• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5247 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۲ تير

ادامه از صفحه اول

مساله  دروغ 

برای نمونه یکی از امامان محترم جمعه تهران مدتی پیش گفت که ساواک کسانی را که به شاه تیکه می‌انداختند درون قفس شیرهای گرسنه می‌انداخت.  چون مستنداتی در این باره ارایه نشده است، یا باید گفت دروغ است یا اشتباه. منظور از دروغ این است که گزاره‌های خلاف واقع را آگاهانه و با علم بر دروغ بودنش منتشر کنند، اشتباه یعنی اینکه گمان می‌کند، این گزاره دروغ حقیقت است. هر چند در اشتباه نیز باید میان قصور و تقصیر گوینده تفاوت قایل شد. متاسفانه تاکنون نه مستندات ارايه‌شده و نه پوزش خواسته شده است، در نتیجه مردم فرض را بر کذب بودن چنین مواردی می‌گذارند.  پرسش این است که اگر در سطح نماز جمعه و از طرف امام جمعه چنین سخنی گفته شود و کسی یارای راستی‌آزمایی آن را نداشته باشد، چگونه می‌توانیم از چند جوان ، یا حتی مخالفان فاقد مسوولیت انتظار داشته باشیم که از دروغ یا اشتباه پرهیز کنند؟ مشکل جامعه ما اینجاست که هیچ رسانه معتبر و رسمی وجود ندارد که به کمک جامعه بیاید و فصل‌الخطاب شود و در هر مورد مرز میان حقیقت و دروغ را تعیین و نهایی کند. به عبارت دیگر فقدان رسانه رسمی معتبر و مورد قبول جامعه که حقیقت را بگوید یک علت مهم رواج دروغ در جامعه است. فضای مجازی در همه جای جهان است، پس چرا فقط ما با چنین مشکلی مواجه هستیم؟ برای اینکه کشورهای دیگر به دلیل داشتن رسانه معتبر، نگران انتشار و پذیرش دروغ از سوی مردم نیستند، زیرا مردم ذاتا خواهان حقیقت هستند و اخبار را از رسانه‌های معتبر پیگیری می‌کنند و اگر خبری مهم منتشر شود، حتما حقیقت آن را در رسانه معتبر پیدا خواهند کرد. پس اولین راه برای مقابله با رواج دروغ و از آن مهم‌تر برای مقابله با پذیرش دروغ، وجود رسانه معتبر رسمی است که فعلا فاقد آن هستیم.  شرط دیگر، مقابله با همه دروغ‌ها است. دروغ بد است، چون دروغ است، نه اینکه علیه دیگران خوب باشد و علیه من بد باشد. فضای مجازی ایران به ویژه توییتر افراد ناشناخته و مستعاری حضور دارند که کار اصلی آنان تهمت زدن و دروغ نوشتن است. تعدادی از افرادی که در چند هفته گذشته بازداشت شدند، به نحوی در این ماجرا نقش داشتند. برای دستگاه‌های اطلاعاتی شناسایی این افراد مثلا ناشناخته بسیار ساده است و حتی برخی از آنان شناخته‌شده هستند. کافی است که بدانیم مهم‌ترین اکانت‌های توییتری نواصول‌گرایان با اسم مستعار هستند که این چیزی جز پوشش برای اتهام پراکنی و.... دروغگویی نیست. اینها از کجا تغذیه می‌شوند؟ منابع مالی فراوانی که به آنها تعلق می‌گیرد از کجاست و چرا مصونیت دارند؟  فضای مجازی تنها با حضور یک رسانه رسمی ملتزم به حقیقت و عاری از دروغگویی موثر خواهد شد. به علاوه باید اکانت‌های فیک و دروغین شناسایی و در برابر دروغ‌های‌شان مجازات شوند، آنگاه هیچ‌کس دیگری در این فضا نه تنها دروغ نخواهد گفت، بلکه سعی می‌کند که مرتکب اشتباه هم نشود.


‌نقض حاکمیت قانون توسط واضع قانون!!!

ایراد چهارم: آن است که نایب‌ريیس محترم کمیسیون اصل ۹۰  پس از بیانیه  طی مصاحبه‌ای در تلویزیون اعلام نمود که منظور ما تراز بوده و آنچه در امتیاز ذکرشده  همان تراز است وآزمون های سازمان سنجش همه تراز لحاظ می‌شود.
این درحالی است که برخلاف اظهارات نماینده محترم،
۱/ در  آزمون استخدامی فراگیر کشوری،  قانونگذار ملاک نمره و امتیاز را  تعیین نموده است و هرساله سازمان محترم سنجش بدون تراز آزمون را برگزار می‌نماید و مشخص نیست با کدام مستند نماینده محترم چنین اظهاراتی را بیان می نماید.
۲/برخلاف اظهارات نماینده محترم در صحن علنی بحث نمره هم مطرح شد که با دقت در مذاکرات موضوع به اثبات خواهد رسید (اظهارات جناب آقای دکتر قادری و جناب اقای دکتر طغیانی)
 رابعا تراز نمودن بدون ظرفیت اقدامی خلاف معیارهای علمی است بدین توضیح که در آزمونی که ظرفیت وجود ندارد باید ملاک نمره باشد و ترازکردن معنا و مفهوم ندارد  مانند آزمون نظام مهندسی که ترازی صورت نمی‌گیرد همچنین لازم به ذکر است برخلاف آنچه سخنگوی محترم مرکز ماده ۱۸۷ در مدح قانون صحبت می‌نماید و از قانونگذار تقدیر می‌کند ما به‌شدت منتقد قانون هستیم چراکه این قانون نظام حقوقی را به قهقرا برده و معیار علمی غیر استاندارد را لحاظ نموده است معیاری که هیچ حداقل نمره‌ ثابتی را پیش‌بینی ننموده و هم‌اکنون هم می‌خواهد معیار نمره را با یک بیانیه به تراز تغییر دهد اقدامی که خروجی‌اش چنین خواهد شد.
۱ .ظرفیت وجود نخواهد داشت
 ۲ . نمره‌ حداقل ثابت وجود ندارد
۳ .۳۰درصد از میانگین نمرات را کاهش می‌دهد و اقدامی که  معیار علمی را تنزل و به عبارتی به قهقرا می‌برد و مشخص نیست کاهش ۳۰ درصد با کدام منطق و معیار علمی سازگار است.
و حال می‌خواهد همین معیار علمی قهقرایی را به تراز تبدیل نماید تا تنزل علمی قهقرای دیگری محقق گردد!!! امری که هیچ‌گاه سابقه نداشته است و نخواهد هم داشت!
ما کانون‌های وکلا دادگستری مخالف چنین اقدامی هستیم و مشخص نیست با کدام منطق باید تراز صورت گیرد  و اگر استدلال می‌شود در کنکور سراسری چنین است در آنجا آزمون تحصیلی است نه استخدامی و همان طور که ذکر شد در آزمون استخدامی فراگیر دستگاهای اجرایی که سالیان متوالی است برگزار می‌گردد ملاک نمره و امتیاز است و به هیچ ‌وجهی تراز صورت نمی‌گیرد. 
النهایه با عنایت به موارد موصوف تبدیل نمره به تراز تیر آخر به معیار علمی در نظام حقوقی کشور است و امیدواریم چنین امری محقق نگردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون