• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5236 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۳۰ خرداد

نگاهي به قهرماني گلدن استيت در NBA و نقش استفن كري و دوستان

سه تفنگدار چطور كاخي جديد از ويرانه ساختند؟

گروه ورزش

گلدن استيت قهرمان N.B.A شد. يك قهرماني دوباره چهار سال بعد از آخرين قهرماني و در مجموع هفتمين جام. همچنين چهارمين عنوان قهرماني براي فوق ستاره تيم يعني استفن‌كري، كلي تامپسون و دريموند گرين كه يك دهه گذشته در كنار هم بزرگ شدند و طي سه سال گذشته فهميدند موفقيت چقدر شكننده است. 

آنها در بامداد جمعه به وقت تهران در بازي ششم فينال N.B.A بوستون سلتيكس را با حساب ۱۰۳ بر ۹۰ شكست دادند. اين برد آنها را به عدد ۴ در فينال رساند تا يك پيروزي قاطع به ثبت رسانده باشند. آنها جام قهرماني را مقابل انبوهي از پارتيزان‌هاي نااميد بالاي سر بردند. 
در حالي كه ۲۴ ثانيه به پايان بازي مانده بود كري پدرش را در نزديك خط اصلي زمين پيدا كرد و او را در آغوش گرفت در حالي كه از شدت اشك مي‌لرزيد. سپس كري به بازي برگشت. دستانش را روي سرش گذاشت، چمباتمه زد و بعد روي زمين افتاد. 
كري بعد از بازي گفت فكر مي‌كنم بيهوش شدم. او در مورد چند ماه گذشته و رقابت‌هاي پلي‌آف و سه سال قبل از آن گفت. از افرادي كه فكر نمي‌كردند او بتواند دوباره اينجا باشد. كري در فينال ششم ۳۴امتياز به دست آورد و ارزشمندترين بازيكن فينال انتخاب شد. اين اولين‌بار در دوران حرفه‌اي او بود كه اين جايزه را دريافت مي‌كرد. استيو كر سرمربي گلدن‌استيت گفت: «بدون او هيچ يك از اينها اتفاق نمي‌افتاد.»
سلتيك در ابتداي بازي ۱۴ بر ۲ پيش افتاد تا شروع بهتري از ۵ بازي قبلي خود داشته باشد. اما قدرت خط آتش گلدن استيت آنها را تحت تاثير قرارداد. براي نزديك به ۶ دقيقه از پايان كوارتر اول تا ابتداي كوارتر دوم سلتيك نتوانست امتياز بگيرد. 
در حالي كه ۶ دقيقه و ۱۵ ثانيه به پايان كوارتر سوم باقي مانده بود كري پنجمين ۳ امتيازي خود را به ثمر رساند و تيمش را با اختلاف ۲۲ امتياز پيش انداخت. كري دست راست خود را دراز كرد و با انگشت حلقه را نشان داد كه يعني مطمئن است به چهارمين قهرماني خود در اين رقابت‌ها. اين اكت سلتيك را هيجان‌زده كرد آنها با انگيزه بالا بعد از آن سه امتيازي ۱۲ امتياز در مقابل دو امتياز حريف به دست آوردند اما آنها آنقدر خوب نبودند كه به بازي برگردند. 
گلدن استيت بعد از دو فصل با نمايش‌هاي نااميد‌كننده اين قهرماني را جشن گرفت. در يكي از آن دو فصل گلدن‌استيت عنوان بدترين تيم N.B.A را به نام خود سند زد. در فصولي كه آنها منتظر پايان مصدوميت تامپسون و ترميم جراحات كري و جا افتادن بازيكنان جديد سپري كردند.
وقتي كه آنها دوباره كامل شدند آن هسته سه نفره دوباره تيم را به جريان انداخت. سه نفري كه در آغاز سفر مشترك خيلي جوان‌تر بودند. گلدن استيت كري را در سال ۲۰۰۹ ، تامپسون را در سال ۲۰۱۱ و گرين را در سال ۲۰۱۲ به خدمت گرفت. كري ۲۷ ساله بود كه اولين قهرماني خود را با آن دو نفر ديگر در سال ۲۰۱۵ به دست آوردند. تامپسون و گرين هر دو ۲۵ ساله. آن فصل همچنين اولين فصل كر به عنوان مربي تيم بود. 
گلدن استيت با ۶۷ برد و ۱۵ باخت فصل بعد را ادامه داد و راهي پلي‌آف شد اما حتي تصوري از اينكه رسيدن به فينال چقدر سخت است نداشت. سال بعد آنها با ۷۳ برد در فصل عادي يك ركورد را به نام خود ثبت كردند اما در فينال شكست خوردند. كوين دورانت در آن تابستان به صورت آزاد به تيم ملحق شد و گلدن استيت دو قهرماني بعدي را به دست آورد و به عنوان يكي از بهترين تيم‌هاي تاريخ N.B.A مورد ستايش قرار گرفت. بازيكنان گلدن استيت شبيه ستاره‌هاي راك توي جاده بودند. با انبوهي از طرفداران كه در هتل‌ها انتظارشان را مي‌كشيدند. سه قهرماني در چهار فصل باعث شد گلدن‌استيت شكست‌ناپذير به نظر برسد. 
اين دودمان در سال ۲۰۱۹ و طي پنجمين حضور متوالي آنها در فينال به شكل ويرانگري به پايان رسيد. دورانت با مصدوميت ساق پا و پاره شدن تاندون آشيل مواجه شد. تامپسون هم رباط صليبي داد و بعدها از ناحيه آشيل پاي راست هم آسيب ديد. در سال ۲۰۲۰ گلدن استيت بي‌هيچ انگيزه‌اي فقط مسابقات را پشت سر مي‌گذاشت. با ورود به فصل جديد انتظار نمي‌رفت گلدن استيت به اين زودي‌ها به سطح اول برگردد. زيرا هنوز تاريخ بازگشت تامپسون مشخص نبود. اما آنها فصل را با ۱۸ برد از ۲۰ بازي شروع كردند. آنها جواهري در تيم به نام‌گري پايتون پيدا كردند كه تيم‌هاي ديگر او را به دليل جثه‌اش كنار گذاشته بودند و مي‌گفتند او يك شوت زن خوب نيست. كري هم روي فرم بود و ركورد پرتاب‌هاي ۳ امتيازي تاريخ N.B.A را شكست. در آن مقطع همه مي‌گفتند اين تيم پس از بازگشت تامپسون چقدر خوب‌تر خواهد شد؟
پاسخ اين سوال در بازي‌هاي پلي‌آف مشخص شد. گلدن استيت در پنج بازي دنور را شكست داد و در ۶ بازي ممفيس گريزليز را. سپس دالاس را برد و به فينال كنفرانس غرب رسيد. در آن مقطع موتور سه‌نفره تيم شامل كري، تامپسون و گرين به صورت كامل راه افتاده بود. 
آنها با تيمي از بوستون سلتيكس روبرو شدند كه جوان بود. درست مانند سال ۲۰۱۵ خودشان. سلتيكس به سختي جنگيد چون آنها بدجور دنبال قهرماني بودند. آنها در پلي‌آف و در دور اول دنور را جارو كردند ولي بازي‌هاشان مقابل ميلواكس باكس و ميامي هيت ۷ بازي به طول كشيد. بوستون تيم جوان‌تر، قوي‌تر و ورزشكارتر در فينال‌ها بود. سلتيكس از گلدن استيت نترسيد و اين را با برد در فينال اول ثابت كرد اما ياران كري توانستند به بازي برگردند. تا قبل از بازي پنجم كه با برد گلدن استيت همراه شد سلتيكس هيچگاه در فينال‌هاي N.B.A در دو بازي پياپي شكست نخورده بود. 
كري و تامپسون و گرين 10 سال بعد از نخستين همراهي با هم در كنفرانس خبري بعد از مسابقه پنجم حاضر شدند و از يك دهه همراهي با هم گفتند. روز بعد آنها چهارمين قهرماني خود را با هم به دست آوردند. وقتي كري در فينال عنوان ارزشمندترين بازيكن را به دست آورد آنها به همراهي هم روي صحنه مي‌پريدند و شعار «M-V-P» سر مي‌دادند. 
مدت‌ها پس از پايان جشن تامپسون و كري در آنجا با هم ماندند. گاهي با هم مي‌نشستند و گاهي با هم مي‌رقصيدند. تامپسون از صحنه به پايين نگاه كرد و گفت دلش نمي‌خواهد آنجا را ترك كند. كري بعد از تامپسون استيج را ترك كرد. اما ابتدا روي پله بالا ايستاد. سيگاري بين لبهايش گرفت و عنوان M.V.P را در چنگال نگه داشت در حالي كه جام قهرماني N.B.A در دست چپش بود. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون