• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5236 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۳۰ خرداد

خبر

اميرعبداللهيان در گفت‌وگو با مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا: 

نشان داديم كه از حقوق ملت عقب‌نشيني نمي‌كنيم

حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه و جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز شنبه در مورد آخرين تحولات «گفت‌وگو براي لغو تحريم‌ها» تبادل نظر كردند. وزير امور خارجه ضمن قدرداني از تلاش‌هاي بورل براي رسيدن به توافق و انتقاد از اقدامات غير سازنده و شتابزده امريكا در صدور قطعنامه در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و در پاسخ به درخواست تداوم مذاكرات گفت: تهران از مذاكره منطقي و مبتني بر نتيجه همواره استقبال كرده اما براي رسيدن به توافق خوب و پايدار، ضروري است طرف مقابل رفتارهاي دوگانه و متناقض خود را كنار بگذارد. اميرعبداللهيان افزود: ما بعد از صدور قطعنامه در شوراي حكام آژانس، نشان داديم كه از حقوق ملت عقب‌نشيني نمي‌كنيم و اگر امريكا بخواهد رفتار غيرسازنده خود را ادامه دهد، با پاسخ متناسب ما مواجه خواهد شد. ما همچنان معتقديم كه ديپلماسي بهترين و مناسب‌ترين مسير و راه‌حل است. ايران هيچ‌گاه از ميز مذاكره فاصله نگرفته است. به همين دليل همواره در گفت‌وگوها، ابتكارات مهمي را براي رسيدن به توافق مطلوب ارايه كرده‌ايم. اما بايد مذاكره نتيجه‌بخش باشد. جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در اين گفت‌وگوي تلفني با ابراز تمايل براي تداوم ايفاي نقش مثبت در رسيدن به توافق نهايي اظهار داشت: راه برون‌رفت از شرايط كنوني، پيگيري ديپلماسي و اجتناب از اقدامات غيرسازنده است. مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با اذعان به اراده سازنده ايران براي دستيابي به توافق خوب و پايدار گفت: تا رسيدن به توافق در وين فاصله زيادي نداريم و اكنون نيز زمان آن است كه گفت‌وگوها مجددا و با سرعت از سر گرفته و تلاش شود تا از افزايش تنش جلوگيري شود. آماده‌ام تا در اسرع وقت مساعي لازم را براي نيل به نتيجه مورد توافق طرف‌ها صورت دهم.


دعوت وزير خارجه از همتاي اماراتي خود براي سفر به تهران

حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه ايران در گفت‌وگو با «شيخ عبدالله بن زايد» وزير امور خارجه امارات متحده عربي در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. وزير امور خارجه در اين گفت‌وگو با اشاره به اولويت همسايگان در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بر افزايش ديدار و رايزني‌هاي دوجانبه ميان مقامات دو كشور تاكيد و آن را زمينه‌ساز توسعه و گسترش مناسبات ميان دو كشور ارزيابي كرد. اميرعبداللهيان افزود: جمهوري اسلامي ايران خواهان حفظ امنيت و پيشرفت براي همسايگان و منطقه بوده و مداخله و حضور بيگانگان را مخل امنيت منطقه مي‌داند. وزير امور خارجه ايران، حضور رژيم اشغالگر قدس در منطقه را موجب بي‌ثباتي و ناامني و عامل ترور و خرابكاري در كل منطقه دانست. شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير امور خارجه امارات نيز در اين گفت‌وگوي تلفني، با اشاره به منافع مشترك دو كشور در توسعه روابط فيمابين، از رايزني‌هاي منظم مقامات ايراني و اماراتي استقبال كرد. شيخ عبدالله تاكيد كرد: امارات متحده عربي به هيچ طرفي اجازه اقدامات مخرب از خاك خود عليه كشورهاي همسايه امارات را نخواهد داد و امنيت همسايگان را هميشه مدنظر خواهد داشت. طرفين بر تداوم تماس‌ها و رايزني بين دو كشور تاكيد و همچنين آخرين وضعيت گفت‌وگو براي رفع تحريم‌ها را مورد رايزني قرار دادند. بر اساس اين گزارش اميرعبداللهيان از همتاي اماراتي خود براي سفر به تهران دعوت كرد.

پايان حضور نمايندگان جريان صدر در پارلمان عراق

رييس پارلمان عراق روز يكشنبه حكم‌هاي استعفاي معاون اول خود و هفتاد نفر از نمايندگان جريان صدر را امضا كرد. محمد الحلبوسي، رييس پارلمان عراق بعدازظهر روز يكشنبه حكم‌هاي استعفاي مربوط به نمايندگان جريان صدر به رهبري «سيد مقتدي صدر» از پارلمان اين كشور را امضا كرد. پايگاه خبري شفق‌نيوز گزارش داد، رييس پارلمان عراق، حكم استعفاي حاكم الزاملي معاون اول خود و ۷۰ نفر از نمايندگان جريان صدر را امضا كرد و بدين ترتيب به حضور نمايندگان اين جريان در پارلمان عراق پايان داد. مقتدي صدر يكشنبه گذشته به نمايندگان جريان صدر در پارلمان عراق دستور داد تا استعفاي خود را به محمد الحلبوسي تقديم كنند. محمد الحلبوسي، استعفاي نمايندگان جريان صدر را با حضور حسن العذاري رييس فراكسيون پارلماني صدر امضا كرد. الحلبوسي گفت كه تلاش كرده است تا الصدر را از اين كار منصرف كند. وي همچنين تاكيد كرد كه با اكراه، استعفاي آنان را امضا كرده است.


يورش شهرك‌نشينان اسراييلي  به مسجد الاقصي

همزمان با بازداشت شماري از فلسطينيان در كرانه باختري، تعدادي از شهرك‌نشينان اسراييلي صبح روز يكشنبه تحت حمايت نيروهاي رژيم صهيونيستي به صحن‌هاي مسجدالاقصي يورش بردند. به گزارش ايسناو به نقل از سايت عربي ۲۱، عمر الكسواني، مدير امور مسجدالاقصي خاطرنشان كرد: ده‌ها تن از شهرك‌نشينان افراطي به صورت گروهي به مسجدالاقصي يورش بردند و شروع به گشت‌زني‌هاي تحريك‌آميز در محوطه‌هاي اين مسجد كردند و برخي از آنها مراسم تلمودي را به ويژه در منطقه «الحوش» واقع در شرق مسجدالاقصي مشرف به كوه زيتون انجام دادند. الكسواني در ادامه افزود: هدف قرار دادن هر منطقه مشخصي در داخل مسجدالاقصي به معناي هدف قرار دادن مستقيم اين مسجد است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون