• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5211 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۹ ارديبهشت

خبرخوان

خروج خودخواسته ايران  از بازار انرژي
مهرداد عمادي، مشاور اقتصادي در اتحاديه اروپا گفت: ايران خودخواسته از بازار نفت و گاز خارج شده است. در اين راستا سناريو و برنامه‌ريزي در سطح جهان، اروپا و غرب بر اين مبناست كه نقش ايران كمرنگ‌تر خواهد شد، اما 3 كشور قطر، عراق و آذربايجان نقش‌هاي مهم‌تري را ايفا خواهند كرد. به گزارش ايلنا، وي با بيان اينكه در نقشه راه بازار انرژي چند تغيير اتفاق افتاده است، ادامه داد: در نوامبر 2021 در لندن نشستي در خصوص امنيت انرژي و بازار سوخت‌هاي فسيلي برگزار شد و چند نكته داشت و آن اينكه كمرنگ شدن نقش ايران در بازار در مقايسه با ذخاير نفت و گاز است. در حقيقت حركت ايران به سمت فروش نفت و گاز به صورت پاياپاي و در مقابل كالا و حتي در مواردي فروش با تخفيف درازمدت، خروج ايران را از بازارهاي جهاني نفت و گاز نشان مي‌دهد. وي با اشاره به شرايط گازي ايران گفت: ابتدا اينكه انحصار سنگين انرژي در بخش گاز در ايران وجود دارد. موضوع مهم اينكه هدررفت ترسناكي را در بخش گاز و به صورت غيرطبيعي شاهديم و اين براي اقتصادي كه غيرصنعتي و صنايع آن متوقف ‌شده، نگران‌كننده است. موضوع ديگر بازاريابي عمدي غيرجهاني را شاهديم يعني انرژي دلال به دلال يا واسطه با واسطه به فروش مي‌رود و اين براي اقتصاد ايران هزينه‌افزا بوده است. در اين راستا ايران از رده گروه يك سقوط كرده و در كف گروه B قرار مي‌گيرد و اين براي كشوري كه ذخاير نفت و گازش دوبرابر ميانگين كشورهاي گروه B است، نگران‌‌كننده است.


بعيد است بتوان از معاملات ارز ماليات گرفت
كامران سلطاني‌زاده، عضو شوراي عالي كانون صرافان اظهار داشت: در حال حاضر مردم خريدار ارز شده‌اند، چراكه دقيقا در شرايطي كه قيمت بسياري از اقلام چندين برابر مي‌شود و اين افزايش قيمت روي نرخ ارز هم اثرگذار خواهد بود و بازار ارز همواره براي مردم جذابيت داشته است. او افزود: اساسا خريد و فروش ارز خارج از صرافي‌ها قابل شناسايي نيست و معمولا در قوانين مالياتي براي اخذ ماليات بايد از هر دو طرف معامله اسناد و مداركي وجود داشته باشد كه ايجاد سود از معامله را نشان دهند تا اين سود مشمول دريافت ماليات شود. عضو شوراي عالي كانون صرافان تاكيد كرد: اگر صرافي‌هاي مجاز امكان معامله‌ ارز با نرخ آزاد را داشته باشند، مردم براي رفع نياز ارزي خود به صرافي‌ها مجاز مراجعه مي‌كنند و در اين صورت معاملات ارزي مردم مشخص خواهد بود و امكان دريافت ماليات هم به وجود مي‌آيد. وي گفت: معتقدم براساس قانون و سازوكار موجود، بعيد است كه ماليات بر درآمد و خريد و فروش ارز خارج از صرافي‌ها به اجرا برسد.


روزنامه دولت: دنيا نصف ايران روغن مصرف مي‌كند
روزنامه ايران نوشت: سرانه مصرف روغن خوراكي در ايران ۲۱ كيلوگرم در سال است در حالي كه سرانه جهاني مصرف اين ماده خوراكي ۱۲كيلوگرم است و اين مساله مي‌تواند عوارض خطرناك براي سلامت افراد و جامعه به دنبال داشته باشد. سالانه در كشور ۱.۵ميليون تن روغن نباتي مصرف مي‌شود كه بايد اين مصرف به ۱.۲ ميليون تن كاهش يابد. به ادعاي اين روزنامه ميزان بالاي مصرف روغن نباتي در داخل چند برابر كشور‌هاي اروپايي است. متوسط سرانه مصرف روغن در برخي كشور‌هاي اروپايي سه تا پنج كيلوگرم است كه نشان‌دهنده فاصله بسيار زياد اين سرانه با ميزان مصرف روغن در كشور است. درحالي كه بايد سرانه مصرف روغن نباتي از ۲۱ كيلوگرم به ۱۵ كيلوگرم كاهش پيدا كند.


 تورم ربطي به دستمزد  كارگر و بازنشسته ندارد
عليرضا محجوب (دبيركل خانه كارگر) در جلسه هم‌انديشي بازنشستگان با بيان اينكه از ابتدا در مورد افزايش حقوق بازنشستگان در سازمان تامين اجتماعي مناقشاتي وجود داشت، گفت: آنچه در مورد دستمزد مصوب شده است مربوط به تورم امسال نيست، بلكه شوراي عالي كار حقوق را براساس تورم سال گذشته تعيين كرده است. با اين افزايش حقوق در واقع بخشي از پولي كه سال گذشته از جيب ما رفته برمي‌گردد و اين ربطي به تورمي كه در سال جديد به وجود آمده، ندارد. دبيركل خانه كارگر بيان كرد: عدم افزايش حقوق بازنشستگان باعث نگراني عزيزترين افراد اين كشور شده است. بالاخره اين حقوق بايد افزايش پيدا كند. هيات‌مديره و وزارت كار با اين افزايش موافقت كرده‌اند. كساني كه مخالف افزايش حقوق هستند و تورم را عامل آن مي‌دانند بايد بدانند كه تورم ربطي به افزايش حقوق بازنشستگان ندارد.


مصرف برق كشور به ۵۰ هزار مگاوات نزديك شد
روند افزايشي مصرف برق در كشور روز سه‌شنبه هم تداوم يافت و با مصرف ۴۹ هزار و ۷۱۷ مگاوات به رقم ۵۰ هزار مگاوات نزديك شد، اين در حالي است كه ظرفيت نيروگاه‌هاي حرارتي به ۷۰ هزار و ۶۳۴ مگاوات رسيده است. پيش‌تر «مصطفي رجبي‌مشهدي»، سخنگوي شركت مديريت شبكه برق ايران درباره تغييرات قبض‌هاي برق كه بر اساس بند «ي» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ از ابتداي بهمن‌ماه سال گذشته اجرايي شد، اعلام كرده بود كه بر اساس اين تغيير مشتركاني كه مصرف آنها كمتر از الگوي تعريف ‌شده برق مصرف كنند از تعرفه يارانه‌اي برق برخوردار خواهند بود و تعرفه مشتركاني كه بيش از الگو مصرف داشته باشند به ‌صورت پلكاني افزايش خواهد يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون