• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5208 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۶ ارديبهشت

قرينه‌ جذاب يك قهرماني

از فرهاد كاپيتان تا فرهاد سرمربي

سامان سعادت

آخرين بار كه استقلال موفق به كسب عنوان قهرماني ليگ شد برمي‌گشت به فصل ۹۲-۹۱. آن سال آبي‌ها با هدايت امير قلعه‌نويي و كاپيتاني فرهاد مجيدي با كسب ۶۷ امتياز بالاتر از تراكتور و سپاهان به جام رسيدند. فرهاد مجيدي به عنوان كاپيتان جام قهرماني را بالاي سر برد. اين هشتمين قهرماني آبي‌ها در تاريخ ادوار ليگ سراسري فوتبال ايران بود. 

آن روز كه استقلالي‌ها با پيراهن سفيد جام قديمي ليگ برتر را بالاي سر مي‌بردند و لبخند از روي صورت اميرخان و فرهاد پاك نمي‌شد كسي تصور نمي‌كرد تكرار اين لحظات چندين سال طول بكشد. استقلال در دو فصل بعد حتي در رده‌هاي اول تا سوم هم جا نگرفت. بعد با ظهور پرسپوليس برانكو كلا زير سايه قرار گرفت و بعد از نايب‌قهرماني پرسپوليس كه با تفاضل گل رقم خورد، ۵ سال شاهد قهرماني رقيب سنتي بود.  در اين نزديك به ۱۰ سال، مربيان زيادي به استقلال آمدند و رفتند. از خود امير خان گرفته تا پرويز مظلومي. از مربيان آلماني تا ايتاليايي. هزينه‌هاي زيادي شد. بحث‌هاي زيادي هم شكل گرفت. اما آنچه به دست نيامد قهرماني بود. تكرار لحظاتي كه كم‌كم داشت از حافظه تصويري طرفداران اين تيم پاك مي‌شد. اينكه در پايان فصل كاپيتان تيم محبوب‌شان برود روي سكو و جام قهرماني را زير باراني از كاغذرنگي‌هاي آبي و سفيد بالاي سر ببرد.
قهرمان نشدن استقلال در ليگ انواع و اقسام حواشي را هم به وجود آورد و حتي بعضي از پيشكسوتان اين تيم و طرفداران افراطي نظريه مخالفت حاكميت با استقلال را مطرح كردند به شكلي كه فصل جديدي در فوتبال باشگاهي ايران با نام «تيم حكومتي» به وجود آمد به شكلي كه امروز پرسپوليسي‌ها اين لقب را به رقيب داده‌اند و مدعي‌اند آنها از حمايت‌هاي ويژه برخوردارند. ولي به هر حال آن دوران به پايان رسيد.  در فوتبال زياد پيش نمي‌آيد كه كسي بتواند هم در قامت كاپيتان و هم در قامت سرمربي، قهرماني به دست بياورد. براي همين اگر كسي بتواند به چنين افتخاري دست پيدا كند به نوعي نامش را در تاريخ به ثبت رسانده. انگار كه يك جور ركورد محسوب مي‌شود. حالا فرهاد مجيدي هم به نوعي جزو همين تاريخ‌سازان و ركوردداران به حساب مي‌آيد. او پيش از سوت پايان بازي پرسپوليس و سپاهان كه حكم به قهرماني استقلال داد، آخرين كاپيتان آبي‌ها بود كه جام قهرماني ليگ را بالاي سر برده بود و بعد از چندين سال و از سر گذراندن چندين دوره ناموفق كه خود فرهاد هم بخشي از آن بود، تبديل به اولين نفري شد كه نوار ناكامي استقلال را پاره مي‌كند.  استقلال در فصل ۹۲-۹۱ در ليگ هجده تيمي با كسب ۶۷ امتياز و ثبت ۱۹ برد و ۵ شكست به مقام قهرماني رسيد. اما در استقلالي كه مجيدي وظيفه‌اي بيشتر از كاپيتاني برعهده دارد و در واقع سرمربي‌اش محسوب مي‌شود اين تيم در ليگ ۱۶ تيمي و در فاصله ۳ هفته مانده به پايان رقابت‌ها ۶۳ امتياز به دست آورده و به احتمال زياد از مجموع امتيازات آن فصل فراتر خواهد رفت؛ آن‌هم بدون شكست يا دست‌كم با باخت كمتر. 
دوري طولاني‌مدت آبي‌ها با ايستادن بر سكوي نخست ليگ ديگر به پايان رسيده. استقلال با اين قهرماني مي‌تواند وارد يك عصر تازه شود. عصري با هدايت فرهاد مجيدي و با تكيه بر ستاره‌هايي كه خيلي از آنها هنوز به ۲۵ سال نرسيدند. آبي‌ها سه هفته ديگر و در پايان بازي خانگي مقابل نفت مسجدسليمان در تاريخ ۸ خرداد جام قهرماني را بالاي سر خواهند برد. فرهاد مجيدي و شاگردانش مي‌توانند در سه هفته باقيمانده ليگ روي شكستن چند ركورد جديد متمركز باشند كه مهم‌ترينش كسب مقام قهرماني بدون ثبت شكست است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون