• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5207 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۵ ارديبهشت

خبر

سفر قريب‌الوقوع وزير خارجه آذربايجان به تهران

سفارت جمهوري اسلامي ايران در باكو روز گذشته از گفت‌وگوي تلفني حسين اميرعبداللهيان و همتاي آذربايجاني خبر داد. بر اين اساس، حسين اميرعبداللهيان و جيحون بايراموف وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان بعدازظهر روز شنبه (۲۴ ارديبهشت‌ماه) در يك گفت‌وگوي تلفني درباره آخرين وضعيت روابط دوجانبه به ويژه در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، تجاري، كنسولي، پارلماني و اجراي توافقات كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور رايزني و تبادل نظر كردند. وزير خارجه جمهوري آذربايجان در اين گفت‌وگو اعلام كرد كه به زودي به ايران سفر خواهد كرد. به گزارش خبرگزاري فارس، اين نخستين سفر وزير خارجه جمهوري آذربايجان به ايران در دولت سيزدهم است. حسين اميرعبداللهيان اول دي ماه سال گذشته (۱۴۰۰) سفري يك‌روزه به باكو داشت و ضمن ديدار با الهام علي اف با همتاي خود نيز ديدار و گفت‌وگو كرد. وزير خارجه جمهوري آذربايجان در ديدار اميرعبداللهيان و در پاسخ به دعوت همتاي ايراني گفت كه در آينده‌اي نزديك به تهران سفر خواهد كرد. وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران همچنين در ديدار با الهام علي‌اف رييس‌جمهور آذربايجان بر دعوت آيت‌الله رييسي از همتاي آذربايجاني براي سفر به تهران مجددا تاكيد كرد.


توضيح پليس آلمان درباره بازداشت مورا

پليس مرزي آلمان روز جمعه «انريكه مورا»، مقام ارشد اتحاديه اروپا كه وظيفه هماهنگي مذاكرات وين را برعهده دارد در فرودگاه فرانكفورت بازداشت كرد. او در حال سفر از تهران به بروكسل بود. پليس آلمان علاوه بر «انريكه مورا» كه گذرنامه اسپانيايي دارد، «استفان كلمنت» سفير اتحاديه اروپا در سازمان ملل و «برونو شول»، رييس كارگروه ايران در اتحاديه اروپا را نيز بازداشت كرد، اما هر سه آنها پس از مدت كوتاهي آزاد شدند. پليس آلمان اندكي بعدتر اعلام كرد اين سه ديپلمات را به مدت ۴۰ دقيقه بازداشت كرده؛ به گفته پليس، اين بازداشت بر اساس شاخص‌هاي رايانه‌اي صورت گرفته و ارتباطي به خود اين اشخاص نداشته است. طبق توضيحات پليس آلمان، يكي از دلايل بازداشت آنها به مسير پروازي‌شان مربوط بوده است. پايگاه خبري- تحليلي پوليتيكو نوشته يك دليل كه در ميان مقام‌هاي اتحاديه اروپا مطرح مي‌شود اين است كه اين سه ديپلمات به دليل تغيير برنامه‌هاي‌شان در تهران مجبور شده‌اند چندين بار بليت سفرشان به اروپا را عوض كنند و همين موضوع احتمالا باعث ارسال اتوماتيك هشدار براي پليس مرزي شده و پليس هم توجهي به هويت مسافران نكرده است.


بايدن بيانيه ترامپ درباره كاهش خريد نفت  از ايران را تكرار كرد

«جو بايدن»، رييس‌جمهور امريكا در اطلاعيه‌اي به وزيران خارجه، خزانه‌داري و انرژي امريكا اعلام كرده عرضه نفت و محصولات نفتي از كشورهاي غير از ايران به اندازه‌اي هست كه بتوان خريداري نفت و محصولات نفتي از ايران را به طرز محسوس كاهش داد. در اين بيانيه آمده است: «به موجب اختيارات محول‌شده به اينجانب در قانون اساسي و قوانين ايالات متحده به عنوان رييس‌جمهور، من بعد از بررسي دقيق گزارش‌هاي ارايه‌‌شده به كنگره توسط اداره اطلاعات انرژي، از جمله گزارش آوريل ۲۰۲۲ و ساير عوامل مربوطه نظير وضعيت اقتصاد جهان، افزايش عرضه نفت توسط برخي كشورها، سطح ظرفيت اضافي توليد نفت و در دسترس بودن ذخاير راهبردي امريكا، طبق بند۱۲۴۵ (د) (۴) (ب) و (ج) قانون اختيارات دفاعي مالي سال مالي ۲۰۱۲ همگام با تصميم‌هاي قبلي‌ام اعلام مي‌كنم كه ميزان عرضه نفت و فرآورده‌هاي نفتي از كشورهاي غير از ايران به اندازه‌اي هست كه بتوان حجم خريداري نفت و محصولات نفتي از ايران توسط موسسات مالي خارجي يا به واسطه آنها را به نحو محسوس كاهش داد. من كماكان به نظارت بر اوضاع در اين زمينه ادامه خواهم داد. وزير خارجه امريكا مجاز است كه اين تصميم را در دفتر ثبت فدرال امريكا منتشر كرده و به وي دستور داده مي‌شود كه اين كار را انجام دهد.»


برجام، محور رايزني‌هاي بين‌المللي وزير خارجه قطر

شيخ محمد بن عبدالرحمن آل ثاني، وزير خارجه قطر با جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا تلفني گفت‌وگو كرد. در اين تماس تلفني درخصوص روابط قطر و اتحاديه اروپا، تحولات مذاكرات هسته‌اي و مسائل ديگر رايزني شد. بر اساس اين گزارش، محمد بن عبدالرحمن با رابرت مالي، نماينده ويژه امريكا در امور ايران نيز در خصوص مذاكرات هسته‌اي رايزني كرده بود. وزير خارجه قطر با فيصل بن فرحان، همتاي سعودي خود نيز گفت‌وگوي تلفني داشته است. شيخ تميم بن حمد، امير قطر اخيرا سفري به ايران داشت و با مقامات ارشد كشورمان ديدار و گفت‌وگو كرد. امير قطر بعد از ايران راهي تركيه شد و با رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور اين كشور ديدار و رايزني كرد. شيخ تميم همچنين قرار است به كشورهايي اروپايي از جمله آلمان و انگليس نيز برود.


كاخ سفيد: ايران تصميم بگيرد

سخنگوي كاخ سفيد درباره آخرين وضعيت مذاكرات وين مدعي شد كه خواسته‌هاي ايران مانع اصلي بر سر راه بازگشت به اين مذاكرات است. به گزارش ايسنا، جن ساكي سخنگوي كاخ سفيد در نشست خبري هفتگي خود در پاسخ به سوالي درباره اظهارات روز گذشته نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين درباره مذاكرات وين و اينكه «آيا مسكو مانع از سرگيري اين گفت‌وگوهاست؟» گفت: ديدگاه ما درباره توافق اين است كه ايران بايد تصميم بگيرد كه آيا همچنان مي‌خواهد بر شرايط خارج (از برجام) خود پافشاري كند يا آماده امضاي يك توافق است. ما همچنين بر اين باوريم كه امضاي يك توافق منافع تمام طرف‌ها را تامين خواهد كرد. اگرچه ما اقدامات روسيه در اوكراين و جنگ ‌و تجاوز عليه اوكراين را محكوم كرده‌ايم اما بزرگ‌ترين مانع بر سر راه پيشرفت در توافق، ايران است. جن ساكي در آخرين نشست خبري خود در اين سمت در پاسخ به سوالي درباره سرنوشت شهروندان دوتابعيتي بازداشت شده در ايران در شرايطي كه مذاكرات وين متوقف شده است، تصريح كرد: تيم مذاكره‌كننده ما از وزارت امورخارجه در حال تلاش براي بازگرداندن تمام امريكايي‌هاي بازداشت شده در كشوري ديگر به خانه خود است. اين موضوع، همواره يك مساله جدا از مذاكرات هسته‌اي با ايران بوده است، آنها در يك كانال نيستند. اما رييس‌جمهور امريكا متعهد است و تمام اقدامات لازم را براي آزادي اين افراد در ايران انجام خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون