• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5251 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۶ تير

صادر نشدن ويزاي ورزشكاران ايران و خواب خرگوشي سجادي و معاونانش

اگر بگيرببندهاي‌تان تمام شده فكري به حال انزواي ورزش كنيد

علي ولي‌اللهي

طي يك هفته گذشته دست‌كم در چهار رشته ورزشي، ورزشكاران ايران به دليل صادر نشدن ويزا از حضور در مسابقات بازمانده‌اند. اين مي‌تواند به عنوان يك زنگ خطر بزرگ براي مديران ورزشي كشور به حساب بيايد كه البته اين‌طور نيست. 

پروسه بازماندن قهرمانان كشور از سفر به مسابقات خارجي از هفته گذشته زده شد. جايي كه مشكات‌الزهرا صفي دختر تنيسور ايران نتوانست ويزاي سفر به كشور انگلستان را دريافت كند و از حضور در معتبرترين رقابت بين‌المللي تنيس يعني گرانداسلم ويمبلدون باز ماند. اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه مشكات موفق شده بود به جدول اصلي مسابقات هم راه پيدا كند، اما انگليس ويزاي اين ورزشكار را صادر نكرد و صفي حضور در اين رويداد معتبر را از دست داد. مشكات پيش از اين در گرانداسلم‌هاي فرانسه و استراليا شركت كرده بود.  مشكات‌الزهرا صفي در اين باره گفت: «من به همراه مدير برنامه، مادر و مربي‌ام بعد از حضور در رولن‌گاروس به ايران برنگشتيم و مستقيما به دوبي رفتيم تا براي ويزاي مسابقات ويمبلدون اقدام كنيم، چون سفارت بريتانيا در ايران نيست. از يك ماه قبل در واقع براي گرفتن ويزا اقدام كرديم. دعوتنامه و مدارك را ارايه كرديم ولي متاسفانه در اين يك ماه ويزا صادر نشد. اصولا بعد از يك ماه يا چهار هفته كاري بايد ويزا صادر شود. مدارك من كامل بود و حتي چند دعوتنامه از ويمبلدون، فدراسيون جهاني تنيس و فدراسيون ايران داشتم، اما ويزايم صادر نشد.»
بعد از آن نوبت به دختران بسكتباليست رسيد تا روياي حضور در مسابقات كاپ آسيا را به فراموشي بسپارند. تيم ملي بسكتبال سه نفره زنان ايران به دليل تاخير در صدور ويزا و نبودن پرواز مناسب، به كاپ آسيا اعزام نشد. اين تيم قرار بود روز دوشنبه به كاپ آسيا عزام شود كه تاخير در صدور ويزا، نبود پرواز مستقيم به سنگاپور و پيدا نكردن پرواز مناسب ديگري كه اين تيم را به موقع به سنگاپور برساند، باعث شد تا شانس حضور در اين مسابقات را از دست بدهد. در اين ميان ويزاي شادي عبدالوند يكي از اعضاي تيم به‌طور كل صادر نشد.
در نوبت سوم مشكل صدور ويزا گريبانگير تيم ملي كاراته شد. كاراته‌كاهاي كشورمان كه سهميه حضور در رقابت‌هاي ورلد گيمز كه از امروز (پنجشنبه) به ميزباني بيرمنگام امريكا برگزار مي‌شود را دريافت كرده بودند به دليل خودداري كشور ميزبان از دادن ويزا نتوانستند در اين مسابقات حضور پيدا كنند. قبل از اينكه اعلام شود ويزاي ۵ ورزشكار تيم ملي صادر نشده خبر رسيده بود كه سفارت ايالات متحده در ارمنستان با ديدن كارت پايان خدمت سيد شهرام هروي كه در سپاه خدمت سربازي‌اش را گذرانده بود از بررسي ساير مدارك او سرباز زده است. در ادامه ويزاي ۵ ورزشكار شامل بهمن عسگري در ۷۵-، ذبيح‌الله پورشيب در ۸۴-، سجاد گنج‌زاده در ۸۴+ كيلوگرم مردان و سارا بهمنيار در وزن ۵۵- و حميده عباسعلي در ۶۸+ كيلوگرم زنان صادر نشد تا تيم ايران به صورت كامل حضور در اين مسابقات مهم را از دست بدهد. پورشيب، كاپيتان تيم در اين رابطه به ايسنا گفت: «امريكا پيش از اين نيز براي تيم‌هاي مختلف از جمله كشتي رواديد سفر به اين كشور را صادر نكرد كه اين موضوع نشان‌دهنده اين است كه امريكايي‌ها مسائل غيرورزشي و سياسي را در ورزش دخيل مي‌كنند و به دنبال تلافي هستند. در شرايطي كه كشورهاي اروپايي براي اعضاي تيم ايران بارها حتي ويزاي بلندمدت صادر كرده‌اند، اقدام امريكا در ندادن ويزا جاي تاسف دارد.»
در نهايت روز گذشته خبر رسيد اعزام كمانداران كشورمان نيز به امريكا براي حضور در مسابقات ورلدگيمز به دليل عدم صدور رواديد لغو شده است. قرار بود گيسا بايبوردي و رمضان بياباني دو ورزشكار رشته‌ كامپوند پاراتيراندازي عازم امريكا شوند، اما با وجود اقدامات صورت گرفته به دليل خودداري امريكا از صدور ويز اين اتفاق رخ نداد. اين دو ورزشكار به دعوت فدراسيون جهاني قصد عزيمت به ايالات متحده و حضور در مسابقات را داشتند.  در ماه‌هاي گذشته پيش آمده بود كه ويزاي ورزشكاران ايراني براي حضور در مسابقات صادر نشود اما همزماني سه رويداد كه در سه كشور متفاوت برگزار مي‌شود جاي تعجب دارد. اگر ميزبان هر سه رشته كشور امريكا بود كه هر روز سخت‌گيري‌هاي بيشتري در مورد دادن ويزا به ورزشكاران ايران نشان مي‌داد، ماجرا شكل ديگري به خود مي‌گرفت، اما همان‌طور كه ۹ ماه پيش بلژيك به ورزشكاران دوچرخه‌سواري ويزا نداد، امروز انگليس و سنگاپور هم در دادن ويزا به ورزشكاران ايران حساسيت به خرج مي‌دهند.
افزايش سخت‌گيري به ورزشكاران ايران جز مسائل سياسي هيچ توجيه ديگري ندارد. مساله‌اي كه نشان مي‌دهد ورزش ايران نيز نظير ساير حوزه‌ها هر روز منزوي‌تر مي‌شود. كشورهاي ميزبان هنگام صدور ويزا براي ورزشكاران ايران همه مسائل جهاني، تحريم‌ها و سريال پناهندگي ورزشكاران ايراني را در نظر مي‌گيرند و سپس اقدام به صدور ويزا مي‌كنند. 
در چنين شرايطي كميته ملي المپيك و وزارت ورزش به اضافه وزارت امور خارجه وظيفه دارند هرچه سريع‌تر بررسي اين مساله را در دستور كار قرار دهند و از هر راه ممكن به ورزشكاران كشور كمك كنند. البته كه وزير ورزش و معاونانش در يك‌سال گذشته نشان داده‌اند به همه‌ چيز از جمله ورزش كردن دوندگان مرد و زن كنار هم توجه مي‌كنند جز مشكلات اصلي ورزش كشور! همين روز گذشته هم سجادي و هم مريم كاظمي‌پور در مراسم‌هاي مختلف شركت كردند و هيچ واكنشي به اتفاقات روي داده نشان ندادند. كاظمي‌پور عوض پيگيري وضعيت تيم ملي بسكتبال دختران از آماده شدن كتاب ۲۰۰ صفحه‌اي به عنوان پيوست فرهنگي ورزش و تاكيد بر ممنوعيت رشته ام‌ام‌اي براي زنان گفت. 
ورزشكاران ايران كه تا چند وقت پيش دغدغه معيشت و احتمال رويارويي با ورزشكاران اسراييلي را داشتند، امروز به صورت گسترده با مشكل صدور ويزا مواجهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون