• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5215 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۳ خرداد

زلزله 5/5 ريشتري و توفان گردوخاك در بيش از ۸۰۰۰ شهر و روستاي سيستان و بلوچستان

گروه اجتماعي|طي دو روز گذشته، ساكنان استان سيستان وبلوچستان، خاك تنفس كردند و در هوايي آميخته با گرد و غبار راه رفتند.  روز يكشنبه، شدت گرد و خاك در شرقي‌ترين استان كشور به 15 برابر حد مجاز رسيد و ديروز هم مديركل هواشناسي استان خبر داد كه بيش از ۸۰۰۰ شهر و روستاي استان درگير گرد و خاك شده‌اند. به گفته اين مسوول وزش باد و گردوخاك، روز يكشنبه اول خرداد ۱۴۰۱ در شمال استان، به تمامي نواحي و بخش‌هاي استان هم رسيد و در اكثر بخش‌هاي استان سيستان و بلوچستان كاهش ديد را به همراه داشت. به گفته محسن حيدري ديروز تمام استان درگير توفان گردوخاك و غبار شد چنانكه شهرهاي زاهدان، ميرجاوه، نصرت‌آباد، ايرانشهر، خاش، نيكشهر، سراوان، مهرستان، چابهار و راسك نيز با پديده كاهش شديد ديد مواجه شدند. طبق اعلام مديركل هواشناسي سيستان و بلوچستان، ديروز وقوع توفان باعث شد ديد افقي در زهك به ۱۰۰ متر، در زابل به ۱۵۰ متر، در زاهدان به ۳۰۰ متر، در شهرهاي ايرانشهر، مهرستان و نيكشهر به ۵۰۰ متر، در خاش به ۲۰۰ متر، در سراوان و ميرجاوه به ۱۰۰۰ متر، در نصرت آباد به ۱۵۰۰ متر، در چابهار به ۳۰۰۰ متر و در راسك به ۵۰۰۰ متر كاهش يافت آن هم در حالي كه استاندارد ديد افقي، 10 هزار متر است.  تصاويري هم كه خبرگزاري‌ها از وضعيت شهرهاي اين استان شرقي منتشر كردند مويد بدترين شرايط قابل تصور از بابت كيفيت هوايي بود كه شهروندان اين استان در حال تنفس آن بودند. طبق اين تصاوير كه با توضيحات مسوولان اداره كل هواشناسي استان همراه بود، بيشينه سرعت وزش بادهاي ۱۲۰ روزه در ايستگاه فرودگاهي زابل در شب يكشنبه اول خردادماه به ۱۲۶ كيلومتر بر ساعت رسيد در حالي كه طبق اعلام اين مسوولان، طي 43 سال گذشته، فقط دوبار شهر زابل شدت مشابه اين وزش باد را تجربه كرده بود؛ تيرماه سال ۱۳۵۸ كه بيشينه وزش بادهاي 120 روزه سرعتي معادل ۱۴۸ كيلومتر بر ساعت داشت و بار دوم هم خرداد سال 1363 بود كه سرعت وزش باد در زابل، ۱۳۰ كيلومتر بر ساعت ثبت شد. طبق اعلام اداره هواشناسي سيستان و بلوچستان، غلظت گردوغبار ناشي از توفان در روز يكشنبه اول خردادماه به اندازه‌اي بود كه شعاع ديد افقي در برخي  مناطق مخصوصا ورودي‌هاي شهر زابل به كمتر از ۱۰۰ متر كاهش يافت.   رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر با اشاره به وقوع زمين‌لرزه ۵.۵ ريشتري در سيستان و بلوچستان گفت كه اين زلزله ديروز در عمق ۱۶ كيلومتري زمين رخ داد و مناطقي مانند سرجنگل، مسجد حضرت ابوالفضل و نوك‌آباد تحت تاثير اين زلزله قرار گرفته‌اند اما گزارشي ناشي از خسارت مخابره نشده است.

 


استعفاي ‌جمعي كاركنان  اداره كار استان يزد
به دنبال انتشار خبر استعفاي جمعي حدود 20 نفر از نيروهاي رسمي و پيماني ادارات تابعه اداره كار استان   يزد ، ايلنا خبر داد كه اين نيروها در نامه‌اي كه امضا كرده‌اند به افزايش 10 درصدي حقوق در سال جديد اعتراض كرده و عنوان كرده‌اند اين دستمزدها كفاف هزينه‌هاي زندگي را نمي‌دهد. محمدتقي شفيع‌پور؛ مديرروابط عمومي اداره كل تعاون استان در توضيح استعفاي ‌جمعي كاركنان اين اداره به ايلنا گفت:« اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان يزد هميشه در راستاي صيانت از روابط كار نيروي انساني و كارگران قدم برداشته ولي با افزايش تورم و مشكلات موجود و فشارهاي اقتصادي زيادي كه براي پرسنل به وجود آمده، تعدادي از همكاران در راستاي اعلام و اعتراض صنفي خود اقدام به استعفاي جمعي كرده‌اند.در حال حاضر تمام همكاران مانند گذشته با تمام قوا در راستاي اهداف سازماني در حال خدمت‌رساني به جامعه هدف هستند و هيچ خللي در خدمت رساني اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي به وجود نيامده است. روز يكشنبه هم جلسه چند ساعته‌اي با برخي معترضين بابت حقوق و مزايا در دفتر مديركل اداره كار استان يزد برگزار شده و رايزني‌ها جهت حل مشكلات اين كاركنان صورت گرفته است.
اميدواريم با نگاه ويژه دولت و مجلس، طرح همسان‌سازي حقوق كاركنان دولت به زودي تحقق يابد و دستگاه‌هايي مانند تعاون، كار و رفاه اجتماعي كه خدمات مختلفي را به جامعه ارايه مي‌كنند ولي حقوق و مزاياي نسبتا كمتري به پرسنل آنها پرداخت مي‌شود، از مزاياي اين طرح برخوردار شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون