• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5233 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۶ خرداد

پيشخوان

واكنش علي‌اكبر صالحي به گزارش كميسيون اصل نود:
در كمتر از يك سال توليد اورانيوم ۲۰ و ۶۰ درصد راه‌اندازي كرديم

كميسيون اصل نود مجلس در گزارشي اعلام كرد كه استنكاف رييس‌ سابق سازمان انرژي ‌اتمي و همچنين رييس‌جمهور سابق از انجام وظايف مصرح در قانون «اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از منافع ملت ايران» براي كميسيون اصل نود محرز شده است و موضوع رابراي رسيدگي به مراجع قضايي ارسال مي‌كند.
اين گزارش در جلسه علني روز گذشته توسط نمايندگان مجلس بررسي شد. علي خضريان، سخنگوي كميسيون اصل نود در جريان قرائت اين گزارش اعلام كرد: «ضمن قدرداني از تلاش دست‌اندركاران عزيز صنعت هسته‌اي، تخلف سازمان ‌انرژي ‌اتمي ‌ايران در اجراي ماده يك قانون مجلس، نسبت به تاخير ۹ روزه از زمان مورد درخواست قانون نسبت به شروع توليد ۲۰ درصد بوده است نه دستيابي به مقدار تعيين‌شده - يعني ۱۲۰كيلوگرم- كه زودتر از يك‌ سال به آن دست‌ يافته‌اند.» خضريان در ادامه گفت: «مطابق ماده يك‌ قانون، سازمان موظف بوده است كه نياز كشور به اورانيوم غني‌شده بالاتر از بيست‌ درصد جهت مصارف صلح‌آميز - مانند نيازهاي پزشكي- را به‌طور كامل تامين و بدون تاخير نسبت به آن اقدام كند. بر اين ‌اساس، سازمان موظف بوده است كه غني‌سازي بالاتر از ۲۰درصد -از جمله ۶۰ درصد يا مقادير ديگر- را بدون تاخير پس از لازم‌الاجراشدن قانون در ۵/۱۰/ ۱۳۹۹ آغاز كند. اين وظيفه نيز در موعد قانوني تعيين‌شده صورت نپذيرفته است براي ‌نمونه، پس از انفجار دوم سايت غني‌سازي نطنز، توليد اورانيوم با غناي ۶۰ درصد كه كاربرد وسيع صلح‌آميز پزشكي دارد، در روز 26/1/1400 آغاز و در بامداد جمعه 27/1/1400 اولين محصول آن دريافت شده است.»  به گزارش ايسنا، اما علي‌اكبر صالحي، رييس پيشين سازمان انرژي اتمي گفت: همه موارد ذكرشده در قانون راهبردي لغو تحريم‌هاي‌ مجلس در هماهنگي با مراجع ذي‌ربط و در چارچوب توصيه‌ها و مصوبات آن مراجع عمل شده است. صالحي با اشاره به انتشار گزارش كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي مبني بر محرز شدن استنكاف رييس‌جمهور سابق و معاونش از اجراي قانون راهبردي لغو تحريم‌ها گفت: در خصوص نظراتي كه در اين گزارش آمده است، قبلا به همه آنها به‌طور كتبي توسط سازمان انرژي اتمي پاسخ داده شده است. وي افزود: از نظر منطقي اصل قانون راهبردي لغو تحريم‌ها، ناظر به نتيجه است يعني بايد در زمان مقرر ۱۲۰ كيلوگرم اورانيوم ۲۰ درصد توليد مي‌كرديم كه براي مثال به جاي ۱۲۰ كيلو، چند برابر اين مقدار در زمان تعيين شده توليد شده است. از اين رو تاكيد دارم كه همه موارد ذكرشده در قانون مذكور در هماهنگي با مراجع ذي‌ربط و در چارچوب توصيه‌ها و مصوبات آن مراجع عمل شده است. صالحي گفت: در گزارش به تاريخي اشاره شده است كه قبلا درباره آن از سوي آقاي كمالوندي در كميسيون اصل نود توضيح داده شده بود مبني بر اينكه درج اين تاريخ اشتباه تايپي بوده  كه در هر نامه‌اي ممكن است از اين اشتباهات رخ دهد. اما متاسفانه در اين گزارش به عنوان تخطي سازمان انرژي اتمي از آن نام برده شده است. رييس پيشين سازمان انرژي اتمي خاطرنشان كرد: پاسخ‌ به ابهامات و سوالات نمايندگان در زمان خودش در كميسيون اصل نود ارايه شده است. چنانچه نمايندگان محترم مجلس و نيز كميسيون اصل نود مصلحت بدانند، مي‌توانند پاسخ‌هاي حقوقي سازمان انرژي اتمي را براي تنوير افكار عمومي منتشر كنند يا اجازه دهند تا سازمان انرژي اتمي راسا اين كار را انجام دهد، زيرا تمامي مستندات اقدامات سازمان موجود است. صالحي گفت: افتخار مي‌كنم كه سازمان انرژي اتمي كه از سوي برخي ادعا مي‌شد «فاتحه‌اش خوانده شده است» يا «نابود شده» توانست بعد از تصويب قانون راهبردي لغو تحريم‌هاي مجلس اقدامات سريع و حيرت‌آوري از جمله راه‌اندازي خط توليد اورانيوم ۲۰ و ۶۰ درصد، ساخت هزار دستگاه سانتريفيوژ IR-۶ در كمتر از يك سال يا توليد اورانيوم فلزي و غيره را به خوبي انجام دهد.


فرمانده سابق سپاه:
ضربات چراغ خاموش ايران به اسراييل چندبرابر شده است

تسنيم| سردار سرلشكر محمدعلي جعفري گفت: رژيم صهيونيستي و مسوولان آن بهتر مي‌دانند تاكنون چه ضرباتي از جمهوري اسلامي خورده‌اند و حتي بعضي از آنها هنوز استمرار دارد و در حال ضربه خوردن از اين ناحيه هستند.سردار سرلشكر محمدعلي جعفري، فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درباره برخي اظهارات مقامات رژيم صهيونيستي در خصوص وقايع اخير در ايران اظهار داشت: رژيم صهيونيستي و مسوولان آن بهتر مي‌دانند تاكنون چه ضرباتي از جمهوري اسلامي خورده‌اند و حتي بعضي از آنها هنوز استمرار دارد و در حال ضربه خوردن از اين ناحيه هستند، اينها ضرباتي است كه مقاومت اسلامي در منطقه و در كشورهاي مختلف و حتي در داخل سرزمين‌هاي اشغالي به آنها وارد كرده است.وي افزود: منتها اين از مظلوميت جمهوري اسلامي است كه نمي‌تواند خيلي از اين ضربه‌هايي را كه به اين رژيم وارد مي‌كند بيان كند، اسم بياورد و شرح دهد، لذا در اين اقدامات چراغ خاموش بودن و محرمانه بودن آن را اكثرا حفظ مي‌كند.


يكي از عوامل هك سامانه‌هاي شهرداري تهران دستگير شد
خبرگزاري فارس از قول يك منبع آگاه نوشته است كه «يكي از عوامل خرابكار دخيل در هك سامانه‌هاي شهرداري تهران شناسايي و دستگير شده است. گفته مي‌شود فرد دستگير شده با سرويس‌هاي خارجي در ارتباط بوده است.» ۱۴ روز پيش سامانه‌هاي شهرداري تهران مورد حمله سايبري قرار گرفت.اين اتفاق كه به دنبال سلسله حملات هكري در كشور به وقوع پيوسته بود، ارايه خدمات شهرداري به مردم را تحت‌ تاثير خود قرار داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون