• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5208 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۶ ارديبهشت

خبرخوان

داشتن خانه ملاك دهك‌بندي يارانه‌ها نيست

حجت‌الله عبدالملكي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به شاخص‌هاي دهك‌بندي خانوارها گفت: ملك جزو اين شاخص‌ها نيست. فرض مي‌گيريم كه هيچ شخصي ملكي ندارد بر اين اساس دهك‌بندي صورت گرفت و ملك، ملاك شاخص‌هاي دهك‌بندي يارانه نبود. وي افزود: گردش مالي و وضع خانوار‌ها در مدت زمان چندساله بررسي شد امكان داشت كه فردي به صورت موقت تراكنش بانكي داشته باشد كه نشانگر درآمد مالي بالا نبود. عبدالملكي با بيان اينكه در تخصيص ارز 4200 توماني پنج گروه از جمله دلالان، قاچاقچيان، خارجي‌ها، توليدكنندگان خارجي و مردم سهيم بودند، ابراز داشت: شبكه ناسالم دلالي در كشور داشتيم كه نهاده را با ارز 4200 توماني وارد مي‌كرد، ولي آن را به قيمت آزاد به دست توليدكننده مي‌فروخت همچنين بخش ديگري از ارز در جيب قاچاق مي‌رفت.

قيمت خرده‌فروشي مرغ در ميدان بهمن 

مديرعامل ميادين ميوه و تر‌بار شهرداري تهران از عرضه مرغ در ميادين عمده با قيمت ۴۱ تا ۴۴ هزار تومان خبر داد و گفت: قيمت خرده‌فروشي نيز در ميدان بهمن به ۵۰ هزار تومان رسيده است. فصاحت گفت: با پيگيري‌هاي انجام شده، بخش خصوصي تخم‌مرغ مورد نياز را تامين و روانه بازار كرد و هم‌اكنون بازار اين كالا هم به تعادل نسبي رسيده است. وي افزود: تخم‌مرغ امروز به صورت عمده 61 هزار تا 65 هزار تومان توزيع و در خرده‌فروشي هم از 60 هزار تا 76 هزار تومان به مصرف‌كننده عرضه مي‌شود.


واردات بدون ثبت ‌سفارش و تعيين منشا ارز ممنوع است

بانك مركزي در بخشنامه‌اي ممنوعيت واردات كالا به كشور بدون ثبت سفارش و تعيين منشا ارز را به شبكه بانكي ابلاغ كرد. بر اساس ابلاغيه اين بانك به شبكه بانكي و مبتني بر مصوبه ستاد مقابله با تحريم شوراي عالي امنيت ملي «واردات كليه كالاها به صورت تجاري به كشور، اعم از مناطق آزاد تجاري - صنعتي و ويژه اقتصادي و ساير مبادي ورودي بدون ثبت‌سفارش و تعيين منشا ارز بانك مركزي ممنوع است».ضمنا خاطرنشان مي‌سازد اين بخشنامه تا پايان بهمن ماه سال 1401 معتبر است.

مجلس اختيار تبديل يارانه نقدي به بن‌كارت را به دولت داده است

آصفري، نماينده اراك در مجلس تاكيد كرد: بخشي از مردم به‌رغم اينكه قيمت‌ها افزايش پيدا كرده يارانه خودشان را دريافت نكرده‌اند و توقع از دولت اين است كه نسبت به مديريت اين گروه از مردم كه اقشار آسيب‌پذيرند، اقدام كند.به گزارش ايلنا، محمدحسن آصفري درباره پرداخت يارانه‌هاي ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار توماني از سوي دولت به دهك‌هاي جامعه و اينكه آيا پرداخت اين مبلغ مي‌تواند مشكلات معيشتي و اقتصادي مردم را برطرف كند، گفت: بحث پرداخت يارانه به مردم كار خوبي بود كه دولت انجام داد؛ چراكه چندين سال به‌رغم افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي يارانه افزايشي پيدا نكرد . اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه مطرح مي‌شود پس از مرحله پرداخت نقدي يارانه به مردم، بن‌كارت‌هاي الكترونيكي داده مي‌شود كه اين امر باعث نگراني‌هايي در سطح جامعه شده است، آيا مجلس در اين بحث قانوني دارد، گفت: مجلس اختيار را در اين خصوص به دولت داده كه هر طوري كه خودش آماده است، اقدام كند. اگر مي‌تواند پول نقد به مردم دهد اگر كه نه بن‌كارت بدهد؛ در واقع اين اختيار به دولت داده شده است كه هر طور توان دارد، دست به عمل بزند.


اقليم، زلزله و سيل عوامل جديد كوچ اجباري

رقيه صمدي، دبير كارگروه مهاجرت‌هاي اجباري و پناهجويي رصدخانه مهاجرت ايران گفت: با توجه به آمار جهاني، از كل ۷ ميليون جابه‌جايي جديد كه بر اثر بلاياي طبيعي در نيمه اول سال ۲۰۱۹ در جهان به ثبت رسيده است، كشور ايران با ۵۰۱ هزار جابه‌جايي جديد داراي رتبه چهارم در جهان بود. بالا بودن اين آمار و ارقام نشان‌دهنده وضعيت پرخطر كشور ايران در زمينه وقوع بلاياي طبيعي است. وي علت اصلي افزايش ميزان جابه‌جايي‌هاي جديد در اين بازه زماني را وقوع سيل در چندين استان كشور عنوان كرد كه به علت ناگهاني بودن اين فاجعه طبيعي، تعداد زيادي از ساكنين اين مناطق تحت تاثير قرار گرفتند، افزود: علاوه بر آن بخش عمده‌اي از جابه‌جايي‌هاي سال ۲۰۱۷ نيز بر اثر وقوع زلزله ناگهاني در غرب كشور بود كه منجر به ويراني‌هاي گسترده و آوارگي عده زيادي از ساكنين اين مناطق شد.دبير كارگروه مهاجرت‌هاي اجباري و پناهجويي رصدخانه مهاجرت ايران تاكيد كرد: از اين‌رو مساله محيط زيست و تغيير اقليم و نقش آن در جابه‌جايي و مهاجرت مردم ‌بايد در اسناد فرادستي و برنامه‌هاي كلان كشور مدنظر قرار گيرد. اگرچه در برخي اسناد مانند سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، سند ملي آمايش سرزمين، برنامه ششم توسعه كشور و ساير اسناد و برنامه‌هاي كشور به موضوع حفاظت از محيط زيست و تغيير اقليم توجه شده است، اما به‌طور مستقيم به موضوع مهاجرت‌هاي ناشي از تغييرات اقليمي پرداخته نشده است. بنابراين لزوم توجه به اين مساله بايد در دستور كار سياست‌ها و برنامه‌هاي كلان كشوري قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون