• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5254 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۲ تير

نگاهي به نامزدهاي انتخابات فدراسيون فوتبال

سه جبهه اصلي و چند خاكريز

سامان سعادت

مهدي تاج با ورود به انتخابات فدراسيون فوتبال اكثر پيش‌بيني‌ها را تغيير داد و علاوه بر آن باعث تغيير در سازمان ليگ فدراسيون فوتبال هم شد. 

تا قبل از ثبت‌نام تاج قرار بود مهدي محمدنبي به عنوان نامزد رياست وارد انتخابات شود و حيدر بهاروند هم به عنوان نامزد رياست و با نايب‌رييسي ميرشاد ماجدي ثبت‌نام كند. با ورود مهدي تاج، بهاروند با گردشي ۱۸۰ درجه‌اي از نامزدي اجتناب و اعلام كرد تاج بهترين گزينه براي رياست فدراسيون است. نبي از نامزدي انصراف داد و به تيم تاج پيوست و ميرشاد ماجدي هم به عنوان نامزد وارد چرخه انتخابات شد. با نايب‌رييسي صادق درودگر عضو هيات رييسه سازمان ليگ. ماجدي همچنين به خاطر حمايت بهاروند از تاج او را از رياست سازمان ليگ بركنار و دبير اين سازمان را با حفظ سمت به عنوان سرپرست معرفي كرد تا بهاروند كه گفته مي‌شود نبض مجمع فدراسيون فوتبال را در اختيار دارد تا زمان برگزاري انتخابات عملا سمت اجرايي نداشته باشد. 
جبهه‌هاي شكل گرفته در انتخابات فدراسيون فوتبال به اين شكل است: جبهه مهدي تاج با حمايت بهاروند. جبهه ميرشاد ماجدي به عنوان سرپرست فعلي فدراسيون فوتبال و كسي كه عملا شانس دارد تا زمان برگزاري انتخابات نظر مثبت هيات‌هاي استاني را جلب كند و حمايت وزارت ورزش را هم به دست آورد، جبهه اميررضا واعظ آشتياني و عليرضا اسدي كه هر دو به عنوان نامزد رياست با نايب‌رييسي ديگري ثبت‌‌نام كرده‌اند و در‌نهايت جبهه عزيز محمدي با نايب‌رييسي فتح‌الله‌زاده. سه نامزد ديگر ثبت‌نام كرده يعني مسعود حيدرزاده، محمد امامي و آيدين رستمي هم عملا وزنه‌اي به حساب نمي‌آيند مگر اينكه در روزهاي آينده اتفاق متفاوتي براي آنها رقم بخورد يا حمايت خاصي به دست آورند. 
صحبت در مورد شانس پيروزي در انتخابات فعلا زود است چون هنوز بحث تاييد صلاحيت نامزدها مانده و معلوم نيست كدام نامزد مي‌تواند از فيلتر اساسنامه و بعد از آن حراست و نهادهاي نظارتي بيرون از فوتبال عبور كند. هر چند گزينه‌هاي مطرح شده غير از مهدي تاج حداقل روي كاغذ با مشكلي مواجه نيستند. خود مهدي تاج هم مدعي شده تاييديه‌هاي لازم را گرفته و وارد انتخابات شده است. فعلا تنها مشكل تاج بحث اساسنامه فدراسيون فوتبال و اين قيد صريح است كه هر فرد تنها سه دوره مي‌تواند رييس فدراسيون، نايب‌رييس يا عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال باشد و تاج اين سقف را پر كرده است. او البته معتقد است قانون تازه تصويب شده و چون عطف به ما سبق نمي‌شود مشكلي اساسنامه‌اي براي حضور در انتخابات وجود ندارد.  براساس آنچه سابقه انتخابات‌هاي فدراسيون فوتبال نشان داده اگر تاج بتواند از فيلتر تاييد صلاحيت عبور كند شانس بسيار زيادي براي رسيدن به رياست فدراسيون فوتبال دارد. اتفاقي كه در صورت وقوع چيزي كمتر از يك فاجعه تمام‌عيار به حساب نمي‌آيد؛ يك بازگشت به گذشته واقعي. يك عقبگرد براي رسيدن به دوراني كه با مربي چند صد هزار دلاري قرارداد چند ميليون دلاري بسته مي‌شد و خبرنگاران بابت انتقاد به برخورد خشونت‌آميز تهديد مي‌شدند. 
ميرشاد ماجدي به عنوان سرپرست فدراسيون تلاش‌هاي زيادي كرده تا مجمع را براي انتخابات شهريور يك‌دست كند. نمونه بارزش تغيير سرمربي تيم ملي زنان است كه يك راي در مجمع دارد. سه رييس هيات هم از دوستان ماجدي در هيات رييسه فعلي فدراسيون فوتبال هستند كه شايد بتوانند راي چند نفر ديگر را با خود همراه كنند. در اين مورد ماجدي بايد حواسش به وزارت ورزش و كميته ملي المپيك هم باشد. جلب نظر اين دو نهاد اصلي ورزش مي‌تواند نقش مهمي در پيروزي او در انتخابات داشته باشد. ناگفته نماند حتي اگر ماجدي در انتخابات رياست فدراسيون فوتبال شكست بخورد همچنان يكي از اعضاي هيات رييسه باقي خواهد ماند. 
اميررضا واعظ آشتياني كه مي‌گويد مستقل وارد انتخابات شده با همراهي عليرضا اسدي دبير سابق فدراسيون فوتبال توانايي تشكيل يك رقيب جدي براي تاج و ماجدي را دارند. واعظ نايب‌رييسي سازمان تربيت‌بدني سابق و مديرعاملي باشگاه استقلال را در كارنامه دارد و از شرايط و حال و هواي مجامع به خوبي آگاه است. او در يك دوره رياست فدراسيون دوچرخه‌سواري را نيز برعهده داشته. اسدي نيز با سابقه دبيركلي فدراسيون از آشنايي خوبي با شرايط برخوردار است. واعظ در همان شب ثبت‌نام يك حمايت تمام‌قد هم از عليرضا منصوريان پيشكسوت فوتبال ايران در برنامه فوتبال برتر دريافت كرد. منصوريان، واعظ را يك گزينه فوتبالي ناميد كه مي‌تواند در اين شرايط به فوتبال كمك كند. به نظر مي‌رسد ديدگاه برخي اهالي فوتبال و مخصوصا كساني كه با واعظ در استقلال كار كردند به منصوريان نزديك باشد.
عزيز محمدي همان كسي است كه مي‌توان به او لقب بازنده انتخابات‌هاي قبلي را داد. او در سال ۹۵ رقيب مهدي تاج بود كه راي چنداني به دست نياورد. عزيزمحمدي در نخستين انتخابات بعد از دوران تعليق به عنوان نايب‌رييس سوم علي كفاشيان راي آورد و رياست سازمان ليگ را هم مدتي برعهده داشت. محمدي روي كاغذ شانس چنداني براي رقابت با سه كانديداي ديگر ندارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون