• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5232 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ خرداد

وزير كار بيكار شد

حجت عبدالملكي، وزير كار تعاون و رفاه اجتماعي از مقام خود استعفا كرد

گروه سياسي

 حجت عبدالملكي، وزير جوان كابينه سيد ابراهيم رييسي كه عملكردش در سمت وزير كار، انتقاد بسياري را برانگيخته بود، سرانجام از مقام خود استعفا كرد. آن‌طوركه عبدالملكي در متن استعفايش عنوان كرده «به منظور افزايش هماهنگي دولت» دست به استعفا زده است. عبدالملكي در متن استعفايش كه در حساب توييتر خود منتشر كرده خطاب به رييسي نوشته است: «ضمن تشكر از حسن نظر جنابعالي به اينجانب جهت تصدي مسووليت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و قدرداني از اعتماد مجلس محترم شوراي اسلامي، به منظور افزايش هماهنگي دولت استعفاي خود را از اين سمت اعلام مي‌نمايم. اينجانب در طول حدود ۳۰۰ روز فعاليت در اين وزارتخانه، همه تلاش خود را براي خدمت صادقانه به مردم عزيز كشور به كار بستم و از همراهي صميمانه همكاران اين وزارتخانه در اين مدت تشكر مي‌كنم.» علي بهادري جهرمي سخنگوي دولت نيز ساعاتي بعد از پذيرش استعفاي عبدالملكي و انتخاب زاهدي‌وفا به عنوان سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي خبر داد. علي بهادري جهرمي سخنگوي دولت در نشست خبري خود با تاييد استعفاي عبدالملكي بيان كرد: روز گذشته آقاي عبدالملكي براي دومين بار استعفاي خودشان را تقديم رييس‌جمهور كردند كه آقاي رييس‌جمهور پذيرفتند. وي ادامه داد: البته آقاي دكتر عبدالملكي همكاري خودشان را با دولت ادامه داده و از امروز هم در سمت مشاور رييس‌جمهور خواهد بود و آقاي محمد هادي زاهدي وفا استاد شناخته‌شده علم اقتصاد به عنوان سرپرست اين وزارتخانه پذيرفته و منصوب شدند.»

عملكرد و شعارهاي حجت عبدالملكي انتقادات زيادي را به همراه داشت. تصميمات عبدالملكي نظير بركنار كردن صدها نفر از مديران وزارت كار ذيل شعار مبارزه با فساد، بحث‌برانگيز شد. او خود زماني در اين خصوص گفته بود: «350 نفر از كار بركنار شده‌اند و 650 نفر نيز در صف بركناري هستند.» البته وي تاكيد كرد چندين كميته بازرسي، حقوقي و حراستي به صورت نظام‌واره در اين زمينه تشكيل شده است كه منجر به تشكيل ۱۲۰ پرونده شده كه برخي از آنها تكميل شده و آماده ارسال به دستگاه قضايي است و در آينده به اطلاع مردم مي‌رسانيم و با هماهنگي مقام قضايي اسامي اين افراد و پرونده‌هاي فساد را رسانه‌اي مي‌كنيم. اين در حالي بود كه صالحي دادستان عمومي و انقلاب تهران در جلسه شوراي عالي قضايي ادعاي عبدالملكي را رد كرد دادستان عمومي و انقلاب تهران با اشاره به انتشار خبري از ناحيه وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي مبني بر اعلام جرم عليه تعدادي از مديران سابق آن وزارتخانه، اظهار كرد: طبق بررسي‌هاي به عمل آمده تا امروز هيچگونه اعلام جرمي عليه مديران سابق وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به دادسراي تهران واصل نشده است. عبدالملكي از آن دسته وزراي دولت رييسي بود كه معتقد بود تحريم‌ها هيچ اثري در اقتصاد ايران ندارند. او بارها تلاش كرد با استدلال ثابت كند افزايش قيمت دلار هيچ ربطي به تحريم‌ها ندارد. او همچنين مدعي بود كه با رقمي بسيار ناچيز نظير يك ميليون تومان مي‌توان شغل ايجاد كرد. اگرچه عبدالملكي اين حرف را 3 سال پيش و در زمان رياست‌جمهوري حسن روحاني مطرح كرده بود اما، زماني هم كه در مسند وزارت كار نشست در بازديد از نمايشگاه مشاغل مهارت‌محور كم سرمايه بار ديگر آن را مطرح كرد و هجمه‌ها و با انتقادات زيادي روبه‌رو شد.
البته مجلس نيز ميانه چندان خوبي با عبدالملكي نداشت. عبدالملكي يكي از وزرايي بود كه بيشترين انتقاد و تذكر بهارستاني‌ها را از آن خود كرده بود. تا جايي كه يك بار براي توضيح وضعيت اشتغال به مجلس رفت، در آن جلسه محمدباقر قاليباف پادرمياني كرد و مانع دادن كارت زرد به وزير جوان دولت شد. او گفت: در اين دوره كوتاه از آغاز به كار دولت جديد دو نوبت شوراي عالي اقتصادي به رياست رييس‌جمهور تشكيل شده و وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي هم در زمان راي اعتماد و هم در ديگر توضيحات خود همواره تاكيد كرده به دنبال رفع معضل بيكاري است. ما بايد حدود ۵، ۶ ماه به دولت فرصت دهيم تا برنامه‌هاي خود را براي ايجاد اشتغال دنبال و عملياتي كند. اما با وجود پادرمياني قاليباف، بهارستاني‌ها همچنان از عملكرد عبدالملكي انتقاد كرده و به دنبال استيضاح او بودند. آنچنان كه محمد كعب‌عمير، نماينده مردم شهرهاي شوش و كرخه كه در اين باره گفت: استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي كليد خورده كه البته با انتصابات اخير صورت‌گرفته در زيرمجموعه وزارت تعاون بر تعداد استيضاح‌كنندگان حجت عبدالملكي افزوده خواهد شد. مجلس رضايتي از روند اقدامات و كارهاي حجت عبدالملكي در وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي ندارد.
روز گذشته نيز استعفاي عبدالملكي با استقبال برخي نمايندگان مجلس روبه‌رو شد. نماينده مردم فلاورجان در مجلس در واكنش به استعفاي عبدالملكي گفت: استعفاي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي را شاهد بوديم كه اقدام خوبي است اما انتخاب عبدالملكي براي اين وزارتخانه از همان ابتدا اشتباه بود. حجت‌الاسلام سيدناصر موسوي لارگاني روز گذشته در تذكري شفاهي اعلام كرد: «استعفاي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي را شاهد بوديم كه اقدام خوبي است اما انتخاب عبدالملكي براي اين وزارتخانه از همان ابتدا اشتباه بود.» وي متذكر شد: ماموران رسانه‌اي وزير مستعفي كار هميشه در فضاي مجازي گرد و خاك به پا مي‌كردند. بنده در روز مطرح كردن سوال خود از وزير مستعفي تعاون، كار و رفاه اجتماعي، اين موضوع را به خوبي مي‌دانستم اما آگاهانه بنا را بر سكوت گذاشتم و چيزي نگفتم. نماينده مردم فلاورجان در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: بنده همان ابتدا مطمئن بودم كه با حذف متخصصان و تبديل وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به حياط‌خلوت وزير مستعفي، نه تنها اين وزارتخانه دچار مشكل شده بلكه كل كشور دچار مشكل مي‌شود كه اين اتفاق هم افتاد. عبدالحسين روح‌الاميني نيز روز گذشته در تذكري شفاهي ضمن تشكر از عبدالملكي تاكيد كرد كه دو تا سه وزير ديگر نيز بايد استعفا دهند. روح‌الاميني گفت: «به نظرم ۲ الي ۳ وزير ديگر پيشگام شده و با استعفاي خود كاري كنند انرژي دولت و مجلس صرف مسائل اصلي مردم از جمله معيشت شود.» 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون