• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5212 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۳۱ ارديبهشت

خبرخوان

احتكار و دپوي خودروها به بهانه نبود قطعات
«سياهكلي»، عضو كميسيون صنايع مجلس گفت: ۴۰ سال حمايت كامل از صنعت خودروسازي و ايجاد يك بازار بدون رقيب براي آنها فقط منجر به توليد خودروهايي شده كه نه تنها كيفيت بالايي ندارند، بلكه نسبت به نمونه‌هاي مشابه بسيار گران‌قيمت‌تر هستند. او افزود: دپوي خودروها به بهانه نبود قطعات يا انتقال به پاركينگ نمايندگي‌ها از پديده‌هايي بود كه در ۴ سال اخير مشاهده كرديم. به گفته وي واردات خودرو بايد طيف‌هاي مختلف با درآمدهاي متفاوت را بهره‌مند كند تا همه خودروهاي وارداتي به پاركينگ سرمايه‌داران نرود.


هجوم اليگارش‌هاي روس به بازار املاك تركيه
ثروتمندان روسيه بازار املاك تركيه را رونق بخشيده‌اند. از هيچ كشور ديگري اين همه خريدار راهي تركيه نشده است. در ماه آوريل خريد خانه‌هاي تركيه از سوي روس‌ها دوبرابر شد و ايران در مقام دوم قرار گرفت. به گزارش دويچه‌وله، در پي «هجوم» روس‌ها به بازار املاك و مستغلات تركيه خريد خانه در اين كشور در ماه آوريل جهشي چشمگير يافت. بنا بر داده‌هاي مركز آمار تركيه، در ماه آوريل سال جاري ميلادي ۱۳۳.۰۵۸ واحد مسكوني در اين كشور به فروش رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش ۳۸.۸درصدي نشان مي‌دهد. معامله با مشتري‌هاي خارجي نيز ۵۸.۱درصد افزايش يافت كه نسبت به ميانگين آن رشدي قابل ملاحظه به شمار مي‌آيد. در ماه آوريل فروش خانه‌هاي تركيه به روس‌ها دوبرابر شد. در حالي كه در ماه مارس ۵۴۷ خانه به شهروندان روس فروخته شد اين رقم در ماه آوريل به يك‌هزار و ۱۵۲ واحد رسيد. پيش از اين ايراني‌ها در صدر خريداران خارجي مسكن در تركيه قرار داشتند، اما روس‌ها در ماه آوريل گوي سبقت را از شهروندان ايراني ربوده و در جايگاه اول قرار گرفتند. رتبه سوم نيز به شهروندان عراق اختصاص يافته است.


۴۰درصد بازار موبايل دراختيار ۳۰ نفر است
ابراهيم درستي، رييس اتحاديه فروشندگان لوازم صوتي ‌تصويري تلفن همراه گفت: اين روزها يك شاغل بايد پس‌انداز چند ماه خود را براي خريد يك تلفن همراه هزينه كند؛ ريشه برخي گراني‌ها داخلي است و نمي‌توان دليل همه اين افزايش‌ نرخ‌ها را به تحريم‌هاي خارجي نسبت داد. وي با بيان اينكه 75درصد از تلفن‌هاي همراه خريداري شده از سوي مردم نرخ 7 تا 8 ميليوني دارند، افزود: 25درصد از سهم بازار دراختيار گوشي‌هاي همراه بالاي 
10 ميليون تومان است. وي در پاسخ به اين پرسش كه سهم بازار از گوشي‌هاي همراه لوكس و بالاي 600 دلار قابل توجه نيست اما از سوي ديگر ارزبري آنها نيز قابل توجه است، آيا شما مخالف ممنوعيت واردات گوشي‌هاي همراه بالاي 600 دلار هستيد؟ گفت: حدود 3 سال است كه اين بحث مطرح شده اما شاهد عملياتي شدن آن نبوديم مطابق با شنيده‌ها بناست اين طرح در نيمه دوم شهريور سال جاري اجرايي شود. به گفته اين فعال صنفي؛ در شرايط فعلي 40درصد بازار تلفن همراه دراختيار 30 نفر است.


تجار ايراني تمايلي براي صادرات با روسيه ندارند
صدرالدين نياوراني، نايب‌رييس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي گفت: بازار روسيه جذابيت صادراتي در سنوات گذشته را پيدا نكرده است، چراكه با سقوط ارزش روبل تاجران ايراني، تمايلي براي صادرات با اين كشور ندارند و از آنجايي‌كه روس‌ها دلار يا يورويي ندارند كه تجارت كنند (تحريم ارزي شده‌اند) از اين‌رو لازم است كه تجار ايراني براي تصاحب بازار روسيه برنامه‌ريزي بلندمدت كنند. وي با اشاره به افزايش تراز تجاري ايران در حوزه كشاورزي گفت: تراز تجاري ما با برخي كشورهاي پيراموني بالا رفته اما دولت اقدام و سياستي براي افزايش تراز تجاري انجام نداده است كه بتوان نتايج آن را اعلام كرد. به گفته وي، بالا رفتن نرخ در يك سال گذشته و همچنين اشتياق در توليد برخي محصولات كشاورزي باعث افزايش توليد آنها شد و در نتيجه توانستيم مازاد توليد را صادر و تراز تجاري در محصولات كشاورزي را افزايش بدهيم.


 كم‌درآمدهايي كه دهك دهم شدند
وضعيت غربالگري يارانه‌بگيران حكايت از آن دارد كه اگرچه برخي افراد در بخشي از اطلاعات كشور، جزو ۳ دهك كم‌درآمد جامعه محسوب مي‌شوند اما در پايگاه رفاه ايرانيان جزو دهك دهم هستند. هنوز مشخص نيست يارانه‌اي كه قرار است به جاماندگان واريز شود ۳۰۰ هزار توماني يا ۴۰۰ هزار توماني است و مشخص نيست اين يارانه در ماه دوم هم به حساب اين افراد واريز خواهد شد يا خير. نكته بعدي اينكه در بين حذف‌شدگان خانوارهايي هستند كه سرپرست خانوار بازنشسته و حداقلي‌بگير است اما فرزند خانواده درآمد بالاتري دارد يا اينكه داراي خودرو و سپرده بانكي است، وزارت رفاه نيز بر همين مبنا، يارانه كل خانوار را حذف كرده است. همچنين مساله بعدي مربوط به افرادي است كه اگرچه تحت حمايت سازمان‌هاي حمايتي همچون سازمان بهزيستي و كميته امداد امام خميني (ره) هستند اما بنا به دلايلي همچون داشتن يك خودرو و... از ليست يارانه‌بگيران حذف شده‌اند. برخي خانوارهايي در فهرست حذف‌شدگان قرار گرفته‌اند، كساني هستند كه فرزندان آنها بعد از ازدواج اقدام به جداسازي حساب يارانه خود نكرده‌اند و خانوار به دليل وضعيت مالي فرزند ازدواج كرده خود، از فهرست دريافت يارانه حذف شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون