• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5256 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۵ تير

كدام دستگاه حاكميتي بر ناهماهنگي مسوولان و موازي‌كاري‌هاي‌شان نظارت مي‌كند؟

4 مدل اظهارنظر درباره كنكور 1402 فقط به فاصله 2 روز

ادعاي معاون امور آزمون‌هاي سازمان سنجش در واكنش به حذف سوالات ادبيات از كنكور 1402

گروه اجتماعي| روزهاي آغازين تير ماه و پيش از برگزاري آزمون سراسري، رييس سازمان سنجش آموزش كشور در توضيح تغييرات كنكور سراسري سال 1402 اعلام كرد كه از سال آينده، سوالات دروس عمومي شامل ادبيات، زبان، معارف و عربي، از كنكور حذف مي‌شود. به دنبال اين اظهارنظر، واكنش‌هاي مخالفان در مذمت اين تصميم غير علمي شكل گرفت و حتي كارزاري براي لغو اين تصميم ناپخته و غير كارشناسانه‌اي كه تلاشي دوباره براي تضعيف هويت ملي و سواد فرهنگي جوانان كشور محسوب مي‌شود، خطاب به رييس‌جمهوري، رييس مجلس و رييس سازمان سنجش آموزش كشور ايجاد شد. 
به دنبال افزايش اين واكنش‌هاي منفي كه همچنان هم ادامه دارد، ديروز هم قائم‌مقام وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي به حذف زبان و ادبيات فارسي از كنكور سال ۱۴۰۲ واكنش نشان داد و اين تصميم متوليان را تعجب‌برانگيز و بلند نشدن صداي اعتراض از نهادهاي رسمي و غيردولتي را تاسف‌بارتر خواند و از فرهنگستان زبان و ادب فارسي خواست كه در اصلاح اين تصميم نادرست پيشگام باشد. علي دارابي كه متولي حفظ و نگهداري از ميراث ناملموس و فرهنگي ايران نيز هست، همسو با اين جريان، به اين حذف واكنش نشان داده و آن را در نقض قانون اساسي دانسته است. دارابي در متني كه با ضميمه تصاويري از نسخ خطي و تاريخي زبان و ادبيات فارسي منتشر كرده، چنين نوشته است: «در خبرها آمده بود كه براي كنكور سراسري ۱۴۰۲ دروس عمومي از جمله ادبيات و زبان فارسي حذف خواهد شد! اصل ۱۵ قانون اساسي تصريح دارد كه زبان و خط رسمي و مشترك مردم ايران، فارسي است. روز ۲۷ شهريور را در تقويم رسمي كشور «روز شهريار» و «روز زبان فارسي» ثبت كرده‌ايم. جاي بسي تعجب از متوليان سازمان سنجش كه اين خطاي راهبردي را بدون مشورت با اعاظم و بزرگان حوزه زبان و ادبيات فارسي مرتكب شده‌اند و تاسف‌بارتر آنكه از نهادهاي رسمي و غيردولتي نيز صداي اعتراضي بلند نشده است؟! زبان فارسي از گذشته در ميان اقوام متعدد ايراني نقش رابط و همزه وصل را ايفا كرده است. ايران كشوري با گويش‌هاي مختلف [است]؛ گيلكي، تركي، بلوچي، لري، كردي، تركمن، تاتي، ارمني، آشوري و... ايران، افغانستان، تاجيكستان سه كشوري هستند كه زبان رسمي آنها فارسي است، حتي فراتر از اين سه كشور در بخش‌هايي از ازبكستان و چين. زبان فارسي كه امروزه با آن تكلم مي‌كنيم از قرن سوم هجري، زبانِ كتابت شده است. از هزار و صد سال پيش بسياري از آثار، سروده‌ها، كتب و مقالات به زبان فارسي در سراسر دنيا در كتابخانه‌ها دانشگاه‌ها قرار دارد. دكتر حسن انوري، استاد برجسته زبان و ادبيات فارسي در بيان اهميت و ويژگي‌هاي زبان فارسي افزون بر نكات پيش‌گفته، تصريح دارد كه «زبان فارسي قبل از فرانسوي و انگليسي، زبان بين‌المللي بوده است. از هندوستان تا جنوب شرقي اروپا و از آنجا تا امپراتوري عثماني.» شاهكارهاي جهاني، چون شاهنامه فردوسي، ديوان كبير مولانا، كليات سعدي، ديوان حافظ و... همه به زبان فارسي سروده شده است. از ميان شش هزار زبان رايج در دنيا چند زبان قادر بوده است چنين شاهكارهايي خلق كند؟ زبان و ادبيات فارسي، زبان هويتي و ميراثي ماست. بايد هر ميزان مي‌توانيم در حفظ، اشاعه، ترويج و اهميت دادن آن همه تلاش كنيم. اصلاح تصميم نادرست سازمان سنجش در حذف درس زبان و ادبيات فارسي از كنكور سال آينده، نخستين گام است. فرهنگستان زبان و ادب فارسي براي مطالبه اين امر بايد پيشگام باشد.»
پس از انتشار اين اظهارنظر، معاون امور آزمون‌هاي سازمان سنجش آموزش كشور در واكنش به انتقاد اين مقام مسوول مدعي شد كه «دروس عمومي و اختصاصي در آزمون سال آينده تغييري نخواهد داشت و بدين‌ترتيب درس ادبيات نيز مانند ديگر دروس عمومي از جمله دروس اين آزمون است.»
حسن مروتي به دنبال اين ادعا افزود: «تغيير در قوانين و مقررات سنجش و پذيرش داوطلبان در دانشگاه‌ها و آزمون سراسري بر اساس مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و قوانين مصوب مجلس انجام مي‌شود و سازمان سنجش منحصرا مجري قوانين ابلاغي است اما مصوبه مذكور با توجه به اصلاحات مورد نظر اين شورا تاكنون ابلاغ نشده چون با توجه به اطلاعيه اخير سازمان سنجش آموزش كشور در خصوص برگزاري آزمون سراسري سال ۱۴۰۲ بر مبناي مقررات سال ۱۴۰۱، تغييري در مواد درسي آزمون سراسري سال ۱۴۰۲ نيز رخ نداده است.» مروتي در حالي اين ادعا را مطرح كرد كه هفته گذشته در دو روز پياپي، مسوولان وزارت علوم و شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اظهارنظرهايي متناقض، نشان دادند كه خودشان هم گرفتار موازي‌كاري و ناهماهنگي شديد شده و تكليف كنكور 1402 را نمي‌دانند. روز 21 تير سخنگوي كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس گفت: «مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي براي سال ۱۴۰۲ انجام نمي‌شود؛ چرا كه زماني اين كار محقق خواهد شد كه در بحث آمايش سرزمين و توزيع امكانات آموزشي دانش‌آموزان در تمام نقاط كشور به صورت عادلانه و يكسان دسترسي داشته باشند.» روز 22 تير ماه، مدير كل سياستگذاري حوزه آموزش و پژوهش شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اعلام قطعي بودن تغييرات كنكور ۱۴۰۲ گفته بود: «مصوبه اين شورا در خصوص تغييرات كنكور از سال ۱۴۰۲ تصويب شده و به زودي ابلاغ مي‌شود، طبق قانون تا مهر ماه و آغاز سال تحصيلي جديد زمان براي ابلاغ وجود دارد و هر زماني كه ما اين ابلاغ را انجام دهيم سازمان سنجش آموزش كشور موظف به اجراي آن است. مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص تغييرات كنكور لغو نشده و در مورد تغييرات كنكور از سال آينده نيز رييس‌جمهوري قول داد اين مصوبه را امضا كند كه ان‌شاءالله به زودي امضا خواهد شد. در حال حاضر مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد تغييرات كنكور به تصويب رسيده و به زودي امضا و ابلاغ خواهد شد بنابراين خبر تكذيب اين مصوبه صحت ندارد.»
همان روز دبير ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور با تاكيد بر اينكه مصوبه تغيير كنكور ۱۴۰۲ به امضاي رييس‌جمهور و رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده، گفت: «تخطي از اجرا پيگرد قانوني دارد.» در همان روز، سازمان سنجش آموزش كشور با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد: «آزمون سراسري سال ۱۴۰۲ بر مبناي قانون سنجش و پذيرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شوراي اسلامي، همانند آزمون سراسري سال ۱۴۰۱ برگزار مي‌شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون