• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5256 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۵ تير

ميرشاد ماجدي و فوبياي تصميم‌گيري

اسرار فدراسيون فوتبال آشكار شد

گروه ورزش

نزديك يك هفته از آنچه به اصطلاح ردصلاحيت اسكوچيچ گفته شد، گذشته. فدراسيون فوتبال در اين يك هفته نه تنها نتوانسته اقدام موثري انجام دهد كه با عوامل داخلي‌اش هم به مشكل خورده است.

چه بر سر تيم ملي خواهد آمد؟ اين بزرگ‌ترين و مهم‌ترين سوالي است كه هر فوتبال‌دوست ايراني اين روزها از خودش مي‌پرسد. تيمي كه با اقتدار راهي جام جهاني شد، اما درست از زماني كه هيات رييسه براي بركناري رييس سابق فدراسيون برنامه ريخت همه‌ چيز رو به سقوط رفت. 
مي‌شد نشانه‌هاي شيب نزولي حركت تيم ملي را از همان روزهايي كه اعضاي هيات رييسه در رسانه‌ها از نجات فوتبال مي‌گفتند، ديد. از همان زماني كه احسان اصولي و ميرشاد ماجدي و مهرداد سراجي عنان فوتبال را در دست گرفتند با اين توهم كه اداره كردن فدراسيون فوتبال كاري ندارد. بعد كه در همان بدو كار نتوانستند براي پرواز تيم ملي به كره جنوبي پول تهيه كنند متوجه مفهومي به اسم «زمين سفت» شدند. وقتي در مشهد آن افتضاح را به بار آوردند، فهميدند «اينجا»، «آنجا» نيست. از همين نقطه به بعد مردم بودند كه درك مي‌كردند چه اتفاقي در حال رخ دادن است. وقتي فدراسيون‌نشينان نتوانستند يك بازي تداركاتي درست و حسابي و يك اردوي درخور براي تيم ملي فراهم كنند ديگر كسي نبود كه به اين فدراسيون اميد داشته باشد. وقتي دو بازيكن تيم ملي با دور زدن كميته فني و مديران فدراسيون يك راست رفتند سراغ نهاد رياست‌جمهوري معلوم شد مديريت فوتبالي آقايان در چه حد است. در نهايت زماني كه دودستگي در تيم ملي علني شد و بازيكنان در مجازي و واقعي به جان هم افتادند شكي باقي نماند كه رقيب فوتبال ايران نه امريكا و انگليس كه مديران نالايق فدراسيون فوتبال هستند. 
حالا هم كه بحث ردصلاحيت اسكوچيچ مطرح است و هنوز سرپرست فدراسيون و هيات رييسه جرات اينكه بگويند چه تصميمي گرفته‌اند را ندارند. در حالي كه مدير تيم ملي و سرپرست فدراسيون در جريان جلسه بررسي صلاحيت سرمربي كروات حضور داشتند، احسان اصولي سخنگوي خودخوانده هيات رييسه براي فرار رو به جلو توپ را در زمين كميته فني انداخته و مي‌گويد آنها غيرحرفه‌اي رفتار كرده‌اند! سرپرست فدراسيون كه بيست‌وچهار ساعته در رسانه‌ها از قطعي بودن حضور اسكوچيچ روي نيمكت تيم ملي در قطر مي‌گفت حالا جرات يك اظهارنظر ساده در مورد وضعيت تيم ملي را ندارد و دنبال ياركشي براي انتخابات شهريور ماه فدراسيون فوتبال است.
دم كميته فني گرم كه درست يا غلط صراحتا نظرش را در مورد سرمربي تيم ملي گفت. دم ابراهيم قاسمپور گرم كه به خاطر ترس از دست دادن عنوانش در فدراسيون با اصولي و ماجدي بده‌بستان نكرد و وارد بازي‌شان نشد. 
حالا قرار است چه اتفاقي بيفتد؟ فدراسيون بعد از قايم شدن پشت عوامل بيرون از فدراسيون و متهم كردن رسانه‌ها، گزينه‌هاي داخلي را هم امتحان كرده است. ماجدي براي اينكه از گزند انتقادها در امان بماند حاضر شده كميته فني، كميته‌اي كه اعضايش را خودش انتخاب كرده و اتفاقا عضوي از آن نيز به حساب مي‌آيد را بيندازد جلو و قرباني كند. حالا چه؟ ديگر كسي مانده كه به آن آويزان شوند؟ ديواري مانده تا پشت آن سنگر بگيرند؟ نه! حالا روزي است كه پرده‌ها فرو افتاده و مشخص شده هر كس چند مرده حلاج است! به بيان قرآن كريم امروز «يوم تبلي السراير» است.
كاش مديران فدراسيون بروند نظرات مردم را زير بيانيه‌ها و اخبار مربوط به فدراسيون فوتبال بخوانند. آن وقت متوجه مي‌شوند بازي‌شان خيلي وقت است تمام شده. ديگر كسي علاقه‌اي به شنيدن جنگ‌هاي زرگري و حاشيه‌هاي قلابي ندارد. همه فقط دوست دارند بفهمند چطور آن تيم پراميد به ورطه نابودي كشانده شد. به چه بهايي؟ به بهاي چند روز نشستن پشت ميز رياست فدراسيون فوتبال؟ به بهاي چند روز بودن در تيتر رسانه‌ها؟ به بهاي درج شدن عناويني همچون سرپرست فدراسيون يا سخنگوي هيات رييسه در رزومه؟ واقعا بازي با روياي هشتاد ميليون ايراني چه بهايي داشت؟ گرفتن ويزاي كانادا و سفر تفريحي به ونكوور؟
در فاصله كمتر از ۱۳۰ روز تا جام جهاني فوتبال ملي به مسلخ رفته است. تصميم‌گيرندگان اين همه انتقاد كارشناسان و رسانه‌ها و دلواپسي مردم را به هيچ انگاشته‌اند و سرگرم كارهاي روزمره خودشان هستند. آنها حتي در به‌روز كردن صفحه اينستاگرام تيم ملي هم دچار مشكل هستند و دودستگي مي‌سازند. از آن طرف هر روز يك اسم جديد كنار تيم ملي شنيده مي‌شود و آب گل‌آلود براي ماهيگيري دلالان حسابي آماده است. اسكوچيچ بعد از جلسه در فدراسيون فوتبال رفته به كشورش تا باز برگردد و جلسه‌اي ديگر براي بررسي ادامه همكاري با او ترتيب داده شود. رسانه‌هاي خارجي مخصوصا رسانه‌هاي كشورهاي رقيب ايران در جام جهاني با استهزا از وضعيت تيم ملي گزارش تهيه مي‌كنند، رسانه‌هاي كروات با تعجب از اتفاقات رخ داده براي اسكوچيچ مي‌گويند و در يك كلام فوتبال ملي مضحكه خاص و عام شده است. 
در اين شرايط چه اميدي مي‌توان به فردا داشت؟ وقتي در انتخابات هشت شهريور رياست فدراسيون فوتبال يكي از گزينه‌ها  باني وضع موجود است و ديگري خالق پرونده ويلموتس‌گيت؟ بله! اين وضع فوتبالي است كه مديران موفقش مثل محمد دادكان و محسن صفايي‌فراهاني و چهره‌هاي نامدارش همانند علي دايي خانه‌نشين هستند تا افرادي نظير ميرشاد ماجدي و احسان اصولي و خداداد افشاريان برايش تصميم بگيرند. اگر تازه بتوانند تصميم بگيرند. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون