• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5212 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۳۱ ارديبهشت

خبرخوان

رييس كل بانك مركزي: وضعيت بازار ارز خوب است
علي صالح‌آبادي، رييس كل بانك مركزي در مورد وضعيت بازار ارز كشور اظهار كرد: وضعيت فعلي بازار خوب است و مشكل خاصي در اين زمينه وجود ندارد. وي در اين خصوص كه اصلاحات ارزي اخير چه تاثيري بر اين بازار داشته، تصريح كرد: با تمهيدات و اقدامات انجام شده چالشي در اين زمينه نداريم و آينده بازار ارزي كشور را نيز مثبت ارزيابي مي‌كنيم. رييس كل بانك مركزي خاطرنشان كرد: در حال حاضر در بازار رسمي متشكل و نيمايي به مقدار مورد نياز در حال عرضه هستيم و حتي ميزان عرضه ما از تقاضا بيشتر است و مشكلي در اين خصوص نداريم. صالح‌آبادي همچنين با تاكيد بر اينكه اجراي طرح مردمي‌سازي و توزيع عادلانه يارانه‌ها اجتناب‌ناپذير بود، گفت: تبيين اين اقدام مهم دولت و مقابله با قاچاق كالا براي مردم حتما لازم و ضروري است. وي در پايان با اشاره به ضرورت تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي و هدايت صحيح اعتبارات بانكي به بخش توليد افزود: حمايت جدي شبكه بانكي از توليد صادرات محور و بخش خصوصي در دستور كار قرار گرفته است.


۳۰درصد كل محصولات كشاورزي دورريز مي‌شود
ميرسامان پيشوايي، رييس سازمان ملي بهره‌وري گفت: سالانه ۱۳۰ ميليون تن محصولات كشاورزي توليد مي‌شود كه در طول زنجيره توليد تا مصرف، ۳۰درصد آن تلف مي‌شود.
پيشوايي با اشاره به اهميت بالاي بهره‌وري در كشور افزود: به‌طور مثال مصرف سرانه آب شهروندان تهراني روزانه ۲۵۰ ليتر است اين در حالي است كه در كشورهاي ديگر خصوصا كشورهاي توسعه يافته ۷۰ تا ۸۰ ليتر سرانه مصرف روزانه آب آنهاست يعني ما سه برابر كشورهاي توسعه يافته آب مصرف مي‌كنيم. در بخش انرژي هم شاخص شدت انرژي نشان مي‌دهد وضع مطلوبي نداريم.
رييس سازمان بهره‌وري ايران به كم بودن بهره‌وري در بخش‌هاي كشاورزي و صنعت اشاره و اظهار كرد: سالانه در كشور ۱۲۵ تا ۱۳۰ ميليون تن محصول كشاورزي توليد مي‌كنيم كه ۲۵ تا ۳۰درصد آن معادل ۳۹ ميليون تن در زنجيره توليد تا مصرف تلف مي‌شود به اين معنا كه از زمان برداشت تا بسته‌بندي، حمل و نقل و مصرف در خانوار بين ۲۵ تا ۳۰درصد محصولات كشاورزي هدر مي‌رود. براي اين ميزان هدررفت ۹ ميليارد مترمكعب آب مصرف مي‌شود. يعني ۹ ميليارد متر مكعب آب را به محصول تبديل مي‌كنيم و آن را هدر مي‌دهيم.


عرضه محدود و تقاضاي زياد، دليل تشويش در خريداران خودرو
منوچهر منطقي، معاون صنايع حمل و نقل وزارت صمت درباره سامانه يكپارچه فروش خودرو و حذف قرعه‌كشي خودرو گفت: اگر روش قبلي را مرور كنيم مبتني بر اين بود كه هر خودروساز بسيار منفرد تعداد محدودي را عرضه و هر ۱۵ روز يك‌بار اين پروسه را تكرار مي‌كرد و تعداد كم عرضه باعث ايجاد تشويش در خريداران خودرو مي‌شد ضمن اينكه در هر خريد هر كسي مي‌توانست شركت كند و به نوعي جمعيت متقاضي زياد مي‌شد.وي افزود: با يك بررسي كه انجام شد به اين نتيجه رسيديم كه زمان را به جاي ۱۵ روز ۳ ماه كنيم و نكته بعدي همه توليدات را در آن ۳ ماه يكجا عرضه كنيم كه اين كار دو اتفاق را رقم مي‌زد يعني ما يك‌بار ثبت‌نام را انجام مي‌دهيم و همه مي‌توانند شركت كنند و هيچ اولويت‌گذاري وجود ندارد و مطلب بعد به جاي اينكه هر ۱۵ روز قرعه‌كشي انجام شود ما هر تعداد خودرويي كه داريم در اين زمان ۳ ماهه از همين ثبت‌نام‌ها انجام مي‌دهيم.معاون صنايع و حمل و نقل وزير صمت گفت: در اين دوره ۱۸۰ هزار خودرو عرضه مي‌شود و در انتهاي ۳ ماه هم اگر خودروسازها افزايش توليد داشتند دوباره ۷۰ هزار دستگاه خودروي ديگر قرارداده و قرعه‌كشي انجام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون