسك است. بي‌چهره يك چهره است. فرهاد گاوزن، نگار نادري‌پور، محمود محرومي، عاليه عطايي، رضا باباجاني، محسن رافعي، عطيه عطارزاده، حسين طادي، امير محمدزاده، مرتضي خسروي وميترا سلطاني هنرمندان حاضر در اين نمايشگاه هستند.نمايشگاه «بي‌چهره» از 23 ارديبهشت تا 13خرداد ميزبان علاقه‌مندان خواهد بود. موسسه فرهنگي و هنري نيمكت در ميدان انقلاب، جمالزاده جنوبي، كوچه رشتچي، پلاك 26 واقع شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون