• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5207 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۵ ارديبهشت

رييس كل بانك مركزي عنوان كرد

FATF با كشورهايي كه رابطه داريم، مانع تجارت ما نيست

رييس ‌كل بانك مركزي با اشاره به بهبود وضعيت ارزي كشور در پي رشد صادرات نفتي و غيرنفتي كشور درباره عدم پيوستن به اف‌اي‌تي‌اف نيز گفت: اين موضوع مانع جدي در شرايط تحريمي نيست، شرايط تحريم سازوكارهاي خودش را دارد.علي صالح‌آبادي رييس‌ كل بانك مركزي در يك گفت‌وگوي تلويزيوني درباره اشكالات سياست ارز 4200 توماني گفت: ارز پيش از اين به حلقه اول پرداخت مي‌شد و به‌ دليل آنكه به واردكننده داده شده بود به ‌جاي اينكه به مردم و مصرف‌كننده برسد انحراف‌هايي داشته است. زماني كه به واردكننده ارز 4200 داده مي‌شد اولا تفاوت نرخ ارز و سامانه نيما قابل توجه بود و واردات بيش از نياز كشور بود، ارز ارزان بود واردات بيشتر بود كه به قاچاق منجر مي‌شد به توليد  هم  آسيب جدي  وارد  شد.
وي افزود: شكل پرداخت يارانه اصلاح شده است و مردم اصلاح اين يارانه را مي‌بينند و اين شكل جديد بسيار مناسب شده است نسبت به قبل چراكه پيش از اين به واردات اختصاص يافته بود و سر سفره مردم نبوده است. اصلاح قيمت نياز به توضيح دارد. ورود به اين موضوع جسارت و جرات مي‌خواهد و دولت سيزدهم هم بايد براي مردم توضيح بدهد.رييس‌ كل بانك مركزي در ادامه گفت: ‌اگر اصلاح يارانه‌ها زودتر اجرايي مي‌شد بهتر بود. با توجه به جنگ اوكراين قيمت جهاني كالاها افزايش پيدا كرد و خيلي از كشورها تعرفه واردات را صفر كردند و انگيزه قاچاق از كشور ما بيشتر هم شد، بنابراين اگر امسال  ارز  4200  ادامه پيدا  مي‌كرد  هدررفت  منابع  ارزي  بيشتر  مي‌شد.
وي در پاسخ به اين سوال كه چه‌ مقدار رانت از طريق ارز 4200 صورت مي‌گرفت، بيان كرد: ارز 4200 توماني رانت‌هايي را ايجاد مي‌كرد و اين رانت‌ها حجم زيادي از منابع ارزي را به خود اختصاص مي‌داد و مردم ارز ارزان و كالاي ارزان را احساس نمي‌كردند، تمامي حلقه‌هاي توليدكننده و توزيع‌كننده استفاده مي‌كردند، اما مردم استفاده نمي‌كردند، اكنون يارانه به اقشار هدف و گروه‌ها پرداخت و به ‌ شكل ديگري توزيع  مي‌شود.
مشكلي در تامين ارز كالاهاي اساسي  نداريم
صالح‌آبادي درباره تامين ارز از سوي بانك مركزي براي كالا و مواد اوليه هم عنوان كرد: ارز مورد نياز اكنون تامين با نرخ نيما است كه راحت‌تر تامين مي‌شود در گذشته چون نرخ ترجيحي بود صرفا بانك مركزي تامين مي‌كرد، اما وقتي ارز نيمايي مي‌شود، بخش خصوصي صادرات غيرنفتي براي كالاي اساسي ارز را تامين مي‌كند بنابراين ارز بهتر تامين مي‌شود. هيچ مشكلي در تامين ارز كالاهاي اساسي نداريم و خوشبختانه درآمد ارزي به دليل افزايش قيمت نفت و رشد ظرفيت توليد نفت بيشتر هم شده است بنابراين هيچ مشكلي در اين بخش نداريم. رييس بانك مركزي درباره وضعيت در حوزه صادرات با وجود صحبت‌هاي مقامات امريكايي هم گفت: در حوزه صادرات غيرنفتي وضعيت خوب شده است. امسال از سال گذشته تامين ارز بيشتر مي‌شود. در حوزه نفت و صادرات نفتي هم قيمت نفت افزايش يافت و ظرفيت توليد افزايش يافته ظرفيت توليد نفت به قبل از تحريم‌ها برگشته است. روابط بانكي ما با كشورهاي دوست و همسايه بهتر شده و در حال توسعه است.صالح‌آبادي درباره تحولات بين‌الملل در زمينه دلارزدايي هم گفت: از زمان تحريم روسيه، با سازوكارهايي كه اجرا شده ثبات خوبي در بازار ارز ايجاد شده است و روسيه به جاي استفاده از دلار و يورو از ارز محلي استفاده كرده است و اين نشان مي‌دهد كه امريكا ابزار تحريم خود را از دست داده است. كشورهاي اروپايي وابستگي زيادي به گاز و نفت روسيه دارند و با ابتكارات جديدي سازگار جديدي را به كار گيرند.وي همچنين از افزايش صادرات نفت خبر داد و گفت: اخيرا به كشورهايي كه نفت مي‌فروختيم ميزان صادرات افزايش يافته  است.
FATF  و  كشورهاي  خاص
وي درباره عدم پيوستن به اف‌اي‌تي‌اف نيز گفت: اين موضوع مانع جدي در شرايطي تحريمي نبود. شرايط تحريم سازوكارهاي خودش را دارد. با كشورهايي كه رابطه همكاري مشخصي داريم، FATF مانع تجارت و تعامل ما نيست.صالح‌آبادي درباره برنامه بانك مركزي براي مقابله با قاچاق ارز هم بيان كرد: موضوع قاچاق مهم بود و در يكي، دو هفته گذشته قانون قاچاق ارز اصلاح شد و در قانون جديد به‌ ويژه در بخش ارز مواد مهمي ديده شده است. سازوكارهاي مختلفي را انجام داديم هر ريال در تمامي نقل و انتقالات رصد مي‌شود و هر اقدامي خارج از شبكه صرافي قاچاق محسوب مي‌شود. در نقل و انتقالات اشراف وجود دارد و معاملات خارج از شبكه بررسي مي‌شود و سازمان مالياتي با وضع ماليات هم در اين بخش كمك مي‌كند. عمده پوزها داراي پرونده مالياتي هستند نقل و انتقال وجوه نياز به مستندسازي دارد در آينده نزديك هم تفكيك حساب‌هاي شخصي و تجاري اجرا مي‌شود كه مي‌تواند به شفافيت وجوه ريال كمك كند.  وي درباره برنامه بانك مركزي براي اصلاح و كنترل ترازنامه بانك‌ها هم توضيح داد: اصلاح و كنترل ترازنامه بانك‌ها از برنامه‌هاي جدي ما در بانك مركزي است تا رشد خلق پول در شبكه بانكي كنترل شود به زودي با هوشمند‌سازي نظارت بر سپرده‌ها و تسهيلات و درنتيجه خلق پول بانك‌ها به صورت دقيق و كامل كنترل خواهد شد. استقراض دولت از بانك مركزي، برداشت بانك‌ها از بانك مركزي، خالص دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي و اوراق منتشرشده توسط دولت از اتفاقاتي است كه در رشد پايه پولي و نقدينگي تاثيرگذار است كه در حال اصلاح  است.
تورم حذف يارانه‌ها كمتر از 10درصد است
صالح‌آبادي درباره ميزان تورم ناشي از يارانه‌ها هم گفت: تورم‌ها محاسبه شده، همه اعداد و ارقام نشان مي‌دهد كه كسري بودجه امسال جبران مي‌شود و كمتر از 10درصد آثار تورمي اين طرح را شاهد خواهيم بود. رييس‌كل بانك مركزي درباره زيرساخت‌هاي كالابرگ الكترونيكي هم گفت: اين موضوع در زمينه نانوايي‌ها، به صورت آزمايشي در يكي از استان‌ها در حال انجام است و در صورتي كه موفقيت‌آميز باشد، مي‌تواند به كالاهاي ديگر هم تعلق پيدا كند و شايد در اين بستر، بتوان يارانه را پرداخت كرد. در زمان خريد، يك بخشي از قيمت كالا توسط افراد و مابه‌التفاوت آن، از محل سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها پرداخت خواهد شد كه زيرساخت‌هاي فني جديد لازم دارد.صالح‌آبادي افزود: متولي آن وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانك مركزي هستند. حدود دو ماه زمان براي تهيه اين زيرساخت‌ها برآورد اوليه شده كه اين دو ماه براي ساير كالاها هم  هست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون