• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5254 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۲ تير

مهدی تاج نامزد انتخابات فدراسیون شد

مردی‌ که‌ دوستان و حامیانی در « بالا» دارد

علي ولي‌اللهي

فروردين امسال علي كفاشيان، رييس اسبق فدراسيون فوتبال در مورد مهدي تاج كه با هم رابطه پوتين-مدودوف داشتند به روزنامه اعتماد گفت: «او رابطه خوبي با مسوولان بالا داشت و حمايت مي‌شده.» كاملا مشخص بود منظور كفاشيان از مسوولان بالا چيزي فراتر از وزارت ورزش و بدنه دولت است. حالا كه مهدي تاج دو سال و نيم پس از فاجعه ويلموتس گيت دوباره سوداي رياست بر فوتبال به سرش زده اين جمله معناي ويژه‌تري پيدا مي‌كند. 

مهدي تاج كيست؟ در نگاه اول او يك فعال اقتصادي است كه به قول ياشار سلطاني خبرنگار از تدريس درس پرورشي در مدرسه شروع كرد. مديري كه سابقه حضور در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در كارنامه‌اش ديده مي‌شود. او از اوايل دهه هفتاد در كنار بيزينس وارد ورزش شده و تقريبا همه رده‌هاي مديريتي فوتبال را تجربه كرده است. از مديرعاملي باشگاه تا رياست فدراسيون و نايب‌رييسي اي‌اف‌سي.
در آن روي سكه مهدي تاج يك گزينه ناشناخته است كه معلوم نيست با چه پشتوانه‌اي توانسته مدارج موفقيت را به صورت آسانسوري طي كند و در عرض ۲۰ سال از حضور در هيات‌مديره باشگاه ذوب‌آهن به بالاترين كرسي فوتبال كشور برسد. سوال مهم‌تر اين است كه تاج چطور توانسته بعد از همه اتفاقي كه در سال ۹۸ رخ داد، برگردد و براي رياست فدراسيون فوتبال ثبت‌نام كند؟ آن‌هم در شرايطي كه همه منتظر اعلام حكم او توسط قوه قضاييه و سازمان بازرسي در رابطه با پرونده ويلموتس و استقراض از شستا بودند.
براي پيدا كردن جواب اين سوال مي‌توان به دو مورد مشخص در دوران رياست تاج بر فدراسيون فوتبال اشاره كرد؛ اول ماجراي بازنشستگي او و دوم حضورش در برنامه بيست‌وسي. 
يكي از چالش‌هاي مهدي تاج در دوران رياست بر فدراسيون فوتبال بحث بازنشستگي او بود. سال ۹۷ قانون منع به كارگيري بازنشستگان ابلاغ شد. در آن برهه سر اينكه آيا اين قانون شامل حال فدراسيون فوتبال هم مي‌شود بحث بود. مجلس قويا اصرار داشت كه فدراسيون به دليل دريافت بودجه از دولت بايد تابع قوانين داخلي باشد و رييس بازنشسته آن يعني مهدي تاج بايد كنار برود. تاج هم با كمك دوستان رسانه‌اي‌اش پروپاگانداي «تعليق فدراسيون» در صورت دخالت مجلس را راه انداخت و حتي بازي تا به آنجا كشيده شد كه وقتي اينفانتينو به تهران آمد عادل فردوسي‌پور در گفت‌وگو با رييس فيفا مشخصا از او سوال كرد آيا امكان تعليق فدراسيون در صورت فشار مجلس براي استعفاي تاج هست يا نه؟ درگيري مجلس و مهدي تاج به حدي شديد بود كه كسي باور نمي‌كرد. در ارديبهشت سال ۹۸ و بعد از اتفاقات بازي پرسپوليس و سپاهان كه منجر به درگيري هواداران و كشته شدن يك تماشاگر شد احسان قاضي‌زاده هاشمي نماينده مجلس كه دشمن درجه يك تاج به حساب مي‌آمد در توييتي معني‌دار نوشت: «فاجعه بزرگ در بازي پرسپوليس-سپاهان، يك مرگ و ۲۹۵ زخمي. به گفته هر دو تيم، فدراسيون فوتبال توانايي مديريت و برگزاري بازي‌هاي بزرگ را ندارد. آقايان جهانگيري، سلطاني‌فر و صالحي اميري هنوز هم پاي حمايت از تاج ايستاده‌ايد؟! اين بازي خونين كي به پايان مي‌رسد؟»
در آن مقطع اين‌طور به نظر رسيد كه فقط دولت روحاني پشتيبان مهدي تاج است و نوع روابط خاص اين شخص با وزير ورزش و  وول خوردن آقازاده‌هاي ورزشي در اطراف فدراسيون و توانايي آنها براي تاثيرگذاري در فرآيند انتخاب‌ها دليل حمايت‌هاست. با اين حال زمان ثابت كرد ماجرا فراتر از بدنه دولت بوده است، چراكه مجلس هر چه كرد به در بسته خورد و مهدي تاج توانست صندلي‌اش را حفظ كند. مجلسي كه سال گذشته با انگشت گذاشتن روي پرونده شهاب‌الدين عزيزي خادم به راحتي نسخه او را پيچيد و اتفاقا يكي از افراد دخيل احسان قاضي‌زاده هاشمي بود. پس مي‌توان گفت تنها تفاوت مهدي تاج با عزيزي خادم كه هر دو با مجلس به مشكل خوردند اين است كه عده‌اي نمي‌خواستند مهدي تاج برود. همان عده‌اي كه گفتند عزيزي خادم بايد از فدراسيون فوتبال حذف شود.
اينكه آن عده چه كساني بودند تاحدودي مشخص است. از مجموعه اظهارات مقامات اسبق و چند سال گذشته فدراسيون فوتبال مي‌توان به راحتي يك پازل چيد و به حل معما دست پيدا كرد. بزرگ‌ترين كليد هم مصاحبه‌اي است كه مهدي تاج با علي رضواني خبرنگار بيست‌وسي انجام داد. مدتي بعد از رسوايي ويلموتس گيت و ضرر ۸ ميليون دلاري فوتبال ايران و در شرايطي كه هيچ رسانه‌اي حتي جرات يك خط دفاع از عملكرد مهدي تاج را نداشت پخش خبري بيست‌وسي مصاحبه‌اي اختصاصي با رييس فدراسيون فوتبال كه به تازگي از مشكل قلبي فارغ شده بود ترتيب داد و در آن به هر شكلي كه مي‌توانست از مهدي تاج دفاع كرد. علي رضواني با تريبون دادن به تاج و پرسيدن سوال‌هاي آبكي به شكلي كاملا زيرپوستي جوري وانمود كرد كه اتفاق رخ داده در مورد پرونده ويلموتس يك اتفاق عادي است و بيشتر مربوط مي‌شود به تحريم‌هاي امريكا نه سوءمديريت تاج. اين اتفاق درحالي رقم خورد كه همه مي‌دانستند و مي‌دانند خط‌مشي پخش خبري بيست‌وسي به چه شكلي است و وابسته به كدام نهادها مي‌باشد. حمايتي كه از مهدي تاج در برنامه بدون تعارف بيست‌وسي شد از هيچ چهره ورزشي و مخصوصا فوتبالي كشور نشده است.
نيمه دوم سال ۹۸ بالاخره مسعود سلطاني‌فر و مهدي تاج راهي مجلس شدند تا در مورد پرونده ويلموتس توضيح دهند. اين درحالي بود كه تاج در آخرين اعلام نظرش در يك برنامه تلويزيوني در مورد دعوت مجلس براي اداي توضيح گفته بود نمايندگان مجلس اگر پاسخ مي‌خواهند پاي همين برنامه بنشينند! در مجلس بحث‌هاي مفصلي صورت گرفت كه هرگز خروجي واضحي از آن منتشر نشد اما بعد از آن بود كه در دي ماه مهدي تاج با اعلام اينكه رياست فدراسيون فوتبال براي سلامتي‌اش مضر است از سمت خود استعفا داد. يكي از دلايلي كه براي استعفاي تاج مطرح شد اين بود كه برخلاف هميشه علاوه بر مجلس، پاي قوه قضاييه و سازمان بازرسي كل كشور هم به پرونده او باز شده و حاميان او به اين نتيجه رسيدند كه حمايت از چنين گزينه‌ پردردسري فعلا به صلاح نيست. 
حالا دو سال و نيم بعد از آن استعفاي قلبي تاج برگشته. فردي كه هنوز تكليف پرونده‌اش مشخص نشده. خودش مي‌گويد با همان نهادهايي كه لازم بوده هماهنگي‌ها را انجام داده و «اوكي» گرفته است. حاميانش تصور كرده‌اند داستان ويلموتس گيت مشمول گذر زمان شده و آنقدر اتفاق عجيب و غريب در اين دو سال در فوتبال رخ داده كه خيلي‌ها بمب ساعتي شش ميليون دلاري را فراموش كرده‌اند. با اين حال واكنش مردم و اصحاب رسانه به ثبت‌نام مهدي تاج ثابت كرد داستان او نه فراموش شده و نه با گذشت زمان با عفو عمومي روبه‌رو شده. سوال هنوز همان سوال اصلي سال ۹۸ است. آقاي تاج! داستان ويلموتس چه بود؟ 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون