• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3275 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير

همه عاملان حمله كشته شدند

حمله طالبان به پارلمان افغانستان

طالبان مي‌تواند تا درون پارلمان افغانستان نفوذ كند. اين پيام بمب‌گذاري و حمله مسلحانه‌اي است كه روز گذشته در محوطه پارلمان افغانستان رخ داد و مجمع نمايندگان اين كشور را در فضاي مه آلودي از دود باروت فرو برد تا نگراني‌ها درباره امنيت   افغانستان  بيش از پيش افزايش يابد.
انفجارها و تيراندازي‌هاي پي در پي
واقعه زماني آغاز شد كه نمايندگان افغانستان در آخرين روز از دوره قانوني پارلمان گردهم آمده بودند تا صلاحيت كانديداي پيشنهادي رييس‌جمهور براي وزارت دفاع را بررسي كنند، شروع جلسه با انفجاري مهيب در مقابل پارلمان مصادف شد. بر اساس گزارش‌ها نمايندگان پارلمان منتظر ورود معاون دوم رياست‌جمهوري و نامزد وزارت دفاع بودند و رييس مجلس نمايندگان مشغول سخنراني در جلسه عمومي مجلس بود، كه ناگهان انفجاري قوي روي داد. در اين هنگام يك مهاجم انتحاري خودروي مملو از مواد انفجاري خود را
در كنار ساختمان پارلمان افغانستان منفجر كرد. اما اين انفجار پايان كار نبود، بلافاصله صداي دو يا سه انفجار ديگر پارلمان افغانستان را لرزاند و به دنبال آن تعدادي مهاجم شروع به تيراندازي كردند.
 برخي منابع تعداد مهاجمان را شش و برخي هفت تن اعلام كرده‌اند. اين عاملان زماني كه بر اثر انفجار اول برق صحن مجلس قطع شده و شيشه‌هاي مجلس شوراي ملي و سقف كاذب مجلس نمايندگان فرو ريخته بود، امكان وارد شدن به مجلس را يافتند. به گزارش منابع افغان به دنبال انفجار، تصاوير زنده تلويزيوني كه از تالار عمومي بود نشان مي‌داد فضا چقدر دودآلود و متشنج است. با اين حال پليس كابل منكر ورود عاملان مسلح به داخل پارلمان شده و تاكيد كرده انفجارها در خيابان نزديك پارلمان رخ داده و در محوطه شوراي ملي حمله‌اي صورت نگرفته است.
تلفات  حادثه
صديق صديقي، سخنگوي وزارت كشور افغانستان اعلام كرد در اين انفجارها و تيراندازي‌ها به هيچ يك از نمايندگان مجلس آسيبي نرسيده است. او در صفحه توييتر خود نوشت: در اين حمله هفت مهاجم مسلح شركت داشتند كه همه آنها در درگيري با نيروهاي امنيتي افغان، كشته شده‌اند. اما محمد اسماعيل كاووسي، سخنگوي وزارت بهداشت خبر داده است كه ۳۱ زخمي از جمله پنج زن و سه كودك به بيمارستان‌هاي نزديك محل انفجار، منتقل شده‌اند. وضعيت يكي از كودكان وخيم گزارش شده است.
مسووليت   انفجار
طالبان ساعتي پس از اين حادثه، مسووليت اين حمله را به عهده گرفت. در پيام گروه طالبان كه به رسانه‌ها فرستاده شده آمده كه حمله هنگام معرفي نامزد وزارت دفاع صورت گرفت و تعدادي از مهاجمان وارد پارلمان شدند. يادآوري مي‌شود روز گذشته قرار بود معصوم استانكزي به عنوان نامزد وزير دفاع ملي به مجلس معرفي شود. سرور دانش، معاون دوم رياست‌جمهوري، مسووليت معرفي استانكزي را به عهده داشت. اين پيشروي طالبان تا پارلمان افغانستان در حالي رخ مي‌دهد كه بنا بر گزارش‌ها، گروه طالبان طي روزهاي اخير شهرستان دشت ارچي در استان قندوز را تصرف كرده و صدها تن از آنها نيز در جريان درگيري با نيروهاي دولتي موفق شده‌اند خود را به روستاي چهاردره، مركز شهرستان چهاردره قندوز برسانند.
تقارن انفجار با پايان رسمي دوره پارلمان
انفجارها در محوطه پارلمان افغانستان در حالي رخ مي‌دهد كه اعضاي مجلس مي‌گويند پارلمان افغانستان از ماه‌ها پيش به اين سو تهديدهاي امنيتي دريافت كرده بود و تدابير امنيتي در اطراف پارلمان شديد بود. اما نكته حايز اهميت اين است كه اين انفجارهاي معنادار با آخرين روز كار رسمي پارلمان افغانستان متقارن شده است. بر اساس قانون اساسي افغانستان، قرار بود دوره كنوني مجلس نمايندگان اين كشور، روز اول تير (سرطان) به پايان برسد اما از آنجا كه انتخابات دوره آينده مجلس تا به حال برگزار نشده است، تعطيلي پارلمان كنوني در شرايط فقدان پارلمان، در روزهاي گذشته به موضوعي بحث برانگيز بين دولت و پارلمان افغانستان تبديل شده است. قانون اساسي افغانستان زمان برگزاري انتخابات را ۳۰ تا ۶۰ روز پيش از اول تير پيش‌بيني كرده است اما به گفته مقامات افغان نه تنها اين انتخابات تاكنون برگزار نشده بلكه حتي تصميمي در اين باره انجام نشده و مقدمات انتخابات پارلماني جديد مهيا نيست. در چنين شرايطي رياست‌جمهوري افغانستان در روزهاي گذشته خواستار ارجاع سرنوشت پارلمان و برگزاري انتخابات پارلماني به دادگاه عالي شده بود اما اين درخواست با مخالفت نمايندگان  پارلمان افغانستان مواجه  شد.

واكنش‌ها

    دفتر نمايندگي سازمان ملل متحد در بيانيه‌اي، حمله به مجلس پارلمان را بي‌احترامي آشكار به دموكراسي خواند و اعلام كرد: طرف‌هاي درگير جنگ در افغانستان ازجمله طالبان بايد از حمله به غيرنظاميان و مراكز غيرنظامي    بپرهيزند.
  محمد اشرف غني احمدزي، رييس‌جمهور افغانستان نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد: حمله به مردم بيگناه در ماه مبارك رمضان دشمني آشكار با دين مقدس اسلام است و عاملان آن به هيچ دين و آييني پايبند نيستند.
 پاكستان نيز حمله طالبان به پارلمان افغانستان را محكوم و از نيروهاي امنيتي اين كشور كه مهاجمان را از پا درآوردند ، تمجيد كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون