• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5233 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۶ خرداد

رييس‌جمهوري در نشست خبري مشترك با محمد بردي اف:

روابط ايران و تركمنستان خويشاوندي و عميق است

رييس‌جمهور در نشست مشترك با همتاي تركمنستاني خود گفت: روابط ايران با تركمنستان رابطه همسايگي نيست، بلكه رابطه برادري، تمدني، فرهنگي و خويشاوندي و بسيار عميق است. به گزارش ايرنا، سيد ابراهيم رييسي روز چهارشنبه در نشست مشترك با همتاي تركمنستاني خود در مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدآباد گفت: لازم مي‌دانم از رييس‌جمهور تركمنستان و هيات عاليرتبه به خاطر حضور در جمهوري اسلامي ايران و اجابت دعوت به كشورمان تشكر كنم. وي افزود: بدون ترديد حضور رييس‌جمهور و هيات عاليرتبه كشور دوست، برادر و همسايه تركمنستان مي‌تواند نقطه عطفي براي روابط بين دو كشور شود، در اين سه دهه روابط خوبي با تركمنستان داشتيم و سفر چند ماه گذشته من به عشق‌آباد توانست برخي همكاري‌ها را بين ايران و تركمنستان فعال‌تر كند؛ به ويژه در حوزه سواپ گازي و ترانزيت حمل و نقل گام‌هاي خوبي برداشته شد.
رييس‌جمهور به ظرفيت همكاري بين دو كشور در بيش از سه دهه اشاره كرد و گفت: بايد در حوزه اقتصادي، تجاري، آب و انرژي بين دو كشور همكاري‌هاي بسياري صورت گيرد و قراردادها و تفاهمنامه‌ها بين دو كشور امضا شود تا زمينه همكاري‌ها بين دو كشور ارتقا يابد. آيت‌الله رييسي تاكيد كرد كه روابط ايران با تركمنستان رابطه همسايگي نيست، بلكه رابطه برادري، تمدني، فرهنگي، خويشاوندي و بسيار نزديك و عميق است.رييس‌جمهور در اين نشست از رييس‌جمهور سابق تركمنستان كه گام خوبي در جهت توسعه روابط دو كشور برداشته است، تشكر و اظهار اميدواري كرد كه در دوره رياست‌جمهوري فرزند او به عنوان رييس‌جمهور جديد نيز گام‌هاي موثري برداشته شود.
وي با بيان اينكه مذاكرات دو كشور نشان‌دهنده اراده جدي تهران-‌عشق‌آباد بر توسعه روابط است، گفت: اجراي تفاهمنامه‌هاي امروز و از همه مهم‌تر مصمم بودن ما براي به امضا رساندن سندي مربوط به دو دهه آينده بيانگر اهميت رابطه با تركمنستان است.  رييسي همكاري با كشورهاي درياي خزر را يكي از اولويت‌هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد و افزود: ما از اجلاس آينده كه قرار است با ميزباني تركمنستان برگزار شود، استقبال مي‌كنيم و بدون ترديد همكاري‌هاي دو كشور به همكاري منطقه‌اي و بين‌المللي منتهي خواهد شد. رييس‌جمهور با بيان اينكه در اين مذاكرات مشخص شد ديدگاه دو كشور نسبت به افغانستان نزديك به هم هست، گفت: ما معتقد هستيم در افغانستان بايد دولتي فراگير به نمايندگي از تمام احزاب سياسي وجود داشته باشد و بر مردم آن حكومت كند.
وي ادامه داد: در اين نشست مشترك به بحث‌هاي انجام شده در اجلاس وزراي خارجه كشورهاي همسايه افغانستان تاكيد شد از اين رو مشكلات و مسائل موجود در منطقه بايد به دست مسوولان منطقه حل شود و هرگونه حضور بيگانگان ممكن است مشكلاتي به همراه داشته باشد و اعتقاد ما اين است وجود بيگانگان در اين منطقه مانع امنيت و مشكل‌ساز خواهد بود. رييسي همچنين از حضور رييس‌جمهور و هيات عاليرتبه تركمنستان به ايران تشكر و ابراز اميدواري كرد اين نشست و ديدار منشا توسعه روابط و بركات ميان دو كشور باشد. همچنين «محمد بردي‌اف» در اين نشست گفت: در نشست و ديدار دو جانبه با رييس‌جمهور ايران درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو و تبادل نظر كرديم كه در اين ديدار بر توسعه و گسترش همكاري‌هاي بازرگاني و اقتصادي و حجم تبادلات بحث و بررسي شد.
وي افزود: همچنين در زمينه همكاري‌ها در حوزه انرژي، حمل و نقل بين تهران و عشق آباد گفت‌وگو و قرار شد تلاش‌هاي خود را در اين زمينه ارايه كنيم. تاكيد دو كشور براي گسترش روابط در زمينه‌هاي فرهنگي و انساني در جهت پيوند بين ملت‌ها از ديگر موضوعات مطرح شده است. رييس‌جمهور تركمنستان اين را هم گفت كه مذاكراتي درباره حوزه خزر كه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، صورت گرفته است. وي تاكيد كرد: از رييس‌جمهور ايران هم به ‌طور رسمي دعوت كردم تا در اجلاس سران حاشيه خزر كه به ميزباني عشق‌آباد برگزار مي‌شود، حضور يابد. رييس‌جمهور تركمنستان افزود: ايران و تركمنستان خواهان اين هستند تا افغانستان به دولتي شكوفا تبديل شود و در مشاركت‌هاي مهم ملي و منطقه‌اي حضور داشته باشد.
 بردي اف در پايان اين مراسم اظهار داشت: اكنون مذاكرات ميان هيات‌هاي اجرايي تركمنستان و ايران با موفقيت انجام شده و گفت‌وگوها در فضاي شفاف و احترام متقابل ميان دو كشور صورت مي‌گيرد 
از اين رو زمينه‌ها و چشم‌انداز روابط دوجانبه نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفت. 
امضاي ۹ سند همكاري ايران و تركمنستان
در ادامه مراسم امضاي ۹ سند همكاري بين تهران و عشق‌آباد در حضور روساي جمهور و بين وزيران دو كشور در مجموعه فرهنگي-تاريخي سعدآباد برگزار شد. اين سند همكاري‌ها در زمينه‌هاي توسعه حمل و نقل ترانزيتي، مبادلات علمي و فرهنگي، حفاظت محيط‌زيست، فرهنگي، مبادلات تجاري-اقتصادي و ديگر زمينه‌هاست كه بين وزيران ايران و تركمنستان و در حضور روساي جمهور به امضاي طرفين رسيد.
 «تفاهم تجاري-اقتصادي، علمي-فني و فرهنگي بين استان خراسان شمالي و استان آخال تركمنستان»، «يادداشت تفاهم همكاري تجاري-اقتصادي، علمي- فني و فرهنگي بين استان گلستان و استان بالكان تركمنستان»، «يادداشت تفاهم همكاري تجاري- اقتصادي، علمي-فني و فرهنگي بين استان خراسان رضوي و استان مرو تركمنستان»، «يادداشت تفاهم همكاري بين صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و كميته دولتي راديو و تلويزيون تركمنستان»، «برنامه مبادلات علمي و فرهنگي، هنري و آموزشي بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت تركمنستان»، «يادداشت تفاهم تشكيل كارگروه مشترك سرمايه‌گذاري»، «تفاهمنامه جامع توسعه همكاري‌هاي حمل و نقلي و ترانزيتي» و«يادداشت تفاهم همكاري در زمينه حفاظت محيط زيست» از اسنادي بود كه به امضاي مقامات عاليرتبه مربوطه در حضور سران ايران و تركمنستان رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون