• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5214 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲ خرداد

دادگاه پرونده شهادت دو روحاني در حرم امام رضا(ع)

متهم: تحت تاثير تعاليم اساتيدي در يكي از كشورهاي همسايه بودم

فروردين ماه امسال بود كه سه طلبه حاضر در صحن پيامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوي از سوي فردي با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفتند كه با تلاش عوامل انتظامات و يگان حفاظت حرم مطهر، ضارب بلافاصله بازداشت شد.
به گزارش ميزان، در پي وقوع اين حادثه ناگوار، به سرعت پرونده قضايي در اين خصوص تشكيل شد و پس از انجام تحقيقات همه‌جانبه و طي تشريفات قانوني، قرار نهايي و كيفرخواست فرد ضارب توسط دادسراي عمومي و انقلاب مركز خراسان صادر شد.
بر همين اساس، جلسه رسيدگي به اين پرونده، صبح ديروز به رياست قاضي سيد هادي منصوري در دادگاه انقلاب اسلامي مشهد، وكلاي شكات و متهم و خانواده شهداي حادثه به صورت علني برگزار شد. نماينده دادستان ضمن قرائت مفاد كيفرخواست، عنوان كرد: اين فرد به محاربه از طريق كشيدن سلاح (تجريد سلاح) روي مردم به قصد ازهاق نفس و ايجاد رعب و وحشت كه موجبات ناامني در محيط حرم مطهر رضوي را فراهم كرده بود، متهم است. وي، نحوه ورود غيرقانوني متهم به كشور را تشريح كرد و افزود: متهم داراي تفكرات تكفيري بوده است. نماينده دادستان در ادامه با تشريح نحوه آماده شدن متهم براي ارتكاب جرم و نحوه ورود به حرم مطهر رضوي به بيان شيوه ارتكاب جرم توسط متهم پرداخت.
در ادامه جلسه دادگاه كليپي از نحوه ورود و ارتكاب جرم توسط متهم به نمايش گذاشته شد كه موجب تاثر شديد حاضران و خانواده شهداي اين حادثه شد. نماينده دادستان با اشاره اقارير متهم عنوان كرد: متهم در مراحل مختلف به صراحت اعلام كرده كه ارتكاب جرم را قبول دارد.
وي افزود: متهم عبداللطيف مرادي مشهور به عبداللطيف السلفي فرزند محمد طاهر، تبعه افغانستان و به ‌شدت تحت تاثير افكار تكفيري قرار داشته است. نماينده دادستان ادامه داد: متهم با سوءنيت و قصد قبلي براي ارتكاب جرم به ۳ روحاني در حرم مطهر رضوي با يك قبضه چاقو حمله مي‌كند كه متعاقب اين اقدام وحشيانه يك نفر از روحانيون مجروح و ۲ تن ديگربه شهادت رسيده‌اند.
پس از پايان اظهارات شهود، رييس دادگاه از متهم خواست تا در جايگاه قرار گرفته و از خود دفاع كند. متهم با بيان اينكه اتهامات خود را قبول دارم، عنوان كرد: در فضاي مجازي فعاليت و بعضي از شبكه‌ها را دنبال مي‌كردم و در حرم با كارد به روحانيون حمله كردم. قاضي سپس خطاب به متهم، گفت: چرا پس از حمله به روحانيون باز هم با چاقو در برابر ديدگان مردم قدرت‎نمايي مي‌كردي؟ متهم در پاسخ عنوان كرد: با اين حركات قصد داشتم از نزديك شدن مردم به محل حادثه جلوگيري كنم. وي سپس ادامه داد: اقدامم خلاف اسلام، سيره صحابه و اشتباه بود و افرادي را كه مورد حمله قرار دادم بيگناه بودند. قبول دارم اقدامم تروريستي بوده است. متهم، افزود: در دوران زندگي در ايران مردم با من خيلي خوب رفتار مي‌كردند.
وكيل متهم خطاب به دادگاه عنوان كرد: حضور من در اين جايگاه به معني دفاع از عمل موكل نيست بلكه از جايگاه حرفه‌اي از فرصت ايجاد شده توسط دادگاه در راستاي اجراي عدالت استفاده مي‌كنم. از دادگاه به خاطر رعايت اصول حرفه‌اي و مفاد قانوني با هدف جاري شدن عدالت تشكر مي‌كنم. وكيل متهم، افزود: موكل من اتهام خود را قبول دارد اما نادم است. پس از پايان دفاعيات متهم، رييس دادگاه ضمن اعلام ختم جلسه دادگاه، عنوان كرد: راي دادگاه در زمان مقرر اعلام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون