• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5250 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۵ تير

رابرت مالي:

ايران درخواست‌هايي روي ميز گذاشت كه به برجام ربطي ندارد

بايد مذاكراتي بين ايران و خودش اتفاق بيفتد

در حالی که روز گذشته یک مقام ایرانی در گفتگو با رسانه‌ها، تصریح کرده‌است: «آنچه واشنگتن شرط و شروط ایران می‌نامد، حق طبیعی ما بوده و اگر تصمیم‌گیری به اروپایی‌ها بستگی داشت تاکنون توافق امضا شده بود»، مذاکره کننده ارشد آمریکایی بار دیگر با تکرار ادعاهای آمریکا، انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته و ایران را مقصر عدم رسیدن فوری به توافق معرفی کرده ‌است.

رابرت مالي نماينده ويژه امريكا در امور ايران مي‌گويد مذاكرات دوحه اتلاف وقت بوده است. بر اساس ترجمه انتخاب، مالي در مصاحبه با «راديو ملي امريكا» با اشاره به مذاكرات احياي برجام اظهار داشت: اتحاديه اروپا مي‌خواست حداقل بار ديگر تلاش كند؛ براي همين دو هيات ايران و امريكا را به دوحه دعوت كردند با اين اميد كه هيات ايران چيزي نشان دهد، تمايلي
 نشان دهند. وي افزود: اما هيات ايران در اين مقطع، قادر نبودند كه پاسخي ارايه كنند؛ بيشتر يك اتلاف وقت بود. مذاكره‌كننده ارشد امريكا با اشاره به مذاكرات دوحه گفت: بياييد گامي به عقب‌برداريم و ببينيم كجا هستيم؛ اتحاديه اروپا نقشه راهي روي ميز گذاشت كه بنابر نظر آنها، به يك نتيجه عادلانه برسيم؛ ما گفته‌ايم كه آماده‌ايم آن توافق را بپذيريم، هياتي كه قبول نكرده و «بله» نگفته، ايران 
است.  وي اضافه كرد: بنابراين وقتي ايران مي‌گويد امريكا با مواضع قبلي به دوحه آمده، براي ما قابل فهم نيست؛ ما با مواضعي آمديم كه با بازگشت به برجام سازگار است. 
مالي تاكيد كرد: بله، هياتي كه بايد پاسخ بدهد، ايران است، اگر هيات ايران آماده نيستند، معلوم نيست چرا حاضر شدند كه به دوحه بيايند. وي تصريح كرد: ايران در دوحه درخواست‌هايي روي ميز گذاشت كه به برجام ربطي ندارد، چيزهايي كه قبلا هم مي‌خواستند؛ و اروپايي‌ها و ما گفته بوديم كه اين بخشي از مذاكرات 
فعلي نيست. نماينده ويژه امريكا در امور ايران خاطرنشان كرد: مذاكراتي بين ايران و خودش بايد اتفاق بيفتد كه در نهايت به نتيجه برسند كه آماده توافق هستند يا نه. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا به نظر مي‌رسد ايران ديگر توافق را نمي‌خواهد، گفت: نمي‌خواهم درمورد انگيزه‌هاي آنان صحبت كنم، ارزيابي ما اين است كه تصميم اساسي را نگرفته‌اند كه علاقه‌مند به توافق هستند يا نه.

ايران مواد شكافت‌پذير براي ساخت بمب را در اختيار دارد
رابرت مالي ادعاهاي ديگر مقام‌هاي غربي درباره برنامه هسته‌اي ايران را تكرار كرد و گفت: «ايران در مقايسه با قبل مواد شكافت‌پذير كافي براي ساخت يك بمب را در اختيار دارد و دانش آن را نيز در اختيار دارند. آنها برنامه تسليحات (اتمي) را از سرنگرفته‌اند اما مواد كافي را براي ساخت بمب در اختيار دارند.
 بازگشت به برجام نه‌تنها در راستاي منافع عدم اشاعه است بلكه به نفع ايران هم هست زيرا تحريم‌ها برداشته خواهد شد اما ايران بايد در اين زمينه تصميم‌گيري كند». نماينده ويژه امريكا در امور ايران سپس تاكيد كرد: «ايران اورانيوم غني‌شده كافي براي ساخت بمب را در اختيار دارد و مي‌تواند ظرف چند هفته اين كار را انجام دهد اما دولت بايدن آمادگي دارد در صورت آمادگي ايران، به توافق بازگردد. هنوز زمان براي بازگشت به برجام وجود دارد و اميدواريم كه ايران چنين مسيري را برگزيند».

اميدواريم مساله زندانيان را با ايران حل كنيم
مالي در پايان تاكيد كرد: امريكا همزمان با پيشبرد مذاكرات هسته‌اي به‌طور موازي مساله زندانيان بازداشتي در ايران را نيز مطرح مي‌كند و اميدوار است كه بتواند اين موضوع را حل كند. ما به دنبال راه‌هايي براي تسهيل اين مساله هستيم». مذاكرات دوحه سه‌شنبه و چهارشنبه هفتم و هشتم تير ماه بعد از سه ماه و نيم وقفه پس از مذاكرات وين، بين ايران و امريكا به صورت غيرمستقيم و با تسهيل‌گري انريكه مورا برگزار شد و در همين راستا علي باقري مذاكره‌كننده ارشد جمهوري اسلامي ايران در رأس هياتي به دوحه سفر كرد.
 البته در طول اين مدت انتقال پيام‌ها به واسطه انريكه مورا، جوزپ بورل و برخي از وزراي خارجه اروپايي و منطقه بين ايران و امريكا ادامه داشت تا اينكه بورل سفري به تهران داشت و در پي توافق حاصله مقرر شد مذاكرات از سرگرفته شود كه در نهايت اين مذاكرات در دوحه برگزار شد. انريكه مورا، معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در حساب كاربري خود در توييتر مذاكرات احياي برجام در دوحه را فشرده توصيف كرد. مورا در توييتر نوشت: «دو روز مذاكرات فشرده و با واسطه در دوحه در خصوص برجام [داشتيم]. متاسفانه، هنوز پيشرفتي كه تيم اتحاديه اروپا به عنوان هماهنگ‌كننده اميدوار به آن بود حاصل نشده است. همكاري‌ها را با فوريت بيشتر براي به آنكه توافق كليدي براي منع اشاعه و ثبات منطقه را به مسير بازگردانيم ادامه خواهيم داد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون