• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5217 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۵ خرداد

رابرت مالي در جمع سناتورهاي امريكايي:

شانس شكست مذاكرات بيشتر از موفقيت آن است

« احتمال توافق اتمي با ايران بسيار ضعيف است». اين جمله را رابرت مالي، نماينده ويژه امريكا در امور ايران روز چهارشنبه چهارم خرداد در نشست پرسش و پاسخ كميته روابط خارجي سناي امريكا خطاب به سناتورهايي گفت كه يا مخالف احياي برجام يا درصدد به صفر رساندن بهره‌مندي تهران از دوباره زنده شدن توافق هستند. به گزارش رسانه‌ها، رابرت مالي در اين جلسه هم احياي برجام را در راستاي منافع ملي امريكا دانست و هم تاكيد كرد كه دولت جو بايدن همچنان توسل به ديپلماسي براي حل اختلاف با تهران را بهتر از ساير گزينه‌هاي موجود در صورت شكست مذكرات مي‌داند. 
رابرت مالي با اشاره به سرنوشت احياي برجام سخنان هميشگي درباره فعاليت‌هاي ايران را تكرار كرده و گفت: ما با ايران توافقي نكرده‌ايم و چشم‌انداز دستيابي به توافق هم در بهترين حالت، ضعيف است. واشنگتن آماده است تا در صورت عدم احياي توافق، تحريم‌ها عليه تهران را تشديد كند و در هماهنگي و همكاري با اسراييل و ديگر متحدان منطقه‌اي به هرگونه اقدام تنش‌زاي ايران قوياً پاسخ دهد. اگر ايران بر خواسته‌هاي فرابرجامي خود پافشاري كند، ما همچنان آنها را رد خواهيم كرد و به اين ترتيب، توافقي در كار نخواهد بود. 
رابرت مالي در بخش ديگري از اين جلسه پرسش و پاسخ به پاس دادن توپ به زمين ايران گفت: در صورت شكست مذاكرات با دولت بايدن، اين دولت جمهوري اسلامي است كه بايد به مردم ايران توضيح دهد «چرا انزوا را انتخاب كرده است».
نماينده ارشد امريكا افزود: تلاش‌ها براي احياي توافق ۲۰۱۵ به مشكل برخورد كرده است اما ما معتقد هستيم كه پيشنهاد كاهش «محدود» تحريم‌ها به تهران همچنان مي‌تواند اين توافق را نجات دهد و زمينه را براي يك توافق گسترده‌تر فراهم كند.
براساس ترجمه خبرگزاري دولتي ايرنا، رابرت مالي با تكرار ادعاهاي واشنگتن درباره پيشرفت‌هاي برنامه هسته‌اي ايران و هراس از اين پيشرفت‌ها گفت كه بازگشت به برجام كمك مي‌كند تا فعاليت هسته‌اي ايران كه پس از تصميم دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري قبلي امريكا در سال ۲۰۱۸ براي خروج از آن شتاب گرفت، محدود شود.
رابرت مالي با بيان اينكه خروج از برجام توانايي امريكا براي مقابله با ايران را محدود كرده است، تاكيد كرد: حقيقت ساده اين است كه برجام به عنوان ابزار محدود كردن فعاليت هسته‌اي ايران، كار مي‌كرد.اين نتيجه ناخوشايند تصميم دولت قبل براي خروج يكجانبه از برجام است. بدون اتخاذ آن تصميم مي‌توانستيم همه تمركز و اهرم فشارمان را روي همكاري با متحدان و شريكان‌مان براي مهار ايران و مقابله با اقدامات اين كشور متمركز كنيم.
نماينده امريكا در امور ايران با بيان ادعاهايي درباره تهديد‌هاي ايران براي امريكا از جمله حمايت از گروه‌هاي تروريستي، هدايت حملات به نيروهاي امريكايي در خاورميانه و بازداشت اتباع خارجي و دوتابعيتي براي اهداف سياسي مدعي شد فروپاشي توافق و نياز فوري به احياي آن، به‌طور فعال تمركز مقامات امريكايي را از ساير فعاليت‌هاي ايران منحرف كرده است. او ادعا كرد: ما شكي نداريم كه چه توافق هسته‌اي باشد يا نباشد، دولت ايران يك تهديد باقي مي‌ماند. اما نتيجه‌گيري نهايي اين است كه اگر رهبران ايران به سلاح هسته‌اي دست يابند، يا مانند امروز نزديك به دستيابي به مواد هسته‌اي كافي براي يك سلاح هسته‌اي باشند، همه مشكلات ما با ايران بسيار افزايش خواهد يافت و آزادي عمل ما براي رسيدگي به آنها كاهش خواهد يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون