• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5251 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۶ تير

با درخشش واليباليست‌ها و طلايه‌داري عبادي‌پور، اسماعيل‌نژاد و اسفنديار رقم خورد

حك شدن نام ايران در گدانسك لهستان

گروه ورزش

كسي فكرش را نمي‌كرد آن تيمي كه در سه‌شنبه شب در گدانسك جشن به پا خواهد كرد ملي‌پوشان واليبال ايران باشند، آن‌هم مقابل چشمان هزاران لهستاني پرشور.

هفته سوم رقابت‌هاي ليگ ملت‌هاي واليبال سه‌شنبه آغاز شد و از ساعت   30‌:  22 تيم ملي ايران در گدانسك لهستان مقابل ميزبان قرار گرفت. ميزباني كه با همه چهره‌هاي سرشناس خود وارد اين مسابقه شده بود تا برابر جوانان واليباليست ايران كه خيلي از آنها براي نخستين‌بار تجربه حضور در ليگ ملت‌هاي واليبال را تجربه مي‌كردند يك برد راحت به دست بياورد. دو تيم پيش از اين مسابقه ۲۴ بار برابر هم قرار گرفته بودند كه لهستان ۱۵ و ايران ۹ بار برنده شده بود.
رقابت دو تيم لهستان و ايران چند سال بعد از ورود واليبال كشورمان به سطح اول دنيا به نوعي تبديل به يك رقابت حيثيتي شد. مخصوصا از زماني كه ميشل كوبياك ستاره جنجالي تيم ملي لهستان وارد جنگ لفظي با واليباليست‌هاي كشورمان شد و حرف‌هاي زشتي عليه ايرانيان به زبان آورد. در آخرين باري كه دو تيم به مصاف هم رفتند، يعني رقابت‌هاي المپيك كه ايران موفق شد لهستان را در يك ديدار دراماتيك سه بر دو شكست دهد. 
با چنين پيش زمينه‌اي ايران و لهستان براي بيست‌وپنجمين بار و در خاك لهستان و شهر گدانسك در هفته سوم ليگ ملت‌هاي واليبال به مصاف هم رفتند. اين ديدار در حالي آغاز شد كه ملي‌پوشان واليبال كشورمان با عملكردي سينوسي با ۴ برد و ۴ شكست از هشت بازي در جايگاه هشتم جدول قرار داشتند و لهستاني‌ها به عنوان برترين تيم حال حاضر واليبال جهان در جايگاه دوم جدول قرار داشتند. 
در ست اول لهستاني ها با حمايت وحشتناك هواداران در سالن بچه‌هاي ايران را تحت تاثير قرار دادند و با حساب ۲۵ بر ۲۱ به برتري دست يافتند. سرويس‌هاي كورك و حملات غير قابل دفع او برگ برنده سفيد و قرمزپوشان ميدان بود. در همان لحظات خيلي‌ها تصور كردند اين يك بازي آسان براي لهستان است و آنها امشب سه -صفر و ميان تشويق‌هاي پرتكرار «پولشكا، پولشكا» زمين را ترك مي‌كنند. 
با اين حال ملي‌پوشان جوان ايران از ست دوم ابتكار عمل را به دست گرفتند. اميرحسين اسفنديار در خط حمله و سرويس در كنار ميلاد عبادي‌پور و امين اسماعيل‌نژاد حريف را تحت فشار قرار دادند. حملاتي كه از چپ و راست صورت مي‌گرفت. سرويس‌هاي قدرتمند واليباليست‌هاي ايران عرصه را لحظه به لحظه بر ميزبان تنگ‌تر كرد تا جايي كه فاصله چند امتيازي با لهستان ايجاد شد و در نهايت اين ايران بود كه ست دوم را ۲۵ بر ۲۳ برنده شد. اين روند در ابتداي ست سوم شكسته شد و لهستان زخم خورده در همان شروع كار اختلافي ۷ امتيازي با ايران ايجاد كرد. به نظر مي‌رسيد ست سوم از دست رفته كه به ناگاه سرويس‌هاي عالي ميلاد عبادي‌پور اختلاف را يكي يكي جبران كرد و در كمال شگفتي اين ايران بود كه موفق شد ست سوم را با حساب ۲۵ بر ۲۲ به سود خود پايان دهد.
هواداران لهستان در گدانسك توي شك فرو رفته بودند. آنها انتظار چنين بازگشتي را نداشتند. حيرت آنها زماني بيشتر شد كه در ست چهارم هم اين ايران بود كه دست بالا را داشت و اختلافي سه امتيازي در انتهاي ست و امتياز ۲۱ بر ۱۸ ايجاد كرده بود. كار براي «پولشكا» تمام شده به نظر مي‌رسيد كه سرمربي باتجربه لهستان با انجام چند تغيير شرايط را عوض كرد و لهستان از آن وضعيت جان سالم به در برد. در حالي كه بچه‌ها مي‌توانستند كار را با حساب سه بر يك تمام كنند با بي‌تجربگي چند امتياز حساس را به ميزبان واگذار كردند و بازي دو - دو مساوي شد. 
از همان شروع ست پنجم و نهايي مشخص بود كه لهستان هرآنچه در توان داشته گذاشته تا فقط سه بر يك مقابل ايران شكست نخورد. دو تيم در امتياز دو - دو مساوي بودند كه امين اسماعيل‌نژاد يكي از بهترين‌هاي ايران در طول مسابقات به خط سرويس رفت و اتفاقي تكرار نشدني را مقابل لهستان رقم زد. امين از امتياز دو - دو تا امتياز ۱۲ بر دو به نفع ايران در خط سرويس بود. ملي‌پوشان كشورمان ۱۰ امتياز پياپي مقابل چشمان بهت‌زده لهستاني‌ها به دست آوردند. اين امتيازات از طريق سرويس مستقيم، دفاع روي تور، اشتباه در پاس و حمله لهستاني‌ها به دست آمد. اختلاف ۱۰ امتيازي با لهستان در ست پنجم آن‌قدر غيرقابل باور و تاريخي بود كه رسانه‌ها از آن با لفظ «شگفت‌انگيز» ياد كردند. ايران در نهايت اين ست را به راحتي با حساب ۱۵ بر ۷ به پايان رساند و برنده بازي لقب گرفت. 
در پايان اين مسابقه كورك از لهستان با كسب ۲۳ امتياز، امتيازآورترين بازيكن زمين لقب گرفت و اميرحسين اسفنديار كه عملكردي تحسين‌برانگيز داشت با كسب ۲۱ امتياز تاثيرگذارترين بازيكن ايران معرفي شد. اين در حالي است كه به واقع در هر ست ايران يك ستاره منحصربه‌فرد داشت. در ست دوم اسفنديار، در ست سوم عبادي‌پور و در ست پنچم اسماعيل‌نژاد كه با ۱۰ سرويس پياپي لهستان را ويران كرد. در مجموع همه اركان تيم با يك عملكرد هماهنگ به اين برد شيرين و حيثيتي دست پيدا كردند. 
تيم ملي واليبال ايران پيش از اين امريكا كه يكي از مدعيان كسب عنوان قهرماني مسابقات به حساب مي‌آيد را هم شكست داده بود. با اينكه چنين پيروزي‌هايي بسيار غرورآفرين است حسرت شكست مقابل تيم‌هايي نظير ژاپن و هلند و بلغارستان را چند برابر مي‌كند. بدون شك اگر ملي‌پوشان در بازي‌هاي ساده‌تر خود امتيازات قابل قبولي جمع كرده بودند امروز شانس بسيار بالايي براي حضور در مرحله نهايي مسابقات داشتند. 
رقابت‌هاي هفته سوم و پاياني دور مقدماني ليگ ملت‌هاي واليبال امروز (پنجشنبه) براي ملي‌پوشان كشورمان ادامه پيدا مي‌كند. از ساعت 16:30 ايران به مصاف ايتاليا صدرنشين فعلي جدول خواهد رفت. جمعه سروقامتان ايران در سومين بازي و از ساعت 19:30 با اسلووني ديدار مي‌كنند و شنبه از ساعت 19:30 در آخرين ديدار مرحله مقدماتي با صربستان ديدار مي‌كنند. 
تيم ايران فعلا با كسب ۵ برد و چهار شكست در جايگاه هشتم جدول رده‌بندي قرار دارد و براي رسيدن به دور نهايي كار بسيار سختي را مقابل خود مي‌بيند. به احتمال زياد بروبچه‌هاي واليبال ايران براي قرار گرفتن در جمع تيم‌هاي پاياني حداقل بايد دو ديدار آينده خود را با برد پشت سر بگذارند. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون