• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5234 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۸ خرداد

بانك مركزي اعلام كرد

ورود ارز به كشور معاف از ماليات است

بانك مركزي در راستاي مديريت بازار ارز و كاهش نوسانات ارزي، به صرافي‌ها اجازه داد علاوه بر صادركنندگان، ارز تمام اشخاص حقيقي و حقوقي را با نرخ توافقي خريداري كرده و به متقاضيان بفروشند.
به گفته مدير اداره صادرات بانك مركزي، تمام اشخاص حقيقي و حقوقي با اظهار ارز در گمرك مي‌توانند بدون محدوديت اسكناس وارد كشور كنند، ضمن اينكه از معافيت مالياتي برخوردار شوند.  لامعي، مدير اداره صادرات بانك مركزي در تشريح تاثير سياست‌هاي جديد ارزي اين بانك در بازار اظهار داشت: از 22خرداد صادركنندگان مجاز شدند اسكناس ارز حاصل از صادرات را در صرافي‌ها با اعلام اظهارنامه گمركي و بر اساس نرخ توافقي ارايه كنند. 
وي تاكيد كرد: طي 4 روز اين سياست جواب داده و ميانگين نرخ دلار به زير 31 هزار تومان كاهش يافته است. اين مقام مسوول در بانك مركزي گفت: اينكه نرخ ارز در صرافي‌ها 100 تا 200 تومان اختلاف قيمت دارد ناشي از رقابت است اما در شبكه‌هاي اجتماعي نرخ‌ها مورد تاييد ما نيست. به گفته مدير اداره صادرات بانك مركزي، تمام اشخاص حقيقي و حقوقي با اظهار ارز در گمرك مي‌توانند بدون محدوديت اسكناس وارد كشور كنند، ضمن اينكه از معافيت مالياتي برخوردار شوند.  بانك مركزي با صدور بخشنامه جديد به صرافي‌ها به فعالان اين بخش رسما اجازه داد علاوه بر صادركنندگان، نسبت به خريد ارز از همه اشخاص حقيقي و حقوقي با نرخ توافقي به منظور فروش به متقاضيان اقدام كنند. پيش از اين بانك مركزي به صرافي‌ها مجوز داده بود كه ارز صادركنندگان را با نرخ توافقي خريداري كرده و به متقاضيان بازار ارز بفروشند؛ اين سياست موجب شد تا طي دو، سه روز نرخ ارز در بازار بيش از ۲ هزار تومان كاهش داشته باشد.
كامران سلطاني‌زاده درباره تاثير اين بخشنامه جديد ارزي در بازار ارز گفت: با اجراي اين سياست، عملا يك راه ورودي جديد ارز به بازار باز شده است؛ علاوه بر ارز صادركنندگان، ارز اشخاص و شركت‌ها نيز وارد بازار مي‌شود كه مي‌تواند حجم عرضه ارز در بازار را به ميزان چشم‌گيري افزايش دهد.  او تاكيد دارد كه اين بخشنامه مي‌تواند دغدغه مردمي كه قصد فروش ارز داشتند را حل كند، چراكه در روز‌هاي اخير كمتر صرافي‌ها نسبت به خريد ارز اقدام مي‌كردند. به گفته دبيركل كانون صرافان، نرخ ارز كه با ورود ارز صادراتي‌ها به بازار كاهش بيش از ۲ هزار توماني را تجربه كرده مي‌تواند در روز‌هاي آينده بازهم شاهد كاهش بيشتري باشد. سلطاني‌زاده همچنين تاكيد كرد كه در ادامه روند كاهشي ارز در روز‌هاي اخير، قيمت دلار با كاهش حدود ۶۰۰ توماني نسبت به چهارشنبه، وارد كانال ۳۰ هزار تومان شد. ضمن اينكه در سامانه نيما نيز عرضه از تقاضا به‌شدت پيشي گرفته و واردكنندگان از خريد ارز، همچنان براي نرخ‌هاي مناسب امتناع مي‌ورزند. همزمان علي صالح‌آبادي، رييس كل بانك مركزي نيز با اشاره به برنامه‌هاي اصلاحي بانك مركزي در دولت سيزدهم اظهار داشت: بسياري اوقات ما از اصلاح نظام بانكي صحبت مي‌كنيم، كليات آن همواره مطرح بوده و صاحب نظران نيز نكاتي هم در اين زمينه از نگاه خود بيان كردند.  وي افزود: در دولت سيزدهم برنامه اصلاح بانك مركزي تدوين و به رياست محترم جمهور ارايه شده و ايشان نيز آن را تاييد كردند. اين مبناي اصلاح نظام بانكي در دولت است، اما ما در بانك مركزي اصلاح نظام بانكي را در سه محور دنبال مي‌كنيم.  اولين محور، اصلاح رابطه دولت با بانك مركزي و نظام بانكي است. محور دوم، اصلاح رابطه بانك مركزي با بانك‌ها و سومين محور نيز اصلاح رابطه بانك‌ها با مردم است؛ بنابراين هرگاه از اصلاح سخن مي‌گوييم هر كدام از اين محور‌ها مطرح مي‌شود كه به تنهايي اهميت ويژه‌اي دارند. وي ادامه داد: اگر محور اول اصلاح شود، مي‌تواند علت تورم را كاهش بدهد كه يكي از عوامل تورم در اقتصاد كشور است كه به نوع رابطه دولت و بانك مركزي باز مي‌گردد. اينكه در سنوات مختلف و گذشته دولت‌ها با كسري بودجه مواجه بودند و اين كسري بودجه را از بانك مركزي تامين مي‌كردند يكي از عوامل رشد پايه پولي و رشد نقدينگي بوده است كه باعث تورم مي‌شود. صالح‌آبادي بيان داشت: يكي از محور‌هايي كه بسيار بر آن تاكيد كرده بوديم، اين بود كه بايد رابطه دولت با بانك مركزي اصلاح شود.
رييس كل بانك مركزي با اشاره به برنامه‌هاي دولت سيزدهم براي اصلاح نظام بانكي اظهار داشت: با سياست و تصميماتي كه بانك مركزي اتخاذ كرده در اين مدت كوتاه بازار ارز با آرامش در حال حركت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون