• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5232 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ خرداد

كاهش قدرت خريد مردم؛

مردم ميوه را دانه‌اي مي‌خرند

افزايش قيمت برخي اقلام از جمله ميوه و صيفي و به تبع آن كاهش قدرت خريد مردم باعث شده كه شهروندان به خريد دانه‌اي محصولات مورد نياز خود روي بياورند يا براي خريد به ميادين ميوه و تره بار مراجعه كنند.
مشاهدات ميداني حاكي از آن است كه قيمت برخي از اقلام ميوه و صيفي به حدي بالا است كه براي خريد چند دانه ميوه حداقل بايد ۱۰۰هزار تومان هزينه كرد.
بر اساس مشاهدات ميداني از ميوه فروشي‌هاي سطح شهر تهران قيمت هر كيلو فلفل دلمه ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان، كدو ۲۰ هزار تومان، بادمجان ۲۷ هزار تومان، سيب زميني ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان، پياز ۱۱ هزار تومان، گوجه فرنگي ۱۷ هزار و ۹۰۰ تا ۱۸ هزار تومان، زردآلو ۹۹ هزار تومان، شليل ۹۵ هزار تومان، جانا ۱۹ هزار تومان، موز ۳۷ هزار تومان، خيار ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان، پرتقال ۱۹ تا ۲۴ هزار تومان، گيلاس ۱۵۹ هزار تومان، آلبالو ۵۰ هزار تومان، انگور ۸۹ هزار تومان، كاهو ۱۴ هزار تومان، توت فرنگي ۸۵ تا ۸۸ هزار تومان، هلو ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان و طالبي ۲۲هزار تومان است.
گفتني است قيمت‌هاي ذكر شده حدودي بوده و ممكن است در برخي مناطق بيشتر يا كمتر باشد.
افزايش قيمت برخي اقلام از جمله ميوه و صيفي و به تبع آن كاهش قدرت خريد مردم باعث شده كه شهروندان به خريد دانه‌اي محصولات مورد نياز خود روي بياورند يا براي خريد به ميادين ميوه و تره بار مراجعه كنند.
يكي از خريداران مي‌گويد با وجود اينكه اغلب مايحتاج خانواده خود را از ميادين ميوه و تره‌بار تهيه مي‌كند، اما گاهي مجبور است براي تهيه يك يا دو قلم كالاي مورد نياز خود به ميوه فروشي نزديك محل زندگي‌اش برود.
او مي‌گويد چهار عدد زردآلو، چهار عدد شليل و يك عدد طالبي برايش چيزي حدود ۸۰ هزار تومان تمام شده است.
يكي ديگر از شهروندان با گلايه از گراني ميوه و صيفي مي‌گويد كه به دليل كهولت سن امكان اين را ندارد هر هفته به ميادين برود و خريد كند و فقط مي‌تواند تا ميوه‌فروشي نزديك خانه‌اش برود، ولي هر بار كه از مغازه خريد مي‌كند؛ آن هم براي دو سه نوع ميوه و صيفي، كمتر از ۱۰۰ هزار تومان هزينه نمي‌كند.
در اين راستا و در پاسخ به اين سوال كه چرا قيمت ميوه‌هاي فصل در بازار اينقدر گران است؟ اسدالله كارگر - رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي استان تهران - گفت: گرانفروشي نداريم و موضوع گراني بار در مبدا است. در مبدا هم قيمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود و معيار و ملاك مشخصي وجود ندارد.
وي ادامه داد: در ميدان مركزي ميوه و تره بار بايستي به نحوي محصولات قيمت‌گذاري شود كه مغازه‌داران هنگام خريد متوجه شوند هر محصولي دقيقا چه قيمتي دارد، اما در حال حاضر مغازه‌داران محصول مشخص را در هر موقع از روز كه به ميدان مركزي مراجعه كنند با قيمت‌هاي متفاوتي بايد خريداري كنند. رييس اتحاديه فروشندگان ميوه وسبزي استان تهران افزود: محصولات ما برند ندارند. اگر محصولات برند داشته باشند قابل پيگيري خواهند بود. يعني مصرف‌كننده مي‌تواند با كد پيگيري درج شده روي محصول متوجه شود كه اين محصول به چه صورت، در كجا و با چه قيمتي توليد شده و قيمت آن چند است. در حال حاضر نمي‌توانيم قيمت مشخصي براي محصولات اعلام كنيم، زيرا هر زمان مغازه‌دار مراجعه كند و با هرقيمتي خريد كند، همان قيمت مبنا خواهد بود.
كارگر در پايان گفت: بسياري از اعضاي صنف ما كمتر از سود مصوب و قانوني خود روي محصولات اعمال مي‌كنند، اما نمي‌توانيم به قطع بگوييم تخلفي نيست. البته تخلف هم وجود دارد كه در صورت مشاهده با آن برخورد خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون