• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5236 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۳۰ خرداد

خبرخوان

تنها ۲۵درصد ظرفيت جمعيت اقتصادي ايران فعال است 

مجيدرضا حريري، رييس اتاق بازرگاني ايران و چين عنوان كرد: باتوجه ‌به اينكه جمعيت ايران بيش از 1.2درصد از جمعيت دنيا است ولي سهم كشور از تجارت خارجي با احتساب صادرات نفت كمتر از 0.3درصد است، به عبارتي تنها از 25درصد ظرفيت جمعيت اقتصادي كشور استفاده شده است، درحالي كه مي‌بايست 1.2درصد از تجارت جهاني دراختيار ما باشد. رييس اتاق بازرگاني ايران و چين مبادله تجاري در دنيا را حدود 50 هزار ميليارد دلار بيان كرد و گفت: سهم كشور از مبادلات تجاري (البته به همراه قاچاق)، به 100 ميليارد دلار هم نمي‌رسد و علت آن عدم باور مردم به تجارت است كه موجب نرسيدن سهم كشور به ميزان تجارت خارجي مي‌شود.


افتتاح سامانه پايانه‌هاي فروشگاهي در تير ماه

داوود منظور، رييس‌كل سازمان امور مالياتي كشور از افتتاح سامانه پايانه‌هاي فروشگاهي در تير ماه و همزمان با هفته فرهنگ مالياتي خبر داد و گفت: عملا فراخوان‌هاي مربوط به اجراي قانون پايانه‌هاي فروشگاهي را در تير ماه اطلاع‌رساني خواهيم كرد. معاون وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: سه سامانه مربوط به جمع‌آوري صورت‌حساب‌هاي الكترونيكي، عضويت فعالان اقتصادي و تحليل و پردازش صورت‌حساب‌هاي الكترونيكي آماده ‌شده‌اند و سازمان امور مالياتي كشور از نظر فني و سيستمي براي اجراي قانون پايانه‌هاي فروشگاهي در موعد مقرر آمادگي دارد.

 

هدفگذاري عرضه ۱۴ ميليارد دلاري پتروشيمي‌ها در بازار ارز

مهدوي ابهري، دبيركل انجمن صنفي و كارفرمايي صنعت پتروشيمي از هدفگذاري عرضه ۱۴ ميليارد دلاري پتروشيمي‌ها در بازار ارز تا پايان سال جاري خبر داد. دبيركل انجمن صنفي و كارفرمايي صنعت پتروشيمي، گفت: سال گذشته مجتمع‌هاي پتروشيمي ۱۲.۵ ميليارد دلار ارز به شبكه نيما عرضه كردند و اين در حالي است كه از ابتداي امسال تاكنون حجم عرضه ارز اين شركت‌ها به سامانه نيماي بانك مركزي بالغ بر ۳.۵ ميليارد دلار بوده است. اين مقام مسوول گفت: تحريم‌هاي پتروشيمي يك نمايش و تنها براي تخريب‌هاي رواني در جامعه ايران استفاده مي‌شود، اين در حالي است كه تمام شركت‌هايي كه در ليست تحريم‌هاي امريكايي‌ها نام برده شده است پيش از اين دست‌كم دو بار تحريم شده بودند.

حبس ۸۰۰ هزار ميليارد  نقدينگي سهامداران بورس در سيستم بانكي

عباسعلي حقاني‌نسب، كارشناس بازار سرمايه گفت: ۸۰۰ هزار ميليارد تومان از منابع شركت‌هاي بورسي در بانك‌ها خاك مي‌خورد كه اين منابع مربوط به سهامداران است كه در قالب سود تقسيم نشده است و شركت‌ها نيز براي آن برنامه و طرح توسعه‌اي ندارند.
وي با اشاره به افزايش نرخ سود بازار بين‌بانكي و رسيدن آن به رقم 20.68درصد گفت: نرخ بهره بين‌بانكي در دنيا يا به صورت دستوري افزايش و كاهش پيدا مي‌كند يا بسته به شرايط اقتصادي كشورها متغير است.
اين كارشناس بازار سرمايه افزود: اين در حالي است كه در كشور ما اين سياست بدون توجه به ساير مولفه‌ها اتفاق مي‌افتد و به تبع اين تصميم، بازار سرمايه نيز تاثير مي‌‌‌پذيرد. به عنوان مثال حدود سه هزار هزار ميليارد تومان از منابع كشور در سيستم بانكي حبس است و با افزايش نرخ بهره بانكي به دنبال تامين منابع هستيم.


هنوز ماليات بر ارزش افزوده يك‌درصدي ابلاغ نشده است

عبدي افتخاري، دبير انجمن حبوبات گفت: پيش‌بيني مي‌شود خشكسالي در سال جاري ميزان توليد حبوبات را كاهش دهد از اين‌رو تجار اقدام به واردات حبوبات بيشتر از سال گذشته خواهند كرد. افتخاري با بيان اينكه قيمت حبوبات با اخذ 9درصد ماليات بر ارزش افزوده افزايش پيدا مي‌كند، افزود: اخذ اين ماليات يك‌درصد بر قيمت تمام شده انواع حبوبات در بازار تاثير مي‌گذارد و اين پرسش مطرح است كه چند روز زمان لازم است كه يك نامه از وزارت اقتصاد به گمركات برسد و در شرايط فعلي وزير اقتصاد بيشتر بايد احساس مسووليت كند، چراكه حبوبات به خوراك اصلي قشر آسيب‌پذير جامعه تبديل شده است و شوراي عالي اقتصاد با هدف كمك به اين قشر اين مصوبه را تصويب كرده است.


چرا بورس دوباره ريخت؟

حسن كاظم‌زاده، كارشناس بازار سرمايه با اشاره به سقوط ۱۶ هزار واحدي شاخص كل بورس در روز 28 خرداد ماه اظهار كرد: ريزش‌ها در اين روز بيشتر تحت‌تاثير قيمت‌هاي جهاني بود. البته به‌طور كلي عوامل ديگري هم در ريزش‌هاي اخير بازار تاثيرگذار هستند كه از جمله آن مي‌توان به دخالت‌هاي مختلف در بازار اشاره كرد. براي مثال شاهد بوديم كه براي چند مرتبه معاملات در بورس كالا باطل شد. وي ادامه داد: اين دخالت‌ها باعث دلسردي سهامداران مي‌شود و همان‌طور كه از حجم معاملات مشخص است، تمايلي براي خريد سهام وجود ندارد. از طرف ديگر بازار به هر خبري كه نيمه منفي باشد هم عكس‌العمل شديد منفي نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون