• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5241 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۵ تير

خبرخوان

احتمال از‌سرگيري توليد تندر ۹۰ با قطعات روسي
سيدرضا فاطمي‌امين، وزير صنعت، معدن و تجارت گفت كه مذاكراتي براي تبادل قطعات خودرو بين ايران و روسيه در جريان است و قرار است به ويژه در خودروهاي مشترك مثل تندر ۹۰، قطعات از روسيه وارد و توليد تندر ۹۰ از سر گرفته شود. وي با بيان اينكه انتظار مي‌رود با واردات خودرو شكاف عرضه و تقاضا پر شود و سبد محصول كه حالا محصولات اقتصادي و ارزان‌قيمت را كم دارد، كامل شود، تصريح كرد: در حال حاضر سه پلتفرم مناسب خودرو يعني تارا، شاهين و تندر ۹۰ در كشور وجود دارد، اما پلتفرم سمند، پژو و پرايد قابل توسعه نيست. اما قيمت خودروهاي پلتفرم‌هاي مناسب بالاست. البته ايران‌خودرو در حال طراحي يك پلتفرم براي خودروي ارزان‌قيمت است كه تا ميانه سال بعد وارد بازار مي‌شود، اما در اين فاصله زماني بايد نياز بازار برطرف شود و بعدا هم داخلي‌سازي شوند.


قيمت پرواز تهران-نجف-تهران: ۹ ميليون تومان!
با نزديك شدن به روز عرفه، نرخ بليت پروازهاي نجف در حال پرواز است، به‌طوري كه بليت رفت و برگشت پرواز تهران-نجف ايران‌اير با قيمت ۹،۱ ميليون تومان فروخته مي‌شود. پيش از بيماري كرونا (مهر ماه سال 98) انجمن شركت‌هاي هواپيمايي قيمت پرواز رفت و برگشت تهران-نجف را 2.2 ميليون و مشهد - نجف-مشهد را 2 ميليون و800هزار تومان تعيين كرده بود.


مناطق آزاد با واگذاري به وزارت اقتصاد  به كما رفتند
سيد كاظم دلخوش، عضو كميسيون حقوقي مجلس اظهار داشت: واگذاري دبيرخانه مناطق آزاد به وزارت اقتصاد، سيستم مناطق آزاد را به‌هم مي‌ريزد و نقش مناطق آزاد در اقتصاد را كمرنگ خواهد كرد. اين وضعيت فعلي، مناطق آزاد را به كما و به حالت اغما برده است. طبيعتا اين شرايط مانع از تاثيرگذاري مناطق آزاد در رشد اقتصادي مي‌شود. عضو كميسيون حقوقي مجلس با تاكيد بر اينكه تا به امروز چندين بار بحث برگشت مناطق آزاد به جايگاه قبلي و تفكيك آن از وزارت اقتصاد را در مجلس مطرح كرديم، ‌اظهار داشت: اين موضوع چند بار در لايحه بودجه امسال مورد بررسي قرار گرفت و تقاضاي ما تفكيك مناطق آزاد از وزارت اقتصاد بوده اما نمايندگان مجلس هنوز به اين نقطه مشترك نرسيدند كه به صورت يكدست با حفظ استقلال دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد همراهي كنند.


 افتتاح خط دريايي-ريلي از چين به انزلي
كارشناسان چيني خط جديد دريايي-ريلي نينگ‌شيا به ايران را مسيري كم‌هزينه براي انتقال كالاهاي چيني از اين منطقه و مناطق اطراف به ايران و خاورميانه مي‌دانند.اين خط دريايي-ريلي كه در چارچوب سياست چين براي احياي جاده ابريشم و توسعه ارتباطات درون آسيايي ترسيم شده، مسيري است كه هم از تحريم‌هاي غرب عليه ايران در امان و هم از دسترس ارتش‌هاي غربي خارج است. به گفته رسانه‌هاي چيني اين خط مي‌تواند نقش مهمي در توسعه مبادلات اقتصادي و تجاري بين ايران و منطقه نينگ‌شيا داشته باشد.


بازار خودرو از دست وزارت صمت خارج شده است
سيد علي موسوي، عضو كميسيون صنايع اظهار داشت: وزير صمت در بحث كنترل قيمت كالاهاي صنعتي هم عملكرد قابل قبولي نداشته است و امروز در اين حوزه هم گراني بيداد مي‌كند و بازار آن بي‌سرو سامان مانده و از كنترل خارج شده است. موسوي تاكيد كرد: مهم‌ترين موضوع، پيگيري افزايش كيفيت خودرو است و مطالبه مجلس از سازندگان خودرو و وزارت بهبود و ارتقاي كيفيت خودروي ساخت داخل بوده كه امروز شاهد آن هستيم كيفيت خودرو با جان مردم بازي مي‌كند و هزاران نفر از هموطنان‌مان به دليل خودروهاي بي‌كيفيت داخلي و باز نشدن ايربگ، درست كار نكردن ترمز و... جان خود را از دست مي‌دهند.


فروش لوازم خانگي دست دوم به جاي نو
محمدمهدي برادران، معاون وزير صمت گفت: در يكي از انبارهاي بزرگ در تهران دستگاه‌هاي لوازم خانگي دست دوم را تجهيز و نو مي‌كردند كه تبديل به شبكه هم شده بودند؛ در‌نهايت با اين شبكه برخورد شد. برادران با بيان اينكه امسال ۱۸ ميليون دستگاه لوازم خانگي توليد خواهيم كرد، افزود: در بهار امسال كاهش ۱۵درصدي ارزبري، افزايش ۱۰درصدي عمق داخل و افزايش ۱۰درصدي صادرات داشتيم.


صادرات غيرنفتي  ۴۰ درصد افزايش يافت
عليرضا پيمان‌پاك، رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران از افزايش ۴۰ درصدي صادرات غيرنفتي در بهار امسال خبر داد و گفت: تراز تجاري ۶۰۰ ميليون دلار مثبت شد. رييس‌كل سازمان توسعه تجارت ايران افزود: مشوق‌هاي صادراتي امسال بهبود مي‌يابد و با سازمان برنامه و بودجه جلو مي‌رويم و با اولويت شركت‌هاي دانش‌بنيان پرداخت‌ها به‌موقع انجام مي‌شود. وي ادامه داد: دست فرمان تجارت خارجي از بانك مركزي به سازمان توسعه تجارت منتقل شده است. ۴ سال تكليف يكسري از متعهدان ارزي تعيين نشده بود و بخش عمده‌اي تعيين تكليف شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون