• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5213 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱ خرداد

ماجراي ضرب و شتم معلول سمناني

انتشار تصوير معلول مبتلا به سندروم داون كه مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، با واكنش‌هاي تندي در فضاي مجازي استان سمنان روبه‌رو شد، موضوعي كه مسوولان بالاخره آن را تاييد كردند. «يك معلول دچار سندروم داون در يكي از مراكز نگهداري معلولان در سمنان مورد ضرب و شتم قرار گرفت تا جايي كه او را به سرعت به بيمارستان كوثر سمنان منتقل كردند.» اينها جملاتي بود كه مردم استان سمنان را در روزهاي پايان ارديبهشت ماه ۱۴۰۱ به شوك فرو برد. فضاي مجازي مملو از اظهارنظر درباره حمايت از حقوق معلولان به خصوص افراد سندروم داون شده و مردم خواستار بررسي مسائل آن شده‌اند كار حتي به جايي رسيد كه نمايندگان مجلس نيز به اين رويداد واكنش نشان داده و خواستار بررسي موضوع به صورت ويژه شدند. و اما ماجراي اين معلول و داستان ضرب و شتم او چيست؟ اين معلول سندرم داون در شاهرود زندگي مي‌كرد و خانواده او براي كمك به وضعيتش، اين معلول را به يكي از مراكز سمنان منتقل كردند. خانواده «محمد» معلول شاهرودي مستقر در يكي از مراكز خصوصي توانبخشي در سمنان اعلام كرده‌اند كه روز بيست و هفتم ارديبهشت ماه سال جاري از مركز مذكور با آنها تماس گرفته شده و اعلام كرده‌اند كه فرزند آنها كمي ناخوش احوال است اما در كمال تعجب با وضعيتي روبه‌رو شدند كه آثار جراحت بر سر و صورت او نمايان بود.

پيگيري خواهيم كرد
اردشير مطهري نماينده گرمسار مجلس، درباره اين موضوع گفت: «جامعه در برابر معلولان وظايفي شرعي و قانوني دارد كه سازمان بهزيستي براي انجام اين وظايف تشكيل شده و كوتاهي در اين امر مصداق ترك فعل و بدرفتاري از مصاديق جرم و خدشه به آبرو و حيثيت نظام است. لذا دادستان به عنوان مدعي‌العموم و نمايندگان به عنوان منتخب مردم پيگير خواهيم بود.»
خودزني در كار  نيست
خانواده محمد اعلام كرده كه مركز مذكور مدعي است محمد خودزني كرده اما خانواده اين معلول در شاهرود اين موضوع را به كلي تكذيب و از اين مركز در سمنان شكايتي تقديم مراجع قضايي كرده است، از سوي ديگر مسوولان مرتبط با اين موضوع تمايلي به گفت‌وگو با خبرنگاران ندارند.
برادر محمد، معلول سندروم داون اما در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام كرده بود «روي بدن برادرم رد زخم و دور گردنش جراحت‌هاي حاصل از يك شيء چون طناب وجود دارد و اين از نظر ما، خودزني نيست.»  نخستين واكنش رسمي اما از سوي مهدي نوروزي مديركل پزشكي قانوني استان سمنان اعلام شد كه ضمن تاييد ضرب و شتم اعلام كرد: معاينه بيمار و مشاوره‌هاي تخصصي براي اين معلول توسط پزشكي قانوني صورت گرفته است.

تيمي براي  رسيدگي  تشكيل  شده  است
اظهارات برادر معلول و همچنين شكايت خانواده از مركز نگهداري معلولان در سمنان سبب شد تا اداره كل بهزيستي استان سمنان نيز به اين موضوع واكنش نشان دهد. واكنشي كه حاكي از پذيرش تلويحي اين موضوع و البته قول رسيدگي به ماجرا داشت البته با اين تاكيد كه مراكز نگهداري از معلولان در استان توسط بخش غيردولتي اداره مي‌شود. اداره كل بهزيستي استان سمنان نيز آن‌طور كه مسوولان روابط عمومي، اعلام كرده‌اند تيمي متشكل از معاونت، حراست و بازرسي، رييس شهرستان و كارشناس ستادي را به مركز اعزام كرده تا موضوع مورد بررسي قرار گيرد همچنين بهزيستي قول پيگيري مجدانه اين رويداد را داده است. در اطلاعيه اين اداره كل آمده است: «در حال حاضر، موضوع سلامت توانخواه و بررسي نحوه ارايه خدمات مركز در حال پيگيري و اقدام است كه متعاقبا در صورت وصول نتيجه اطلاع‌رساني خواهد شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون