• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5251 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۶ تير

تهران؛ شهر به معناي واقعي بي‌دفاع

آتوسا راوش

روزي نيست كه خبري از حمله سگ‌ها به افراد و كودكان در نشريات و جرايد درج نگردد.

آخرين آنها كشته شدن دلخراش دو كودك در دامشهر قم به وسيله سگ‌هاي ولگرد بود. دلخراش‌تر از اين خبرها دلسوزي ناآگاهانه برخي از به اصطلاح طرفداران حقوق حيوانات در مقابله با جمع‌آوري آنها از سطح شهر و پارك‌ها است. البته در اين چرخه معيوب برخوردهاي خارج از عقلانيت متوليان شهري در جمع‌آوري سگ‌هاي ولگرد نيز مزيد بر علت شده است.
در جامعه ما مفهوم مدرنيسم و نشانه‌هاي آن به‌شدت دچار كج فهمي و كج كاركرد شده است.
همه ما موبايل‌هاي گرانقيمت، ماشين‌هاي آخرين مدل، آخرين ابزارهاي تكنولوژيك را در اختيار داريم اما تعداد كمي با قوانين و مقررات استفاده از آنها آشنا هستيم. نمونه‌اش رانندگي‌هاي خلاف قاعده و روشمند و استفاده‌هاي خارج از عرف از ابزارآلات و تكنولوژي است.
بعضا برخي مفاهيم در جامعه ما به‌ شدت دستخوش بدكاركردي است. از جمله اين مفاهيم حداقل در حوزه اجتماعي مي‌توان به مفهوم طرفداري از حقوق حيوانات اشاره كرد. خيابان‌ها و پارك‌هاي شهر كه محلي براي رفت و آمد خانواده‌ها و كودكان تعريف شده است اين روزها به دليل همين كج فهمي‌ها به جولانگاه سگ‌هاي ولگردي تبديل شده كه هر كدام بالقوه خطري جدي قلمداد مي‌شوند. متاسفانه بي‌برنامگي و خنثي بودگي مسوولان شهري به دليل بعضا فشار و تبليغات رسانه‌هاي خارج و پروپاگانداي رسانه‌اي باعث كورتر شدن اين گره شده است.
 سيستم ناكارآمد شهرداري و متوليان شهري نيز در اين زمينه به پيچيده‌تر شدن موضوع افزوده است. در اين سيستم‌ها يا روش نابودي وجود دارد يا رها‌سازي و گزينه‌هاي معقول‌تر و زمان برتر و نيازمند ابزاروآلات علمي كمتر به كار گرفته مي‌شود. به معني دقيق‌تر اينكه به جاي عقيم‌سازي، واكسن و ايجاد سرپناه براي نگهداري آنها عمدتا سگ‌هاي ولگرد يا طي يك روند آزاردهنده كشتار شده يا بدون هيچ نظارتي رها مي‌شوند كه هر دو به ضرر جامعه و مردم است.
از همه بدتر اينكه رها‌سازي و ازدياد سگ‌هاي ولگرد باعث گرديد تا اكوسيستم پارك‌هاي جنگلي مانند لويزان و پارچين به‌شدت آسيب ببيند، بدين معني كه با ازدياد سگ‌ها، روباه‌ها ساكنان اصلي پارك‌هاي جنگلي مورد حمله و نابودي توسط سگ‌ها قرار گرفته و با نابودي روباه‌ها تعداد موش‌هاي ناقل انواع و اقسام بيماري‌ها در پارك‌ها و به تبع آن در خيابان‌ها و كوچه‌هاي اطراف پارك‌ها روبه افزايش نهاده است.
اما اين پديده اين روزها وجه خطرناك‌تر ديگري به خود گرفته و آن استفاده از اين سگ‌ها توسط معتاداني است كه با جمع‌آوري آنها از سطح شهرها به درون پارك‌ها به خصوص پارك‌هاي جنگلي عقب نشسته و با ساختن آلونك‌هاي موقت براي خود مكان زيستي فراهم نموده‌اند. اين دسته از معتادان علاوه بر اينكه همواره تهديدي بالقوه براي به آتش كشيدن پارك‌هاي جنگلي و فضاهاي سبز هستند، از سگ‌هاي ولگرد به عنوان محافظان خود استفاده نموده و با جمع‌آوري تعدادي از آنها در اطراف خود محدوده‌اي را در قرق خود گرفته و در صورت نزديك شدن افراد به آن محدوده بي‌هيچ ابايي سگ‌هاي ولگرد را به جان افراد انداخته و آسيب‌هاي جدي به عابران و شهروندان وارد مي‌نمايند. آمار گزارش‌هاي مركز اورژانس تهران در همين اواخر به خوبي گوياي بالا بودن ميزان آسيب ديدگي‌ها ناشي از حمله سگ‌هاي ولگرد به شهروندان است. در واقع پارك‌ها كه قرار بود محل امني براي تفريح و ورزش شهروندان باشد اين روزها به پاتوق معتادان و سگ‌هاي ولگرد آنان تبديل شده و روزي نيست كه شاهد حمله اين سگ‌ها به زنان، مردان و كودكان نباشيم. در كنار سگ‌هاي ولگرد، سگ‌هاي خانگي نيز در پارك‌هاي عمومي به معضلي تبديل شده‌اند. صاحبان اين سگ‌ها كه اغلب الفباي نگهداري سگ‌ها را در محيط‌هاي عمومي و پارك‌ها نياموخته‌اند اجازه مي‌دهند تا اين حيوانات در هر گوشه و كناري از پارك قضاي حاجت نموده بدون اينكه صاحبان آنها به خود زحمت جمع كردن مدفوع حيوان را بدهند، پراكندگي مدفوع سگ‌هاي خانگي نيز از عوامل ديگر آسيب به سلامت و بهداشت عمومي است. در هيچ كجاي دنيا سگ‌ها به راحتي ايران در فضاهاي عمومي جولان نداده و باعث آزار شهروندان و مرگ و مير نمي‌شوند.
با كشته شدن كودكان بي‌گناه در قم و نگاهي به افزايش آمار حمله سگ‌هاي ولگرد به عابران و ورزشكاران در پارك‌هاي جنگلي ضروري است تا متوليان شهري به دوراز هرگونه حاشيه‌اي ضمن جمع‌آوري واكسينه و عقيم نمودن سگ‌هاي ولگرد از سطح شهر و به خصوص پارك‌ها اقدام نمايند و به جاي پاك كردن صورت مساله درمورد سگ‌هاي خانگي كه توسط صاحبان خود براي گردش به پارك و خيابان آورده مي‌شوند با نصب بنرهاي آموزشي به خانواده‌ها، جمع‌آوري فضولات سگ‌هاي خود و نحوه مراقبت از آنها را در فضاهاي عمومي گوشزد نمايند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون